پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

سنای آمریکا موفق به لغو وتوی «قطعنامه کاهش اختیارات جنگی توسط ترامپ» نشد

سنای آمریکا موفق به لغو وتوی «قطعنامه کاهش اختیارات جنگی توسط ترامپ» نشد
برای لغو وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی که توسط ترامپ صورت گرفته بود، سنا نیاز به دو سوم آرا داشت.

 سنای آمریکا در رای‌گیری پنجشنبه شب نتوانست آرای کافی برای لغو وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی توسط ترامپ را به دست آورد.

تارنمای خبری هیل گزارش داد در رای‌گیری پنجشنبه‌شب در سنای آمریکا که برای لغو وتوی دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور انجام شد، ۴۹ سناتور رای موافق  و ۴۴ نفر رای مخالف دادند که در نهایت آرای موافق لازم تامین نشد.

برای لغو وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی که توسط ترامپ صورت گرفته بود، سنا نیاز به دو سوم آرا داشت.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن اعلام وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی مدعی شد: این یک قطعنامه بسیار توهین آمیز بود که توسط دموکرات‌ها به عنوان بخشی از استراتژی برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر با تفرقه حزب جمهوریخواه مطرح شد.

وی افزود: معدود جمهوریخواهانی که به آن رای دادند، درست در دستشان بازی کردند. علاوه بر آن، قطعنامه ۶۸ مبتنی بر سوء تفاهم‌های حقایق و قوانین است. برخلاف قطعنامه، ایالات متحده مشغول استفاده از زور علیه ایران نیست.

رییس جمهوری آمریکا مدعی شد: چهار ماه پیش، من برای از بین بردن قاسم سلیمانی در حالیکه وی در عراق بود، اقدام قاطعی انجام دادم. ایران با پرتاب یک سری موشک به نیروهای ما در عراق واکنش نشان داد. در اثر این حملات هیچ کسی کشته نشده است.

این قطعنامه که توسط سناتور «تیم کین» ارایه شده بود، دولت ترامپ را موظف می‌کرد که ظرف ۳۰ روز همه نیروهای نظامی آمریکا را از مواضعی ضدایرانی خارج کند، مگر اینکه از کنگره مجوز دریافت کند.

این هفتمین بار است که چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا با توسل به وتو، مصوبات کنگره را متوقف می‌کند که یکی از آنها شامل قطعنامه  قدرت نظامی بود که خواستار قطع یاری نظامی آمریکا از رژیم سعودی در جنگ داخلی یمن بود.

تقریبا ۲ ماه پیش بود که کنگره آمریکا قطعنامه محدودیت قدرت جنگی علیه ایران را تصویب کرد اما به خاطر اینکه قانونگذاران به خاطر شیوع ویروس کرونا، در خارج از واشنگتن به سر می‌بردند، ارسال آن به کاخ سفید با تاخیر انجام شد.

مجلس نمایندگان اقدامات لازم برای ارسال این قطعنامه را انجام داده بود اما مجلس سنا پس از آنکه در این هفته فعالیت خود را از سر گرفت، این قطعنامه را ارسال کرد.

مجلس نمایندگان این قطعنامه را با ۲۲۷ رای موافق در برابر ۱۸۶ رای مخالف در ماه مارس تصویب کرد که ۶ جمهوریخواه در این تلاش به دموکرات‌ها پیوسته بودند.

 

منبع : irna.ir

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *