پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

اکسپرس تریبیون گزارش داد ؛ طلوع همسویی‌های جدید در منطقه با همگرایی تهران-پکن-اسلام‌آباد

اکسپرس تریبیون گزارش داد ؛ طلوع همسویی‌های جدید در منطقه با همگرایی تهران-پکن-اسلام‌آباد

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» نشست سه جانبه تهران، پکن و اسلام‌آباد پیرامون امنیت و مقابله با تروریسم را طلوع همسویی‌هایی جدید در منطقه دانست و نوشت: ایران، پاکستان و چین در کنار روسیه و عربستان متحدان طبیعی هستند که منافع آنان درحال همگرایی است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون امروز با انعکاس نخستین نشست مشورتی ایران، چین و پاکستان در پکن در سطح مدیران کل وزارتخانه‌های امور خارجه سه کشور نوشت که این رویداد بعنوان طلوع همسویی‌های جدید در منطقه با حضور چین به عنوان نقش اصلی این روند محسوب می‌شود.

در این گزارش آمده است: نشست دیپلمات‌های ارشد سه کشور در پکن حکایت از تقویت همگرایی میان آنان و دیگر بازیگران مهم منطقه دارد. چین اخیرا نقش میانجی در توافق بسیار مهم میان ایران و عربستان را ایفا کرده که منجر به نزدیکی این دو کشور و ازسرگیری روابط رسمی میان آنان شد.

تریبیون به نقل از ناظران امور راهبردی نوشت که ایران، چین و پاکستان در کنار روسیه و عربستان متحدان طبیعی هستند زیرا منافع آن‌ها در جهان دوقطبی فزاینده در حال همگرایی است.

براساس این گزارش، ایران، چین و پاکستان نخستین نشست مشورت سه جانبه را در زمینه امنیت و مقابله با تروریسم در پکن برگزار کردند. این نشست سه جانبه ۱۷ خرداد ماه (۷ ژوئن ۲۰۲۳) با حضور «سیدرسول موسوی» دستیار وزیر خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «بای تیان» مدیرکل امنیت خارجی وزارت خارجه چین و «عبدالحمید» مدیرکل مقابله با تروریسم وزارت خارجه پاکستان برگزار شد.

طرفین در این نشست، مذاکرات عمیقی در مسائل گوناگون از جمله وضعیت منطقه‌ای مقابله با تروریسم و مقابله با تروریست‌های فرامرزی داشتند.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز شب گذشته با صدور بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: هیأت‌های ایران، چین و پاکستان در مورد وضعیت امنیتی منطقه به ویژه تهدید تروریسم که منطقه با آن مواجه است، گفت وگوهای مفصلی انجام دادند. بر اساس نتیجه این گفت وگوها، طرفین توافق کردند که رایزنی‌های سه جانبه در زمینه مقابله با تروریسم و امنیت را نهادینه کنند که جزئیات بیشتر برای آن بررسی خواهد شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *