پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

دبیرکل سازمان ملل: جهان تحمل فاجعه هسته ای را ندارد

دبیرکل سازمان ملل: جهان تحمل فاجعه هسته ای را ندارد

*وضعیت در نیروگاه برق هسته‌ای زاپوریژیا همچنان مایه نگرانی عمیق است ،هرگونه خسارتی به زیرساخت این نیروگاه ، چه تعمدا چه غیر عمد، قادر است تا عواقب دهشتناکی را برای مردم که اطراف این نیروگاه و فراتر از آن به سر می برند در بر داشته باشد. جهان قادر به تحمل یک فاجعه هسته‌ای نیست.

 آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با اشاره به وضعیت نیروگاه هسته ای در زاپوریژیا واقع در منطقه دونباس اوکراین هشدار داد که جهان تحمل فاجعه هسته ای ندارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، دبیرکل سازمان ملل در حساب توئیتر خود دراین باره نوشت: وضعیت در نیروگاه برق هسته‌ای زاپوریژیا همچنان مایه نگرانی عمیق است.

گوترش درادامه توئیت خود نوشت: هرگونه خسارتی به زیرساخت این نیروگاه ، چه تعمدا چه غیر عمد، قادر است تا عواقب دهشتناکی را برای مردم که اطراف این نیروگاه و فراتر از آن به سر می برند در بر داشته باشد. جهان قادر به تحمل یک فاجعه هسته‌ای نیست.

نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در منطقه دونباس در جنوب شرقی اوکراین واقع است که با داشتن ۶ راکتور اتمی  که هریک توان تولید ۹۵۰ مگاوات برق دارند یکی از بزرگترین نیروگاههای هسته ای برق در کل اروپا و جزو ۱۰ نیروگاه عظیم درجهان به شمار می رود. این نیروگاه در مارس ۲۰۲۲ میلادی تحت کنترل روسیه در آمده و هم اکنون در اختیار شرکت «روس اتم» ( Rosatom) قرار دارد.

دبیرکل‌ سازمان ملل پیش از این و روز گذشته ( پنجشنبه )  در نشست شورای امنیت درباره اوکراین، با اشاره ضمنی به تهدیدهای اخیر روسیه مبنی بر احتمال استفاده از سلاح هسته ای، از کشورهای دارای سلاح اتمی خواست به استفاده نکردن از این تسلیحات متعهد باشند و گفت: ایده جنگ هسته‌ای غیرقابل قبول است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *