جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

« شهادت سردار سلیمانی و آینده سیاسی خاورمیانه » به قلمِ دکتر ” محمّد بیدگلی ” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

« شهادت سردار سلیمانی و آینده سیاسی خاورمیانه » به قلمِ دکتر ” محمّد بیدگلی ” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

 

*ترور حاج قاسم سلیمانی برای ترامپ به دلیل مسئله استیضاحش که با پیگیری مجلس نمایندگان آمریکا در حال پیگیری است یک برگه برنده است و از این رو ترامپ برای ایجاد انحراف در افکار عمومی بسیار تلاش می کند تا فشارها در این خصوص را کاهش دهد .

*نقش او دقیقا پس از حملات یازدهم سپتامبر در دو کشور افغانستان و عراق پررنگ گردید. همچنین بقای بشار اسد و نجات سوریه از تروریست های داعشی و تکفیری، حفاظت از عراق و جلوگیری از تجزیه آن از مهمترین تحولاتی است که در کارنامه کاری حاج قاسم سلیمانی قرار می گیرد.

*لازم است بر پایه منطق و عقلانیت و با محاسبه دقیق و بر پایه نگاه استراتژیک سیاستگذاران بهترین تصمیم را اتخاذ کنند و ما نیز از فریادهای گاه و بیگاه دشمن نباید دلهره ای در دل وارد کنیم و ثبات قدم را در راه حق  به هر میزان هم که باشد حفظ کنیم و گوهر وجودی انقلاب مان یعنی وحدت کلمه را پیش بگیریم و به یاد داشته باشیم که دشمن در این تکاپو منتظر لحظه ای لغزش است و روز های آینده روزهای جنگ اراده هاست .

 

سرویس ایران و بین الملل ” رواپرس ” : دکتر محمد بیدگلی – استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ؛

 

 

به نظر می رسد با شهادت سردار قاسم سلیمانی قهرمان ملی ایران زمین ،تنش و ناامنی در منطقه خاورمیانه به شکل گسترده ای بالا خواهد رفت و تنها محدود به عراق نخواهد بود و دیگر کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اول اینکه این اقدام ترامپ به هیچ وجه به سود نیروهای آمریکایی نه در عراق و نه در کشورهایی که آمریکا در آنها پایگاه نظامی دارد نخواهد بودمی توان گفت  حمله ای که در بغداد رخ داد آغاز مرحله ای جدید از سقوط هیمنه آمریکا و خروج آن از منطقه غرب آسیا استنفس حمله ای این چنین نه تنها نقض آشکار حقوق بشر ، بلکه مصداق بارز تروریسم دولتی است و البته روشن کننده این نکته که حقوق بینالملل در حال احتضار و سو استفاده قدرت های دارای حق وتو است . فی الواقع اثبات قانون جنگل در زمانه پر آشوب کنونی است متاسفانه تروِییکای غرب با وارد کردن خود به این مرحله تنش بحران آفرینی سترگ را منجر شده است که غرب آسیا را بیش از پیش در آشوب و هرج و مرج فروخواهد برد.

نکته بعدی اینکه ترور حاج قاسم سلیمانی برای ترامپ به دلیل مسئله استیضاحش که با پیگیری مجلس نمایندگان آمریکا در حال پیگیری است یک برگه برنده است و از این رو ترامپ برای ایجاد انحراف در افکار عمومی بسیار تلاش می کند تا فشارها در این خصوص را کاهش دهد . همچنین اقدام به ترور یکی از فرماندهان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا یک مسئله خارج از عرف سیاسی و نظامی است که در تضاد با قوانین بین المللی قرار دارد ، چرا که این دست اقدامات به چنین نحوی آن هم با دستور مستقیم شخص رییس جمهور و بدون هماهنگی با کنگره در آمریکا سابقه نداشته یا بسیار کم اتفاق افتاده است . ” استفان والتنظریه پرداز برجسته روابط بین الملل در توییتی اشاره کرده است : تصور کنید دشمنی معاون وزیر خارجه یا رئیس شورای عالی امنیت ملی آمریکا را ترور کند، آن وقت واکنش ما آمریکایی ها چه خواهد بود ؟

گر چه فقدان مردانی بزرگ چون سردار سلیمانی اندوهناک و اسف بار است اما نباید فراموش کنیم هدف اصلی با اقدامات احساسی محقق نمیشود و باید با قلبی مالامال از اندوه صبوری کنیم و وارد زمین بازی مورد نظر آمریکا و اسراییل نشویم. به دشمن باید در زمان و مکانی ضربه وارد نمود که انتظار آن را نداشته باشد و باید به این نکته توجه کرد که متاسفانه اقدام احمقانه آمریکا نشان داد که گردانندگان و دیوانگان کاخ سفید حاضر هستند به خاطر حفاظت از موقعیت سیاسی داخلی خود و البته دلارهای نفتی منقطه خاورمیانه و همچنین لابی های صهیونیستی هر کار احمقانه ای انجام دهند. بنابراین باید هوشمندانه عمل شود و پیش از بهره برداری این دیوانگان از فضای موجود طی روز های آینده زمینه روانی گستره ای برای ترس در دل سربازان آمریکایی فراهم کرد و همچنین پیش از بهره برداری رژیم منحوس صهیونیستی از هیجان ترامپ این رژیم را در منطقه خود منکوب نمود و هزینههای اقدامات احتمالی این رژیم را به شدت افزود. لازم است بر پایه منطق و عقلانیت و با محاسبه دقیق و بر پایه نگاه استراتژیک سیاستگذاران بهترین تصمیم را اتخاذ کنند و ما نیز از فریادهای گاه و بیگاه دشمن نباید دلهره ای در دل وارد کنیم و ثبات قدم را در راه حق  به هر میزان هم که باشد حفظ کنیم و گوهر وجودی انقلاب مان یعنی وحدت کلمه را پیش بگیریم و به یاد داشته باشیم که دشمن در این تکاپو منتظر لحظه ای لغزش است و روز های آینده روزهای جنگ اراده هاست .

سردار سلیمانی طی دو سه دهه اخیر از بلندآوازه ترین نظامیان ایران بود که در سیاست عملی جمهوری اسلامی ایران نقشی اساسی و کاملا محوری داشت و به عنوان یک قهرمان ملی از او یاد می شد. نقش او دقیقا پس از حملات یازدهم سپتامبر در دو کشور افغانستان و عراق پررنگ گردید. همچنین بقای بشار اسد و نجات سوریه از تروریست های داعشی و تکفیری، حفاظت از عراق و جلوگیری از تجزیه آن از مهمترین تحولاتی است که در کارنامه کاری حاج قاسم سلیمانی قرار می گیرد. فقدان سردار سلیمانی بی شک ضربه ای بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به نقش و جایگاه و سطح نفوذ رو به گسترش ایران طی دو دهه اخیر در خاورمیانه، شهادت ایشان به نقطه ای عطف و تاثیرگذار در بازی ها، مولفه ها و رقابت های قدرت در خاورمیانه به شمار می آید.

نتیجتا آنکه با عنایت به رویه رفتاری سیاستگذاران جمهوری اسلامی ایران و به پیروی از رهنمودهای روشنگرایانه مقام عظمای ولایت به نظر نمی رسد ایران واکنشی احساسی و زودهنگام و به طور مستقیم علیه نیروهای آمریکایی دست بزند و با توجه به گستردگی جغرافیایی خاورمیانه و نیز بازیگران متعدد منطقه ای خویشتنداری را هر چند که در این شرایط سخت به نظر می رسد را در برنامه کاری و سیاسی خود قرار خواهد داد، البته گزینه های متعددی از جانب ایران در خصوص این رفتار آمریکا بر روی میز است که به وقت مقتضی از آن رونمایی خواهد شد .

 

مطالب مرتبط

  1. اصغر رجبی

    با سلام خدمت نویسنده محترم، تشکر از مطلب مفید شما که در زمان بسیار مناسبی نگاشته شده است . امیدوارم به پیروی از مقام ولایت بهترین تصمیم در این خصوص گرفته شود البته جوانان ما بیشتر توجه داشته باشند که ما باید نهایت تلاش خود را در مسائل علمی و دانشگاهی بکار بریم چون که آمریکایی ها از علم و دانش ما بیشتر واهمه دارند .

    Reply
  2. طبایی

    با تشکر از مطالب خوب شما فقدان بزرگ مرد سردار سلیمانی اسف بار و اندوهناک است که باید پاسخ سخت در زمان مناسب و مکان مناسب به امریکایی ها داده شود

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *