پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

دولت عراق نتایج تحقیق درباره ترور شهیدان سلیمانی و المهندس را به پارلمان ارسال کند

دولت عراق نتایج تحقیق درباره ترور شهیدان سلیمانی و المهندس را به پارلمان ارسال کند

 رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق خواهان ارسال نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حاج ابو مهدی المهندس معاون سابق سازمان الحشد الشعبی عراق و همرزمان آنها به پارلمان شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی «المعلومه»، «مهدی تقی» رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق تاکید کرد: پرونده ترور فرماندهان عملیات پیروزی بر گروه تروریستی داعش از اولویت های کاری ما برای کشف و روشن شدن ابهامات پیش روی ملت عراق در این زمینه است و از این رو، دولت باید نتایج تحقیق را به پارلمان ارسال کند تا حقایق کشف شود و طرف های دخیل در این عملیات بزدلانه شناسایی و به خاطر این جنایت مجازات شوند.

به گفته رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق، رسیدگی به پرونده ترور فرماندهان عملیات پیروزی بر گروه تروریستی داعش بسیار به تاخیر افتاده و باید حقایق برای مردم عراق روشن شود و هر کسی که نامش در عملیات ترور این فرماندهان در نزدیک فرودگاه بغداد آورده شده باشد، بازخواست و مجازات شود.

پیش از این جنبش هماهنگی مردمی عراق از دولت محمد شیاع السودانی خواست تا نتایج تحقیقات درباره ترور شهیدان سلیمان و المهندس را به پارلمان ارایه کند.

گروهی از نمایندگان پارلمان عراق در زمان روی کار بودن دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر پیشین عراق چندین بار خواهان ارسال نتایج تحقیقات درباره پرونده فرماندهان عملیات پیروزی علیه گروه تروریستی داعش به پارلمان بودند اما دولت الکاظمی از ارسال آن خودداری کرده بود.

اخیرا سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق، ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا را جنایتی ثبت شده در تاریخ عنوان کرد و گفت که پیگیری حقوقی و قضایی درباره عاملان این جنایت که به آمریکایی‌ها کمک کردند، ادامه دارد.

«ایرج مسجدی» در میزگرد تخصصی«مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه غرب آسیا» که با تمرکز بر اقدامات سردار رشید اسلام و ایران شهید قاسم سلیمانی در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه برگزار شد، گفت: وقتی که وی ترور شد من سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بودم، شهید سلیمانی در راستای مقابله با تروریست های داعش و کمک به عراق در این زمینه مستمر به عراق تردد داشت و به نیروهای مسلح عراق و «حشدالشعبی» از لحاظ مدیریتی برنامه ‌ریزی، پشتیبانی لجستیکی کمک می‌کرد، به عبارتی وی نقش برجسته‌ای در مبارزه با تروریست در عراق داشت.

سفیر سابق ایران در عراق افزود: تمام سفرهای ایشان به عراق رسمی و به دعوت مقامات این کشور بود، سفر آخر شهید سلیمانی به دعوت «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق بود، شهید سلیمانی شب سیزدهم دی‌ماه به عراق آمد و قرار بود بعد از استراحت، صبح روز بعد با عادل عبدالمهدی دیدار کند.

وی در ارتباط با برخی اخبار منتشر شده در مورد نقش «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر پیشین عراق در پرونده ترور سردار سلیمانی نیز گفت: حتما آمریکایی‌ها منابعی در سوریه، لبنان و عراق داشته‌اند که توانسته‌اند این ترور را برنامه ‌ریزی و اجرا کنند، البته لازم است مطالبی که در ارتباط با این موضوع مطرح می‌شود، در دادگاه صالحه با اسناد و مدارک بررسی شود، ما نمی‌توانیم نه کسی را متهم و نه تبرئه کنیم.

سفیر پیشین ایران در عراق ادامه داد: این موارد نیازمند بررسی قضایی با اسناد لازم است تا مشخص شود چه کسانی در این قضیه مقصر بوده‌ و به آمریکایی‌ها در این زمینه کمک کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ترور سردار سلیمانی به دست آمریکاهای‌ها و ترامپ جنایتی بود که با هماهنگی صهیونیست‌ها انجام شد، پیش از این هم آنها بارها فرماندهان مقاومت را به شهادت رسانده بودند ولی اقدام رییس جمهور وقت آمریکا در جنایت علیه یک مقام رسمی و نظامی جمهوری اسلامی در تاریخ ثبت خواهد شد و از نظر سیاسی حقوقی و قضایی مورد پیگرد قرار دارد.

۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، پهپادهای آمریکایی کاروان حامل سهپبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را حین یک سفر رسمی و در خروجی فرودگاه بغداد مورد هدف تروریستی قرار داد و آنها را پس از عمری مجاهدت در مبارزه با تروریسم، به شهادت رساند.

در پی این اقدام تروریستی، در کنار شعله ورتر شدن آتش خشم و انتقام جویی اقیانوس ملت ایران از تروریسم دولتی آمریکا، حزن و اندوه سراسر ایران را فرا گرفت و حضرت ‌آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *