سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

گزارش «العربی الجدید» از چرایی نزدیک‌تر شدن ابوظبی به تل آویو / پالس های جدید امارات به اسرائیل

گزارش «العربی الجدید» از چرایی نزدیک‌تر شدن ابوظبی به تل آویو / پالس های جدید امارات به اسرائیل
یوسف العتیبه، سفیر امارات در ایالات متحده طی مقاله ای در روزنامه یدیعوت احرونوت نیز مانند اظهارات دیگر مقامات اماراتی، در راستای تلاش برای عادی سازی روابط امارات با اسرائیل قدم برداشت.

به گزارش انتخاب حسام كنفانی در وبسایت روزنامه عرب زبان «العربی الجدید» متعلق به قطر که دفتر آن در لندن قرار دارد، نوشت:

به نظر می رسد امارات تصمیم قطعی خود برای برقراری رابطه نزدیک با اسرائیل را گرفته و خبرهایی مبنی بر هماهنگی بین ابوظبی و تل آیو در زمینه های مختلف، شنیده می شود.

در همین رابطه، یوسف العتیبه، سفیر امارات در ایالات متحده طی مقاله ای در روزنامه یدیعوت احرونوت نیز مانند اظهارات دیگر مقامات اماراتی، در راستای تلاش برای عادی سازی روابط امارات با اسرائیل قدم برداشت.

در این مقاله، العتیبه بر همراهی امارات با نقشه رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل، تحت عنوان معامله قرن، تاکید نموده و دیدگاه امارات در مورد دولت فلسطین را کاملا مطابق با دیدگاه اسرائیل و آمریکا دانست. این مقام اماراتی، از اعتماد سازی با اسرائیل، برای تضمین روابط مشترک آن با دولتهای عربی، صحبت کرد و عملا فکر تشکیل یک دولت فلسطینی را برانداخت.

افزون بر این، العتیبه در خصوص برنامه اسرائیل برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری، لحن نصیحت گرانه داشت، به نحوی که ظاهرا با این مساله مخالفتی نداشته و تنها به آسیب های آینده این نقشه برای اسرائیل اشاره کرد، یعنی موضعی مشابه با برخی سران اسرائیلی از جمله بنی گانتس.

نکته جالب توجه آنکه درست در روزی که مقاله العتیبه منتشر شد، خبر مشارکت وزیر خارجه امارات، انور قرقاش در جلسه ای که از طریق ویدئو کنفرانس و توسط کمیته یهودی آمریکایی تشکیل شد، منتشر گردید و این یک تحرک مشخص و برنامه ریزی شده از سوی امارات است که سعی دارد ایستادگی اش در کنار اسرائیل را علنی کند.

با اینکه مشخص نیست در این نشست قرقاش چه صحبتی خواهد کرد، اما به احتمال زیاد، وی بر مسیر العتیبه رفته و از برقراری رابطه با اسرائیل، تعریف و تمجید می کند. علاوه بر اینکه امارات سعی دارد مانند اسرائیل، صراحتا حماس و حزب الله را جزء تروریسم معرفی کند.

در این میان، این سوال مطرح می شود که چرا امارات زمان حاضر را برای علنی کردن روابطش با اسرائیل و اعلام مواضع واقعی خود نسبت به آن، انتخاب کرده است؟ احتمالا مساله به شکستهای متعدد ائتلاف امارات در منطقه مربوط می شود، شکستهایی در یمن و لیبی و حتی شکست محاصره قطر و بی نتیجه شدن حساب باز کردن امارات روی روسیه و ایالات متحده. ظاهرا ابوظبی در حال حاضر جز اسرائیل هم پیمانی نمی یابد که با گرایش های آن، همراهی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *