پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

کدام مقامات صهیونیست ممکن است توسط دادگاه لاهه محکوم شوند؟

کدام مقامات صهیونیست ممکن است توسط دادگاه لاهه محکوم شوند؟

یک روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت، نخست‌وزیر و وزرای جنگ کنونی و پیشین رژیم صهیونیستی ممکن است از سوی دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت دریافت کنند.به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، به این‌دلیل که منابع دیوان کیفری بین‌المللی با محدودیت منابع (بازرس، دادستان و قاضی) مواجه است، ممکن است نتواند بیش از ده نفر را محکوم کند.

به گزارش فارس، شماری از مقامات رژیم صهیونیستی ممکن است به‌خاطر نقش داشتن در جنایات جنگی، از سوی دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت دریافت کنند.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، به این‌دلیل که منابع دیوان کیفری بین‌المللی با محدودیت منابع (بازرس، دادستان و قاضی) مواجه است، ممکن است نتواند بیش از ده نفر را محکوم کند.

محدودیت‌های این دادگاه بین‌المللی موجب شده روند رسیدگی به برخی پرونده‌های آن سال‌ها به طول انجامد. مقامات صهیونیستی که ممکن است با محکومیت مواجه شوند در سه دسته قرار می‌گیرند.

به نوشته جروزالم پست، اولین دسته، کسانی هستند که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ نقش داشتند. دسته دوم، کسانی هستند که در بحران مرزی غزه دست داشتند و دسته سوم نیز کسانی‌ هستند که در تصمیم‌گیری درباره گسترش شهرک‌سازی‌ها نقش داشتند.

این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی افزود، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در هر سه دسته جای می‌گیرد و «بنی گانتز» رئیس ستاد ارتش وقت و «موشه یعلون» وزیر جنگ وقت این رژیم در زمان جنگ غزه نیز بیشترین احتمال دریافت حکم بازداشت را دارند.

ممکن است شناسایی فرماندهان ارتش دخیل در جنگ غزه برای دادگاه لاهه دشوار باشد اما افرادی نظیر «آفر وینتر» که بارها درباره نقشش در جنایت «جمعه سیاه» در غزه سخن گفته، ممکن است در لیست محکومین قرار گیرد.

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه روز چهارشنبه اعلام کرد تحقیق رسمی درباره وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی را آغاز کرده است.

«گابی اشکنازی» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی تصمیم دیوان کیفری بین المللی برای تحقیق علیه این رژیم را رد کرد و این  دیوان را از نظر اخلاقی و قانونی ورشکسته دانست.

دیوان لاهه در حالی تحقیقات علیه صهیونیست‌ها را از سر گرفته است که دوازدهم شهریور امسال، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام این تحریم‌ها گفت، «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه و «فاکیسو موچوچوکو» رئیس بخش روابط و همکاری‌ها و حوزه‌های قضایی مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند.

در همین راستا نتانیاهو در اولین تماس تلفنی خود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار حفظ تحریم‌هایی شد که ترامپ علیه دیوان لاهه وضع کرده بود.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *