جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

عمران‌خان در جده، مرحله جدید برای کمک به پیشبرد تلاش‌های صلح منطقه‌ای

عمران‌خان در جده، مرحله جدید برای کمک به پیشبرد تلاش‌های صلح منطقه‌ای

 نخست وزیر پاکستان ۹ روز پیش از سفر به عربستان از آنچه که تلاش ولیعهد سعودی برای داشتن روابط خوب با ایران خواند، استقبال کرد و همزمان دولت وی نیز تحولات اخیر میان تهران-ریاض را خوشایند دانست، موضوعی که عمران‌خان آن را در جده با میزبان خود مطرح و به پیشبرد تلاش‌های صلح امیدوار است.

*«عمران‌خان» طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: هرگونه اقدام در مسیر صلح باعث تقویت انسجام امت اسلامی می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، عمران‌خان در راس یک هیات بلندپایه سیاسی-نظامی-اقتصادی روز گذشته برای هفتمین سفر رسمی خود به عربستان، وارد جده شد و مورد استقبال محمدبن سلمان ولیعهد سعودی قرار گرفت.

وی درحالی سفر ۳ روزه به عربستان انجام داد که نهم اردیبهشت ماه امسال از سخنان ولیعهد سعودی مبنی بر امیدواری به داشتن روابط خوب با جمهوری اسلامی استقبال کرد و تلاش ریاض برای ترمیم روابط با تهران را به نفع امت اسلامی دانست.

این واکنش نیز همزمان با نهایی شدن برنامه سفر رسمی نخست وزیر پاکستان به عربستان عنوان شد و تنها چند روز پیش از این بازدید، فرمانده ارتش پاکستان به ریاض رفت و با مقام‌های بلندپایه سیاسی و نظامی این کشور از جمله محمدبن سلمان شاهزاده عربستان سعودی دیدار کرد.

عمران‌خان شب گذشته در جده با میزبان خود ولیعهد سعودی دیدار کرد. در این نشست مقام‌های بلندپایه دو کشور از جمله ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان نیز حضور داشت و در حاشیه آن دو کشور ۵ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.

دفتر نخست وزیر پاکستان امروز (شنبه) با صدور یک بیانیه مشترک دیدار عمران‌خان و محمدبن سلمان، اعلام کرد: رهبران دو کشور طیف گسترده تحولات پیرامون مسائل امنیتی، ثبات منطقه و روند صلح افغانستان و ثبات را مورد بررسی قرار داده و بر توسعه همکاری‌های مشترک تاکید کردند.

در این بیانیه با اشاره تلویحی به تحولات پیرامون مواضع اخیر ولیعهد سعودی و لحن آشتی جویانه در قبال ایران، آمده است: نخست وزیر پاکستان از آنچه که در این بیانیه تلاش‌ها و ابتکارات دولت پادشاهی سعودی با هدف تقویت صلح و امنیت منطقه خوانده شده، تمجید کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان که عمران‌خان را در این سفر رسمی به عربستان همراهی می‌کند، طی گفت وگو با شبکه خبری «دنیا نیوز» تایید کرد که نخست وزیر پاکستان تحولات اخیر پیرامون تنش زدایی در منطقه و مواضع ولیعهد سعودی را با محمدبن سلمان مطرح کرد.

«شاه محمود قریشی» ضمن اشاره به دیدار جداگانه خود با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان افزود: طرف سعودی ما را در جریان اقدامات و رایزنی‌های اخیر خود برای حل مسائل در منطقه قرار داد و ما اطمینان داریم که به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنیم.

وی افزود: گام مثبتی برداشته شده است و پاکستان آرزو می‌کند که این روند با پیشرفت ادامه پیدا کند.

قریشی، تلاش‌های صلح را در بغداد پیگیری می‌کند

وزیر امور خارجه پاکستان ضمن تایید بررسی تلاش‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها، افزود: ما پیگیر این اقدامات هستیم و اطمینان داریم که گام‌های برداشته شده با قوت تمام مسیر آشتی را طی خواهد کرد.

قریشی افزود: وی پس از سفر به ریاض، قرار است به بغداد پایتخت عراق سفر کند و در آنجا تلاش‌های صلح را پیگیری خواهد کرد زیرا بغداد طی هفته‌های اخیر کانون برخی از اقدامات برای تنش زدایی منطقه ای بوده است.

«فواد چودری» وزیر اطلاع رسانی پاکستان روز گذشته پیش از سفر نخست وزیر این کشور به عربستان اعلام کرد: عمران‌خان مصمم به پیشبرد ابتکار خود برای کمک به تنش زدایی در منطقه است و ما همواره خواستار بهبود روابط میان کشورهای اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی هستیم.

منابع آگاه در پاکستان گفتند: پس از زمزمه‌هایی از تلاش ریاض برای بهبود روابط با تهران و همزمان چراغ سبز حاکمان سعودی برای ترمیم روابط با پاکستان باعث شد تا عمران‌خان اطمینان بیشتری به دستاورد سفر فعلی خود داشته باشد و انتظار می‌رود وی ضمن ترغیب طرف سعودی برای توسعه روابط دو جانبه، ابتکار خود برای کمک به تنش زدایی در منطقه را با مقام‌های عربستان دنبال کند.

ولیعهد سعودی هشتم اردیبهشت امسال اعلام کرد: ما به دنبال روابط خوب با ایران هستیم. محمدبن سلمان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العربیه عربستان تصریح کرد: ایران همسایه ماست و امیدواریم که روابط خوبی با آن داشته باشیم.

وی افزود: نمی‌خواهیم ایران در شرایط سختی قرار داشته باشد، بلکه می خواهیم ایران کشوری شکوفا باشد و توسعه یابد، ما در ایران و آن‌ها در عربستان منافع دارند و [این خواسته] ما برای آن است تا منطقه و جهان به سوی رشد و شکوفایی حرکت کند.

یک روز پس از آن نخست وزیر پاکستان در واکنش به اظهار ولیعهد سعودی مبنی بر امیدواری به داشتن روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران، از آنچه که وی تلاش ریاض برای ترمیم روابط با تهران خواند، استقبال کرد.

«عمران‌خان» طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، نوشت: هرگونه اقدام در مسیر صلح باعث تقویت انسجام امت اسلامی می‌شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *