جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

دیپلماسی و تهدید؛ دوگانه نخ نمای آمریکا

دیپلماسی و تهدید؛ دوگانه نخ نمای آمریکا

 معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در ادامه سیاست دوگانه و نخ نمای کاخ سفید، این بار نیز از دنبال کردن دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران و در عین حال تهدید به گزینه نظامی سخن گفت ، قدرت نظامی، آخرین گزینه واشنگتن است و در صدر گزینه هایی که آمریکا در تعامل با ایران ترجیح می دهد، قرار ندارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «دانا سترول» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا با اشاره به سفر منطقه ای وزیر دفاع این کشور به خاورمیانه گفت که ایران در راس موضوعات وزیر دفاع آمریکا در سفر روز دوشنبه اش به اردن، مصر و سرزمین های اشغالی خواهد بود.

سترول در گفت وگو با شبکه قطری الجزیره افزود که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بر پایبندی واشنگتن در تقویت امنیت شرکای منطقه ای تاکید خواهد کرد.

وی با طرح این ادعای واهی که “فعالیت های ایران شرکای منطقه ای واشنگتن را نگران کرده است”، بار دیگر در تلاش برای ایران هراسی در منطقه برآمد و با تکرار سیاست کهنه و نخ نمای دیپلماسی و تهدید کاخ سفید افزود: استفاده از گزینه دیپلماتیک در تعامل با ایران هنوز دیر نشده اما پنتاگون درحال فراهم کردن گزینه های نظامی برای رئیس جمهور آمریکا است.

دانا سترول افزود: قدرت نظامی، آخرین گزینه واشنگتن است و در صدر گزینه هایی که آمریکا در تعامل با ایران ترجیح می دهد، قرار ندارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بدنبال یارکشی از کشورهای منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران برآمد و گفت: از کشورهای منطقه می خواهیم که به ایران فشار آورند تا رفتارهای خود را تغییر دهد.

این مقام آمریکایی همچنین به زعم خود “افزایش همکاری های نظامی میان ایران و روسیه را نگران کننده” خواند و مدعی شد که این همکاری “منطقه ‌و جهان را تهدید می کند”.

وی در ادامه ادعاهای واهی خود علیه ایران افزود: “نفوذی که روسیه به ایران می دهد، اقدامات خصمانه این کشور را در خاورمیانه افزایش می دهد.”

گفته ها و ادعاهای این مقام آمریکایی درحالی مطرح شد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در گفتگویی با شبکه تلویزیونی “سی ان ان” آمریکا هشدار داد که پنجره برای توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها (وین) برای همیشه باز نخواهد بود.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با استفاده از واسطه ها, به صراحت به آمریکایی ها اعلام کرده ایم که همچنان در مسیر توافق قرار داریم.اما اگر مجلس ایران قانون جدیدی تصویب بکند ما باید از قانون پارلمان حمایت کنیم.لذا پنجره برای توافق همچنان باز است اما این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند.

امیر عبداللهیان افزود: طرف آمریکایی از طریق کانال‌های دیپلماتیک، پیام‌های مثبتی (در ارتباط با مذاکرات) ارسال کرده است اما در موضع‌گیری‌های رسانه‌ای، اظهاراتی زا مطرح می‌کنند که کاملا متفاوت است.

در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که هرگز تسلیم هیچ گونه تهدید، فشار و تحریم نخواهد شد و از حقوق مشروع و قانونی خود دست برنخواهد داشت.

معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از گفت وگوی خود با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به تحولات در سرزمین های اشغالی پرداخت و مدعی شد: از دیگر اولویت های سفر منطقه ای آستین، کاهش تنش در کرانه باختری است.

در همین حال، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا طی روزهای آینده به خاورمیانه از جمله سرزمین های اشغالی، مصر و اردن سفر خواهد کرد.

«پت رایدر» سخنگوی پنتاگون افزود: وزیر دفاع آمریکا امیدوار به گفت وگو با رهبران منطقه و هدف از این گفت وگوها، حمایت و تقویت همکاری است.

رایدر افزود: این سفر فرصتی برای وزیر دفاع آمریکا خواهد بود تا با رهبران و متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه دیدار تا «بار دیگر بر تعهد قاطع آمریکا به منطقه خاورمیانه تاکید کند.»

سخنگوی پنتاگون همچنین ادعا کرد که آستین در گفت وگوهای خود همکاری نزدیک آمریکا با کشورهای منطقه جهت افزایش امنیت منطقه ای و ثبات و جلوگیری از تهدیدهای احتمالی را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *