چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

ترامپ: آمریکا ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی برای طالبان به‌جای گذاشته است

ترامپ: آمریکا ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی برای طالبان به‌جای گذاشته است

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: واشنگتن در حالی از افغانستان خارج شد که 85 میلیارد تجهیزات نظامی درجه‌ یک برای طالبان به جای گذاشته است ، اگر تقلب در انتخابات آمریکا رخ نمی داد، ما در زمان تعیین شده با افتخار از افغانستان خارج شده و می‌توانستیم پایگاه نظامی بگرام را حفظ کنیم.

 «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شد که واشنگتن 85 میلیارد دلار تجیهزات درجه یک را در افغانستان جا گذاشته است.

به گزارش فارس،وی افزود: اگر تقلب در انتخابات آمریکا رخ نمی داد، ما در زمان تعیین شده با افتخار از افغانستان خارج شده و می‌توانستیم پایگاه نظامی بگرام را حفظ کنیم.

ترامپ افزود: اما آمریکا با در اختیار گذشتن 85 میلیارد دلار تجهیزات نظامی درجه‌یک به طالبان و کشته شدن چندین نظامی افغانستان را ترک کرد.

این ادعای ترامپ در حالی است که یک شبکه «سی‌ان‌ان» خبری به نقل از گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گزارش داده است که نزدیک به هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا بعد از خروج از افغانستان، در این کشور جا مانده است.

شبکه سی‌ان‌ان در روایت خود درباره باقی ماندن تجهیزات نظامی آمریکا بعد از خروج از افغانستان نوشت: «این تجهیزات اکنون در کشوری است که تحت کنترل دشمنی است که ایالات متحده طی دو دهه گذشته سعی در بیرون راندن آن داشت: طالبان».

در گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که در اختیار کنگره قرار گرفته، آمده است که این وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان برای «بازیابی یا انهدام» تجهیزات نظامی بر جای مانده در این کشور ندارد.

بر اساس این گزارش، آمریکا از سال ۲۰۰۵ تا آگوست ۲۰۲۱ در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دلار تجهیزات به نیروهای ارتش افغانستان داد و از مجموع این تجهیزات، تجهیزاتی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار پس از تکمیل خروج ایالات متحده در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۲۱ در افغانستان باقی مانده است. این تجهیزات شامل هواپیما، مهمات هوا به زمین، خودروهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر مواد می شود.

/انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *