جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

تعهد لاوروف برای حفاظت کامل از اراضی الحاقی به روسیه

تعهد لاوروف برای حفاظت کامل از اراضی الحاقی به روسیه

لاوروف گفت، در مناطقی از اوکراین که در حال برگزاری همه پرسی برای الحاق به روسیه هستند اگر الحاق صورت گیرد مسکو از آنها به طور کامل حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تلاش کرد تا حمله فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین را توجیه کرده و بار دیگر این ادعا را مطرح کرد که دولت منتخب در اوکراین به صورت غیرمشروع در کی‌یف منصوب شده است.

روسیه روز جمعه در چهار منطقه در شرق اوکراین رفراندوم الحاق آغاز کرده و این روند تا ۲۷ فوریه سال جاری میلادی ادامه دارد.

لاوروف همچنین پس از سخنرانی در مجمع در یک نشست خبری گفت: به دنبال این همه پرسی‌ها، روسیه به خواسته مردمی که سال‌ها از سوءاستفاده‌های رژیم نئونازی رنج می‌بردند، احترام خواهد گذاشت.

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا روسیه زمینه‌ای برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای برای دفاع از مناطق الحاقی اوکراین دارد، گفت: خاک روسیه، از جمله سرزمین‌هایی که در قانون اساسی روسیه در آینده درج می‌شود، تحت حمایت کامل دولت قرار می‌گیرد. تمامی قوانین، دکترین‌ها، مفاهیم و استراتژی‌های فدراسیون روسیه برای تمامی قلمروی ماست.

این اظهارات پس از هشدار واضح روز پنجشنبه دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور مبنی بر اینکه هر گونه سلاح موجود در زرادخانه روسیه از جمله تسلیحات هسته‌ای استراتژیک می‌تواند برای دفاع از اراضی ادغام شده به روسیه استفاده شود، بیان شده است.

در این میان، وزیر امور خارجه اوکراین نیز گفت، اظهارات لاوروف و اظهارات اخیر پوتین درباره اینکه استفاده از تسلیحات اتمی بلوف نیست، “غیرمسئولانه و “کاملا غیرقابل قبول” است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین نیز در توئیتی با بیان اینکه کی‌یف همچنین خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در مورد این همه پرسی‌ها شده، از روسیه خواست که به دلیل تلاش‌های فراوانش برای تغییر مرزهای شناخته شده بین‌المللی اوکراین که نقض منشور سازمان ملل است، پاسخگو باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *