پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

کمرنگ بودن «کامالا هریس» ریشه در زن‌ستیزی ساختار آمریکا دارد ( علی بیگدلی استاد تاریخ و کارشناس مسایل آمریکا )

کمرنگ بودن «کامالا هریس» ریشه در زن‌ستیزی ساختار آمریکا دارد ( علی بیگدلی استاد تاریخ و کارشناس مسایل آمریکا )

 

 جامعه ایالات متحده عموماً یک جامعه زن‌ستیز به حساب می‌آید. این نگرش تنها در خیابان‌ها و جامعه وجود ندارد، بلکه در ساختار سیاسی ایالات متحده هم این مساله ریشه دارد ،جایگاه معاون اول رئیس جمهوری ایالات متحده عموماً تشریفاتی است نه اجرایی و رئیس‌جمهوری فعلی با گزینه انتخابی خود، رأی جامعه زنان و یهودیان را کسب کرد. ا

ایرنا به نقل از خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با «علی بیگدلی» استاد تاریخ و کارشناس مسایل آمریکا پرداخت و آورد: جایگاه معاون اول رئیس جمهوری ایالات متحده عموماً تشریفاتی است نه اجرایی و رئیس‌جمهوری فعلی با گزینه انتخابی خود، رأی جامعه زنان و یهودیان را کسب کرد. اخیراً بسیاری از منتقدان و حتی طرفداران دولت «جو بایدن» از حضور کمرنگ و حاشیه‌ای معاون اول او یعنی کامالا هریس در عرصه رسانه‌ای و حتی سیاسی انتقاد کردند و هر روز هم دایره این انتقاد گسترده‌تر می‌شود.

 

قبل از آنکه دلایل این حضور کمرنگ هریس را بررسی کنیم، باید به این نکته اشاره کنم که از منظر سازمانی، معاون رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس مجلس سنای ایالات متحده ایفای نقش می‌کند که این مقام از منظر سیاسی اهمیت چندانی ندارد. آنچه در این میان بسیار مهم خواهد بود…  به یاد داریم که خانم هیلاری کلینتون در آن زمان به دلیل زن بودنش کنار زده شد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا هم به نحوی به حاشیه برده شد. کنار رفتن کلینتون هم تا حد زیادی ریشه در زن‌ستیز بودن جامعه آمریکا دارد و عملاً طیف گسترده‌ای از مردم و حتی سیاستمداران با این موضوع مشکل دارند.

 

نکته دیگر که باید به آن توجه ویژه شود این است که ساختار آمریکا و به خصوص طیف جمهوری‌خواهان افراطی در کنگره و سنا با شخصی مانند کامالا هریس زاویه دارد. او رنگین‌پوست است و یک لاتین‌تبار به حساب می‌آید و همین موضوع دقیقاً قطب مقابلِ محافظه‌کارانی است که سفید پوست‌ها را برتر می‌دانند. به نظرم مسأله نژاد و رنگ پوستِ هریس موجب شده تا جامعه ایالات متحده او را نپذیرند که البته این افراط‌گرایی فقط در میان جمهوری‌خواهان به چشم نمی‌خورد؛ بلکه درون حزب دموکرات‌ هم کسانی هستند که از این اندیشه طرفداری می‌کنند.

 

واقعیت این است که کامالا هریس اولین معاونِ زنِ رئیس‌جمهوری در تاریخ ایالات متحده است که همین موضوع، ماهیت وی را بسیار مهم جلوه می‌دهد. او تا به امروز فقط یک مصاحبه با رسانه‌های آمریکا داشته است و به همین دلیل مورد انتقاد بسیاری از سیاسیون و حتی خبرنگاران قرار گرفته است. در این میان باید توجه داشت که جو بایدن برای کسب آرای جامعه زنان آمریکا مجبور بود تا هریس را به میدان بیاورد. از منظری دیگر هم باید توجه شود که همسر کامالا هریس، یهودی‌تبار است و بایدن با انتخاب او به نوعی آرای یهودیان را هم کسب کرد.

 

با این تعریف اگر به درون ساختار سیاسی ایالات متحده برویم می‌بینیم که اگرچه کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا جایگاه برتر و بالایی دارد، اما چندان به او میدان داده نمی‌شود. زمانی که جو بایدن معاون باراک اوباما بود، نهایتاً او را به چند سفر اعزام کردند تا از سوی رئیس جمهور پیگیری امور جاری را انجام دهد. بر این اساس، معاون رئیس جمهور آمریکا اصولاً پیگیری مسائل داخلی کاخ سفید را بر عهده دارد و حتی در سیاست خارجی ایالات متحده هم نمی‌تواند دخالت کند.

 

به همین دلیل اگر بگوییم که وظیفه و جایگاه معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا، تشریفاتی است، بیراه نگفته‌ایم. آنچه در آمریکا اهمیت دارد، توجه کردن به ارزش‌های آمریکایی است که به نوعی زن‌ستیزانه قلمداد می‌شود. اینکه شخصی مانند «کاندولیزا رایس» به عنوان وزیر خارجه انتخاب می‌شود یا کامالا هریس به عنوان معاون اول رئیس جمهور وارد کاخ سفید می‌شود، اساساً یک استثناء است که درون آن باز هم مشکلات اینچنینی و تضادهای بنیادین وجود دارد.

 

در این میان باید دانست که رسانه‌های ایالات متحده هم به دو دسته تقسیم شده‌اند. نخست، رسانه‌هایی هستند که معتقدند هریس و تمام بانوان باید حرف بزنند و جسارت حضور در چنین جایگاه‌هایی را داشته باشند و دوم، رسانه‌هایی که به سانسور و حاشیه‌نشینی اعتقاد دارند. از سوی دیگر یکی از دلایلی که معاون رئیس جمهوری ایالات متحده گوشه‌گیر شده، جنبه و درون‌مایه مذهبی دارد. توجه داشته باشید که کاتولیک‌ها در آمریکا نگاه خوبی به زن‌ها ندارند و به نوعی همین نگاه است که زن‌ستیزی را در جامعه ایالات متحده تشدید کرده است.

 

درست است که پروتستان‌ها و کاتولیک‌های ایالات متحده با هم نزاع دارند، اما همین پروتستان‌ها هم به شدت ضد زنان عمل می‌کنند. در این میان جو بایدن دومین رئیس جمهورِ کاتولیک مذهب پس از جان کندی به حساب می‌آید که احساس می‌کنم او به خاطر انتخاب کامالا هریس از سوی این طیف مورد انتقاد قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *