سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

توافق با ایران هرگز اولویت دولت بایدن نبود

توافق با ایران هرگز اولویت دولت بایدن نبود

مقامات آمریکایی این روزها تلاش زیادی می‌کنند که بگویند توافق با ایران در اولویت سیاست‌هایشان نیست اما واقعیت آن است از ابتدا هم چنین اولویتی برای آنها تعریف نشده بود.

 «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته به‌وقت تهران بار دیگر اظهاراتی را تکرار کرد که طی روزهای اخیر مقامات آمریکایی برای گفتن و بازتکرار آن به خود زحمت زیادی داده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، سالیوان در جریان سفر به مکزیک همراه با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت دولت ایالات متحده این را روشن کرده که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت نیست.

مقامات آمریکایی این روزها همه تلاششان را می‌کنند تا بگویند اولویت آنها یکی حمایت از اغتشاشات شکست‌خورده ضدایرانی است و دیگر نقشی که ادعا می‌کنند تهران در جنگ شرق اروپا دارد! مقامات کشوری که روزگاری تسلیحات ایرانی را با الفاظی نظیر «فتوشاپ» غیرعملیاتی می‌خواندند حالا نگران رسیدن همان فتوشاپ‌ها به جبهه درگیری نیابتی ناتو با روسیه هستند و این در حالی است که شخص رئیس‌جمهور آمریکا ابایی از آن ندارد که بگوید کشورش و متحدانش انواع و اقسام تسلیحات را به ارتش زلنسکی و نئونازی‌های تحت امرش می‌دهند.

این اظهارات تکراری سالیوان اما پشت‌پرده‌ای دارد. روزگاری که بایدن به‌تازگی با پشت‌سر گذاشتن فاجعه شش ژانویه که به قیمت کشتن افرادی چون «اشلی بابیت» تمام شد به قدرت رسیده بود، خیلی سریع دستور بازگشت آمریکا به برخی توافقات را صادر کرد اما «برجام» در میان آنها نبود! آن زمان در ایران دولتی بر سر کار بود که اشتیاق زیادی از خود برای بازگشت واشنگتن به آن توافق نشان می‌داد اما دولت بایدن بسیار صبور و حتی بی‌انگیزه به‌نظر می‌رسید.

بعدها هم که مذاکرات شروع شد، مشخص شد که آمریکایی‌ها با وجود آنکه خود از توافق خارج شده‌اند، حاضر نیستند هیچ تضمینی بدهند که دوباره چنین اقدامی را تکرار نمی‌کنند؛ حتی حاضر نیستند همه تحریم‌ها را رفع کنند یا با زمانی مناسب برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها موافقت کنند.

شاید تیم «رابرت مالی» که این روزها در توییتر دغدغه‌ای جز دفاع از قاتلان ندارد، از همان روزها در حال طراحی «پلن بی» برای خیابان‌های شهرهای ایران بودند تا به خیال خود ایران را مجبور کنند توافقی را بپذیرد که مدنظر واشنگتن است.

به باور برخی تحلیل‌گران، ایران دیگر ایران سال 2015 نیست، از آن زمان قدرت بیشتری دارد لذا بازگشت به توافق 2015 هم چاره کار ساکنان کاخ سفید نیست. بر این اساس می‌توان چنین گفت که واشنگتن اساسا از ابتدا قصدی واقعی برای بازگشت به برجام نداشت و تمام آن مذاکرات هم نمایشی بود که نشان دهد بایدن زیاد از وعده‌های انتخاباتی خود عقب‌نشینی نکرده است؛ هرچند که نوع رفتار او با «قاتل خاشقچی» نشان می‌دهد تمام آن وعده‌ها، باد هوا بوده است.

منبع : فارس

پایان پیام/ ت 20

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *