پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

هشدار روسیه به آمریکا درباره “نقطه غیرقابل بازگشت” در روابط دو کشور/ درخواست زلنسکی برای تمدید حکومت نظامی در اوکراین

هشدار روسیه به آمریکا درباره “نقطه غیرقابل بازگشت” در روابط دو کشور/ درخواست زلنسکی برای تمدید حکومت نظامی در اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه مواضع دبیرکل سازمان ملل در رابطه با وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را سؤال‌برانگیز نامید و گفت: گوترش هیچ علامتی برای طرف اوکراینی درباره ادامه حملات به این نیروگاه اسال نکرده و خود را در مرز همدستی با کی‌یف قرار داده است.

به گزارش تسنیم، حمله نظامی روسیه به اوکراین که مقامات مسکو آن را “عملیات ویژه حفاظت از مردم دونباس” می‌نامند و در تاریخ 24 فوریه (5 اسفند ماه گذشته) به‌فرمان “ولادیمیر پوتین” آغاز شد، همچنان ادامه دارد و دولت ایالات متحده نیز به‌همراه متحدین خود، در حال ارائه کمک‌های مالی و نظامی به مقامات کی‌یف هستند و در عین حال تحریم‌هایی همه‌جانبه و بی‌سابقه برای تنبیه روسیه اعمال کرده است و دائماً آن را تشدید می‌کنند، در چنین شرایطی، در وزارت امور خارجه روسیه نسبت به عبور واشنگتن از نقطه بی‌بازگشت در روابط دوجانبه هشدار دادند.

“الکساندر دارچیف”، مدیر بخش آمریکای شمالی وزارت خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که این کشور به ایالات متحده در خصوص عبور از نقطه بی‌بازگشت و امکان قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور هشدار داده است. این دیپلمات در واکنش به طرح قانونی مورد بحث در کنگره آمریکا پیرامون اعلام روسیه به‌عنوان “کشور حامی تروریسم”، گفت: «نمی‌خواهم وارد بحث‌های فرضی شوم که در شرایط آشفته کنونی که غربی‌ها به‌رهبری آمریکا قوانین بین‌المللی و تابوهای مطلق را در روابط دیپلماتیک زیر پا گذاشته‌اند، چه عواقب و واکنش‌هایی ممکن است رخ دهد یا ندهد.»

وی افزود: «اگر چنین طرحی اجرا شود، به این معنا خواهد بود که واشنگتن با جدی‌ترین آسیب‌های جانبی به روابط دیپلماتیک دوجانبه از نقطه بی‌بازگشتی عبور کرده، تا جایی که سطح روابط دو کشور را آن‌قدر پایین آورده است که حتی ممکن است آنها را از بین ببرد و این مسئله دقیقاً به طرف آمریکایی هشدار داده شده است.»

در اواخر ماه جولای، سنای آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از وزارت امور خارجه خواسته شده است روسیه را به‌دلیل ادامه وخامت اوضاع در اوکراین، به‌عنوان یک کشور حامی تروریسم معرفی کند. مقامات کی‌یف پیش از این از واشنگتن درخواست کرده بودند که روسیه را در این فهرست قرار دهد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، قبلاً ابتکارعمل معرفی روسیه به‌عنوان کشور حامی تروریسم را “معیاری با ماهیت احمقانه” ارزیابی کرده هشدار داد که چنین اقداماتی از سوی ایالات متحده از سوی مسکو بی‌پاسخ نخواهد ماند.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود|در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هفتاد و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

12:14- مناطق مسکونی دونتسک 50 بار مورد حمله ارتش اوکراین قرار گرفت    

دفتر نمایندگی دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش بس امروز، شنبه، گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراینی طی شبانه روز گذشته 50 بار مناطق مختلف مسکونی این خطه را مورد حمله و گلوله باران قرار داده و در این حملات 348 قطعه مهمات به سمت این منطقه شلیک کردند.

طبق این گزارش، حملات ارتش اوکراین با استفاده از توپخانه، خمپاره و موشک‌های گراد انجام شد.

ستاد دفاع ارضی منطقه دونتسک شب گذشته اعلام کرد که در جریان حملات روز جمعه ارتش اوکراین به چند منطقه مسکونی، سه نفر از مردم محلی کشته و 11 نفر دیگر مجروح شدند. در این حملات 42 ساختمان مسکونی در شهر دونتسک و چند منطقه دیگر و همچنین هفت تأسیسات زیرساختاری غیرنظامی آسیب جدی دیدند.

12:05- روسیه: آمریکا در حال تبدیل شدن به طرف مستقیم درگیری در اوکراین است  

الکساندر دارچیف، مدیر بخش آمریکای شمالی وزارت امور خارجه روسیه معتقد است، نفوذ ایالات متحده بر مقامات کی‌یف به حدی رسیده است که دیگر واشنگتن به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک طرف درگیری‌ها در اوکراین است.

این دیپلمات در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» توضیح داد: «درجه نفوذ واشنگتن بر کی‌یف از تمامی حد و مرزهای قابل تصور فراتر رفته است. علاوه بر کمک‌های نظامی و مالی در مقیاس بسیار بزرگ و همچنین حمایت اخلاقی از دولت ولادیمیر زلنسکی، آمریکایی‌ها به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک طرف مستقیم در مناقشه نظامی در این کشور هستند. و خود مقامات اوکراینی آشکارا از این وضعیت صحبت می‌کنند.»

دارچیف به ویژه به سخنان ژنرال وادیم اسکیبیتسکی، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین اشاره کرد که اخیراً فاش کرده، قبل از انجام حملات با استفاده از سامانه‌های موشکی HIMARS آمریکایی، نظامیان اوکراینی با مقامات واشنگتن مشورت می‌کنند.

وی یادآور شد، بدین ترتیب گلوله باران مرگبار مردم غیرنظامی در منطقه دونتسک و لوهانسک و دیگر مناطق آزاد شده اوکراین، حداقل با تایید مراکز تصمیم گیری آمریکایی صورت می گیرد. به گفته این دیپلمات، در چنین شرایطی، گفتگو با واشنگتن در خصوص “مسائل اوکراین” مشکل و اقدامی غیرمنطقی است.

11:52- ابراز نگرانی بلینکن از محاکمه مزدوران خارجی در دونتسک  

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز، شنبه، در پیامی توییتری اعلام کرد که مقامات ایالات متحده بشدت نگران هستند که دادگاه عالی منطقه دونتسک (در خاک اوکراین) ممکن است اتهامات بی اساسی را علیه یک شهروند کرواسی، سه شهروند انگلیسی و یک شهروند سوئدی که در کنار نیروهای گردان ملی گرای “آزوف” و سایر واحدهای نیروهای مسلح اوکراینی می‌جنگیدند، مطرح کرده و آنها را محاکمه کند.

بلینکن نوشت: ما نگران گزارشات رسیده از دونتسک هستیم که مقامات غیرقانونی این منطقه  علیه شهروندان بریتانیایی، سوئدی و کرواسی اتهاماتی را مطرح خواهند کرد. ما تاکید داریم که روسیه و نیروهای تحت کنترل آن در شرق اوکراین موظف به رعایت قوانین انسان دوستانه بین‌المللی، از جمله حقوق و حمایت از اسرای جنگی هستند.

دادگاه عالی جمهوری مردمی دونتسک روز گذشته پرونده جنایی علیه گوستاوسون ماتیاس – سوئدی، پریبیگ واکوسلاو- اهل کرواسی و سه انگلیسی به نام‌های جان هاردینگ، دیلن هیلی و اندرو هیل گشوده و بزودی به اتهامات آنها رسیدگی خواهد کرد. این مزدوران خارجی بخشی از گردان “آزوف” و دیگر واحدهای نیروهای مسلح اوکراینی بودند که در شهر ماریوپل، از جمله در جریان آزادسازی کارخانه “آزوفستال” به اسارت درآمدند.

11:17- مسکو: واشنگتن بهتر است قبل از آنکه دیر شود، زلنسکی را مجبور به بازگشت به مذاکرات کند  

الکساندر دارچیف، مدیر بخش آمریکای شمالی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد، مقامات واشنگتن برای جلوگیری از شکست، باید ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را مجبور به بازگشت به میز مذاکره با مسکو کنند و این بهترین راه حل برای ایالات متحده خواهد بود.

این دیپلمات روس گفت: «بهترین راه حل برای واشنگتن و جلوگیری از یک شکست تحقیرآمیز دیگر برای ایالات متحده، همانطور که اخیراً در افغانستان اتفاق افتاد، این است که مقامات آمریکایی زلنسکی را مجبور به توقف مقاومت بی‌معنا و بازگشت به میز مذاکره کنند، قبل از اینکه خیلی دیر شده و یکپارچگی اوکراین بطور کامل از بین برود و آمریکا بار دیگر شکست بخورد.»

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده یادآور شده بود که واشنگتن معتقد است که وضعیت اوکراین را می‌توان از طریق روش‌های دیپلماتیک حل و فصل کرد، ولی مسکو آمادگی آن را ندارد.

رئیس‌جمهوری صربستان: سیاست مستقل خود در خصوص تحریم‌های ضدروسی را حفظ خواهیم کرد

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی تأکید کرد که مقامات بلگراد به‌دنبال حفظ سیاست مستقل خویش در قبال تحریم‌ها علیه روسیه هستند و قرار نیست چنین محدودیت‌هایی را اعمال کنند.

وی گفت: «بسیاری به‌دروغ گفتند که من تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال خواهم کرد تا رأی بیاورم. من یک فرد نسبتاً مسئولیت‌پذیر هستم و همواره برای حفظ سیاست خود جنگیده‌ام. من عادت ندارم برای مردم خود تملق کنم یا سخنی را برای خوشایند سفارتخانه‌های خارجی بیان کنم.»

ووچیچ همچنین به فشارهای غرب به‌دلیل امتناع از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه اشاره کرده اطمینان داد که بلگراد تا زمانی که قدرت داشته باشد در برابر اعمال فشارهای بین‌المللی مقاومت خواهد کرد.

عرضه نفت به جمهوری چک از طریق خط لوله “دروژبا” از سر گرفته شد

تلویزیون جمهوری چک شب گذشته با استناد به داده‌های اپراتور Meroگزارش داد که این کشور مجدداً شروع به دریافت نفت از طریق شاخه جنوبی خط لوله “دروژبا” کرده است که در روزهای نخست ماه آگوست قطع شده بود. در این پیام آمده است که تحویل نفت روسیه به جمهوری چک دوباره آغاز شده است و پمپاژ نفت روز جمعه در ساعت 20:00 به‌وقت محلی از سر گرفته شد.

اوایل روز جمعه، شرکت «ترانس‌نِفت» روسیه اعلام کرد که مبلغی برای ترانزیت نفت از طریق خط لوله دروژبا به حساب بانکی این شرکت واریز شده است و با تأیید دریافت این وجوه، پمپاژ نفت به‌سمت جمهوری چک از سر گرفته خواهد شد.

پنتاگون: اوکراین به‌طور مستقل در خصوص اهداف حملات روسی تصمیم می‌گیرد

یک مقام عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده به اوکراین نمی‌گوید چگونه با روسیه بجنگد.

وی گفت: «مسلماً ما به مقامات اوکراینی نمی‌گوییم که چگونه اهداف نظامی خود را انتخاب کنند و چگونه با ارتش روسیه بجنگند. ایالات متحده به اوکراین تجهیزات دفاعی مورد نیاز خود را ارائه می‌دهد، ولی این تنها مقامات کی‌یف هستند که مستقیماً اهداف حملات را تعیین می‌کنند.»

پیش از این، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین فاش کرده بود که مقامات این کشور قبل از حمله به اهدافی با سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه  آمریکایی (HIMARS)با واشنگتن مشورت می‌کنند و در صورت عدم تأیید آنها، حملات ممکن است لغو شود یا تغییر کند.

آمریکا تهدید کرد: در صورت پیوستن مناطقی از اوکراین به روسیه، آنها تحریم خواهند شد

یک مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشده است، اعلام کرد که در صورت پیوستن مناطق تحت کنترل ارتش روسیه به این کشور، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه آنها اعمال خواهد کرد.

وی گفت: «ایالات متحده الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسد و همه‌پرسی‌های احتمالی در این سرزمین‌ها دلیلی قانع‌کننده برای این اقدام نخواهد بود. پیوستن مناطقی از اوکراین مغایر با منشور سازمان ملل خواهد بود و ما سریع و سخت به چنین اقدامی پاسخ خواهیم داد.»

این مقام آمریکایی یادآور شد که روسیه در حال برنامه‌ریزی انجام همه‌پرسی الحاق در مناطق خرسون و زاپوروژیه و همچنین در دو منطقه دونتسک و لوهانسک است، با این حال، ایالات متحده قصد ندارد نتایج آنها را که قطعاً عادلانه و شفاف نخواهد بود به‌رسمیت بشناسد. به‌گفته وی، مقامات روسی به‌دروغ مدعی هستند که مردم در این مناطق از خاک اوکراین خود تمایل دارند که به ترکیب روسیه بپیوندند و برگزاری همه‌پرسی راهی عادلانه برای تحقق این الحاق خواهد بود.

زلنسکی خواستار تمدید قانون حکومت نظامی در اوکراین شده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به پارلمان اعلای این کشور پیشنهاد کرد که لایحه تمدید حکومت نظامی و بسیج عمومی در اوکراین را بررسی کند.

نمایندگان پارلمان اعلا این لایحه را که متن آن برای اطلاع عمومی در دسترس قرار نگرفته است، در نشست بعدی خود بررسی خواهند کرد.

حکومت نظامی و بسیج عمومی در سراسر اوکراین در تاریخ 24 فوریه (5 اسفند ماه) و آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور اعلام شد و هر 90 روز یک‌بار بلافاصله تمدید شده است.

پوتین فرمان حفاظت از مرز روسیه با اوکراین و منطقه دونباس را امضا کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، هر یک روز انجام وظایف مربوط به حفاظت از مرزهای فدراسیون روسیه با اوکراین و دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک برای نیروهای مسلح این کشور، برابر با دو روز محسوب خواهد شد و تعیین مستمری آنها با شرایط ترجیحی “یک روز معادل دو روز” محاسبه خواهد شد. سند مربوطه در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شده است.

طبق این سند، مدت زمان درمان نیروهای مسلح محافظ مرزهای روسیه در مراکز پزشکی و درمانی، در صورت آسیب‌دیدگی آنها در حین انجام وظایف حفاظت از مرز دولتی، نیز به‌میزان یک ماه خدمت وظیفه آنها محاسبه خواهد شد.

ضمن اینکه، تغییراتی نیز در فرمان ماه آوریل رئیس‌جمهوری روسیه در خصوص تضمین‌های اجتماعی مضاعف برای نیروهای آژانس‌های مرزی سرویس امنیت فدرال و اعضای خانواده‌های آنها در نظر گرفته شده است و پرداختها در این رابطه به 3 میلیون روبل افزایش یافته است، علاوه بر این، در صورت کشته شدن این نیروها، پرداخت 5 میلیون روبل به خانواده آنها تعیین شده است.

وعده مسکو درباره پاسخ قاطع به اخراج یک دیپلمات روس از مونته‌نگرو

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که اخراج یک دیپلمات روس از مونته‌نگرو بدون توجه باقی نخواهد ماند و مسکو پاسخ قاطعی به این اقدام غیردوستانه خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «همان‌طور که طرف روسی قبلاً بارها اعلام کرده است، روسیه پاسخ مناسبی به این قبیل اقدامات خصمانه سایر کشورها خواهد داد و مونته‌نگرو نیز از این قانون مستثنی نخواهد بود.»

اوایل روز جمعه، مقامات مونته‌نگرو یک دیپلمات سفارت روسیه در این کشور را “عنصر نامطلوب” اعلام کردند. همان‌طور که رادیو و تلویزیون مونته‌نگرو با استناد به وزارت امور خارجه این جمهوری گزارش داد، چنین تصمیمی توسط مقامات مونته‌نگرو به‌دلیل اقدامات ادعایی این دیپلمات روس در نقض کنوانسیون وین در رابطه با روابط دیپلماتیک اتخاذ شده است، نام دیپلمات روس نیز فاش نشده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه پیش از این اعلام کرده بود که دیپلمات‌های روسی اخراج‌شده توسط کشورهای غربی به مناطق دارای اولویت بیشتری منتقل خواهند شد.

بلومبرگ: مواضع ترکیه در قبال تحریم‌های ضدروسی باعث خشم متحدانش در ناتو شده است

آژانس خبری بلومبرگ شب گذشته، جمعه، گزارش داد که ترکیه درخواست‌های کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را نادیده گرفته و در نتیجه جبهه متحد غرب را در خصوص اقدامات محدودکننده ضدروسی دچار شکاف کرده است.

مفسران این خبرگزاری این واقعیت را مورد توجه قرار دادند که صادرات ترکیه به روسیه در بالاترین سطح از سال 2014 به این‌طرف قرار دارد و روابط تجاری یک “گسترش” بی‌سابقه را تجربه می‌کند.

به‌عنوان یکی از شواهد، بلومبرگ به سخنان مقامات آنکارا درباره افزایش 58درصدی تجارت خودرو با روسیه اشاره کرده است، این آژانس نتیجه‌گیری کرده است که ترکیه به‌جای اعمال محدودیت علیه روسیه و کمک به منزوی کردن این کشور، تصمیم گرفته است بی‌طرفی خود را حفظ کند و روابط تجاری دوجانبه را تحت “الگوی جدید اقتصادی” حفظ کند که این تصمیم‌گیری شرکای ترکیه در ناتو در آمریکا و اروپا را “بسیار ناراحت” کرده است.

انتقاد روسیه از موضع‌گیری دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت نیروگاه اتمی زاپوروژیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضع‌گیری‌ای که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه اتخاذ کرده، سؤالاتی را ایجاد کرده است.

این دیپلمات یادآور شده است: «دبیرکل سازمان ملل هیچ علامتی برای مقامات اوکراینی در رابطه با ادامه حملات به این نیروگاه ارسال نکرده است. آقای گوترش یا قادر به تشخیص واقعیت نیست، یا تمایلی برای این کار ندارد. دیگر چگونه می‌توان عدم اراده نشان‌داده‌شده از سوی او را توضیح داد، که در مرز همدستی با حملات اوکراین به این تأسیسات هسته‌ای است؟»

نماینده وزارت امور خارجه اضافه کرد که دقیقاً به‌دلیل «ممانعت از سوی دبیرکل و دبیرخانه سازمان ملل به‌ریاست وی» بود که سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منطقه زاپوروژیه با مانع‌تراشی غیرموجه مواجه شد، در حالی که طرف روسی تمامی مقدمات لازم برای انجام این سفر را فراهم کرده بود.

مسکو واکنش اتحادیه اروپا به حملات طرف اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپوروژیه را ناکافی می‌داند

ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “راشاتودی” اعلام کرد که واکنش مقامات اتحادیه اروپا به ادامه گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه توسط نیروهای مسلح اوکراین ناکافی است.

وی گفت: «شنیدن اینکه واکنش اتحادیه اروپا بسیار دیرهنگام و بسیار کمرنگ است، برای من کمی عجیب است و انتظار می‌رود که مقامات بروکسل دقت بیشتری به خطرات احتمالی که در صورت آسیب رسیدن به این نیروگاه، نه‌تنها مردم اوکراین و روسیه، بلکه کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند، داشته باشند.»

مقامات مسکو طی هفته گذشته بارها هشدار دادند که ادامه گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپوروژیه توسط نیروهای اوکراینی، اگر متوقف نشوند، دیر یا زود منجر به یک فاجعه هسته‌ای خواهد شد و عواقب آن بسیار جدی است.

انتهای پیام/+

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *