جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

تاکیدبر اهمیت نشست صلح تهران در جلسه کمیته روابط خارجی پارلمان پاکستان

تاکیدبر اهمیت نشست صلح تهران در جلسه کمیته روابط خارجی پارلمان پاکستان

*سناتور مشاهد حسین سید : ابتکار تهران نشانه‌ای دیگر از شکست آمریکایی‌ها در افغانستان است و ما میزبانی ایران از گفت وگوهای بین الافغانی را بسیار موثر می‌دانیم.

*«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه، «معید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان و برخی از مسوولان امنیتی و اطلاعات این کشور نیز برای تشریح مواضع دولت اسلام‌آباد در قبال اوضاع منطقه از جمله تحولات افغانستان و وضعیت روابط با همسایگان و دیگر کشورها در این جلسه شرکت کردند.

 جلسه مهم کمیته روابط خارجی پارلمان پاکستان با حضور مقامات بلندپایه این کشور با تمرکز بر تحولات افغانستان برگزار شد و شرکت کنندگان ضمن استقبال از برگزاری مذاکرات بین الافغانستانی در تهران، نقش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایداری صلح و ثبات در منطقه را مهم ارزیابی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای پاکستان روز جمعه به ریاست خانم سناتور «شیری رحمان» با حضور اعضای این کمیته متشکل از نمایندگان حزب حاکم و اپوزیسیون در پارلمان برگزار شد.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه، «معید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان و برخی از مسوولان امنیتی و اطلاعات این کشور نیز برای تشریح مواضع دولت اسلام‌آباد در قبال اوضاع منطقه از جمله تحولات افغانستان و وضعیت روابط با همسایگان و دیگر کشورها در این جلسه شرکت کردند.

رئیس و اعضای کمیته روابط خارجی سنای پاکستان با ابراز نگرانی از تشدید اوضاع در افغانستان و پیامدهای آن بر کشورهای همسایه به ویژه سرازیر شدن موج جدید پناهجویان به سوی مرزها، تاکید کردند: باید برای مقابله با هرگونه وضعیت آماده بود، به ویژه موضوع پناهجویان که اسلام‌آباد باید از تجربیات تهران در این خصوص بهره مند شود.

سناتور مشاهد حسین سید با اشاره به نشست دو روزه گروه‌های افغانستانی از جمله طالبان در تهران و مساعی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل بحران در کشور همسایه، گفت: ابتکار تهران نشانه‌ای دیگر از شکست آمریکایی‌ها در افغانستان است و ما میزبانی ایران از گفت وگوهای بین الافغانی را بسیار موثر می‌دانیم.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در پاسخ به پرسش نمایندگان کمیته روابط خارجی بر جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و نقش کشورمان برای کمک به حل مسالمت آمیز بحران افغانستان تاکید کرد.

قریشی افزود: روابط فعلی پاکستان با ایران بسیار عالی تلقی می‌شود. ما مصمم به گسترش این روابط به ویژه استفاده از ظرفیت مرزهای مشترک برای گسترش تجارت دوجانبه به ویژه تاسیس بازارچه‌های مرزی هستیم.

وی تاکید کرد: ما در بحث افغانستان با ایران در تماس هستیم و معتقدیم که هرگز نمی‌توانیم از نقش مدیریتی تهران برای صلح و ثبات منطقه‌ای غافل بمانیم.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود: اسلام‌آباد مصمم به همکاری نزدیک با تهران است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نقش قابل ستایشی برای توسعه روابط میان دو کشور ایفا کرد و ما به همکاری با دولت جدید ایران و وزیر جدید خارجه این کشور نگاه رو به جلو داریم.

وی همچنین از سفرهای آتی خود به تاجیکستان، ازبکستان و برخی از کشورهای آسیانه میانه برای رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه درخصوص ثبات منطقه‌ای به ویژه تحولات افغانستان خبر داد و گفت: اسلام‌آباد به نتایج مثبت نشست‌های دوجانبه و چندجانبه برای کمک به بحران افغانستان امیدوار است.

مشاور امنیت ملی پاکستان نیز خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور گفت: افغانستان وضع خوبی ندارد و ما هرگز به دنبال طرفداری از یک گروه یا جناح خاصی نیستیم که به موجب آن وضعیت تشدید شود.

وی گسترش ناامنی در مرزهای مشترک با افغانستان، موج جدید پناهجویان و نگرانی‌های امنیتی را از نتایج هرگونه ادامه درگیری‌های داخلی در این کشور همسایه دانست و گفت: پاکستان در مرزها آماده است و ما از نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل می‌خواهیم چالش احتمالی موج جدید پناهجویان را در داخل افغانستان و در نواحی مرزی این کشور کنترل کند.

اجلاس گفت‌وگوهای بین‌الافغانستانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان به میزبانی جمهوری اسلامی ایران روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته برگزار شد.

شایان ذکر است رهبری هیات جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را یونس قانونی وزیر امور خارجه پیشین این کشور و رهبری هیئت مذاکراتی گروه طالبان را عباس استانکزی معاون دفتر این گروه بر عهده داشتند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *