پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

کارشناس خاورمیانه:آمریکا با نشان دادن ضرب شست قصد ماندن در عراق دارد

کارشناس خاورمیانه:آمریکا با نشان دادن ضرب شست قصد ماندن در عراق دارد

*ایالات متحده به دنبال این است همچنان با ایجاد گروه‌های مختلف، ایجاد رعب و ارائه بسته های سیاسی، امنیتی و اقتصادی نقش و حضور خود را در صحنه‌های سیاسی- امنیتی با عنایت به منابع انرژی فسیلی عراق در این کشور حفظ کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بمباران بوکمال توسط آمریکایی‌ها، گفت: آمریکا با ضرب شست نشان دادند که می‌خواهند در عراق بمانند. گروه‌های عراقی هم قیم‌مابی آمریکا را نمی‌پذیرند و به تحرکات آن واکنش نشان می‌دهند.

محمد اخباری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به وضعیت عراق گفت: واقعیت این است که امنیت عراق شکننده است و این امنیت در مقاطع مختلف براساس پارامترهایی که در منطقه اتفاق می‌افتد، باید مورد بحث و ارزیابی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ایالات متحده به دنبال این است همچنان با ایجاد گروه‌های مختلف، ایجاد رعب و ارائه بسته های سیاسی، امنیتی و اقتصادی نقش و حضور خود را در صحنه‌های سیاسی- امنیتی با عنایت به منابع انرژی فسیلی عراق در این کشور حفظ کند.

این کارشناس منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: برای همین شاهد بمباران منطقه بوکمال در مرز عراق و سوریه توسط هواپیماهای آمریکایی بودیم و آمریکایی‌ها رسما هم اعلام کردند ما این مواضع را زدیم و این یعنی آمریکا می‌خواهد با نشان دادن ضرب شست نیروهای خود را در عراق حفظ کند.

اخباری اضافه کرد: در عراق غیر از دولت، گروه‌های دیگری از سال ۲۰۰۳ تاکنون زحمت کشیدند و توانستند امنیت شهرهای عراق، حرم های این کشور و همچنین صحنه امنیتی سیاسی را حفظ کنند. طبیعی است که این گروه ها برخورد قیم مابانه آمریکایی ها را بر نمی‌تابند و به تحرکات و حملات آمریکا عکس العمل نشان می دهند.

این کارشناس مسائل عراق خاطرنشان کرد: موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه و کاخ سفید نشان می دهد خودشان دریافتند که نمی‌توان زد و در رفت برای همین گفتند در زمان مناسب پاسخ حملات را خواهیم داد. زمان مناسب یعنی نمی دانیم چه اتفاقی می افتد باید تجزیه و  تحلیل کنیم و یا اینکه به زمان بسپاریم تا موضوع فراموش شود.

اخباری با طبیعی دانستن این قضیه که هر اتفاقی در منطقه علیه آمریکا و صهیونیست ها روی می دهد، در مرحله اول می‌گویند کار ایران است مگر اینکه عکسش ثابت شود، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها، ایران هراسی را با این نوع اقدامات در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه رشد می‌دهند.

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به سفر امروز پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان به عراق گفت: در عین حال یکی از ملاحظات آمریکایی‌ها می‌ تواند سفر پاپ به عراق باشد که پیامدهای خاص خود را دارد. سفر یک رهبر مسیحی به کشوری با ۶۰ درصد جمعیت شیعه و پنج درصد جمعیت مسیحی نشان دهنده اهمیت این منطقه برای جهان مسیحیت است.

وی ادامه داد: باید منتظر ماند و دید صحبت های پاپ در این سفر چه خواهد بود و اینکه محورهای مدنظرش چه عکس العمل‌هایی به همراه دارد را باید بعد از سفر آن را تحلیل کرد.

این کارشناس مسائل عراق درباره تدابیر امنیتی شدید در ناصریه محل اعتراضات اجتماعی عراق همزمان با سفر پاپ به عراق گفت: این تدابیر امنیتی لازم است چون معلوم نیست چه اتفاقی می افتد؛ چون با توجه به رفتارها و تحرکات چند وقت اخیر ممکن است برخی کشورها به اسم حشدالشعبی عملیاتی انجام دهند تا منافع ملی عراق را در صفحه سیاسی و دفاعی امنیتی متزلزل کنند.

وی ادامه داد: عراقی ها باید کاملا مراقب باشند و حتما تمهیدات مناسب و بالایی از حیث امنیتی داشته باشند و اجازه ندهند اتفاقی در این دیدار بیفتد تا بعدا به ضرر این کشور تمام شود.

کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه هشدار داد که دولت عراق در عین حال باید مراقب باشد که تضعیف حشدالشعبی به صلاح صحنه سیاسی و امنیتی عراق نیست و می تواند تبعاتی داشته باشد.

وی یادآور شد: حشدالشعبی تشکیلات مردمی است که در جای جای کشور حضور فیزیکی و امنیتی دارد و نباید توسط دولت تضعیف شود حتی اگر دیدگاه و روندی که دارند خوشایند دولت نباشد، اما براساس منافع ملی عراق، حضور حشدالشعبی در تامین امنیت عراق بسیار موثر است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *