جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

درخواست پاپ فرانسیس از مجارستان برای “باز کردن آغوشش به روی همه”

درخواست پاپ فرانسیس از مجارستان برای “باز کردن آغوشش به روی همه”

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در اظهاراتی ضمن انتقاد تلویحی از سیاستهای ضد مهاجرتی ویکتور اوربان از مجارستان خواست “آغوشش را به سوی همه باز کند”؛ اظهاراتی که در ضمن شروع سفر چهار روزه او به مرکز اروپا مطرح شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه گاردین، این نخستین تور سفرهای بین‌المللی پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان از زمان عمل جراحی‌اش در ماه ژوئیه محسوب می‌شود.

پاپ فرانسیس 84 ساله، در جریان سفرش به بوداپست پایتخت مجارستان ظاهرا حال خوبی داشته و ناظر بر اجرای یک مراسم مفصل عشای ربانی بوده و به هنگام ایستادن در جایگاهش به سمت جمعیت حاضر دست تکان داد. او از یک خودروی مخصوص زمین گلف استفاده کرده تا از طی کردن مسافتهای طولانی در فضاهای داخلی اجتناب کند و در یک مقطع اعتراف کرد که مجبور به نشستن است چون “دیگر 15 ساله نیست”.

پاپ فرانسیس هفت ساعت را در شهر بوداپست سپری کرده و در ادامه به اسلواکی رفت. به نظر میرسد پاپ فرانسیس مسیر سفرش را جوری طراحی کرده تا به ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان مشوق سیاسی مربوط به میزبانی از پاپ در یک سفر رسمی در آستانه برگزاری انتخابات بهار آینده در مجارستان را ندهد.

فرانسیس در حالی با اوربان دیدار کرد که سیاستهای مهاجرتی این نخست وزیر مجارستان مغایر با درخواستهای پاپ برای استقبال از پناهجویان جستجو کننده یک زندگی بهتر در اروپا و ادغام آنها در جوامع آنجا است. اوربان بعد از دیدار با پاپ در فیسبوکش نوشت: من از پاپ فرانسیس خواستم اجازه ندهد مجارستان مسیحی از بین برود.

اوربان مکررا دولتش را مدافع تمدن مسیحی در اروپا و سدی در برابر مهاجران کشورهای مسلمان توصیف کرده است. در سال 2015 او با طرحهای پیشنهادی برای میزبانی از پناهجویان خاورمیانه و آفریقا در مجارستان مخالفت کرده و یک حصار در مرز جنوبی مجارستان ساخت تا جلوی ورود پناهجویانی که در تلاش برای ورود به اتحادیه اروپا بودند را بگیرد.

واتیکان اعلام کرد، این دیدار در “فضای صمیمانه” برگزار شده و مدت زمان 40 دقیقه‌ای آن بیشتر از حد انتظار بود. همچنین در بیانیه واتیکان آمده است: از جمله مسائل مورد بحث در این نشست نقش کلیسا در این کشور، تعهد به حفاظت از محیط زیست و همینطور حفاظت از خانواده و اشاعه آن بود.

مقامهای واتیکان و مجارستان گفته‌اند پاپ فرانسیس به دنبال نکوهش مجارستان با اقامت کوتاهش در آنجا نبوده و متذکر شد که کلیسا و دولت مجارستان تنها از او برای اختتامیه یک کنفرانس بین‌المللی دعوت کرده بودند.

پاپ فرانسیس در خاتمه مراسم عشای ربانی‌اش از مجارستانی‌ها خواست در ریشه‌های مذهبی خود پایدار باشند اما نه در وضعیتی تدافعی که در را به روی مابقی جهان ببندند. او بیان کرد: احساسات مذهبی خون حیاتی این ملتی که انقدر به ریشه‌هایش وابسته است، بوده‌اند. اما صلیبی که در زمین قرار داده می‌شود صرفا از ما دعوت نمی‌کند که به خوبی ریشه پیدا کنیم بلکه آغوشش را به سمت همه باز می‌کند.

او ادامه داد، مردم باید علاوه بر محکم ماندن در ریشه‌هایشان “آغوششان را به روی تشنگی زنان و مردان زمانه ما باز کنند”.  او گفت: آرزوی من این است که شما اینگونه باشید: فرهیخته و باز، ریشه دار و با ملاحظه.

پاپ فرانسیس در جریان پروازش از مبدا رم به حدی وقتش را صرف گفتگو با خبرنگاران کرد که یک دستیار مجبور شد به او بگوید که برای فرود به صندلی‌اش برگردد. او گفت از این که بعد از وقفه ایجاد شده از بابت شیوع کروناویروس و دوره نقاهت بعد از عمل جراحی اش سفرهای خارجی را از سر میگیرد خرسند است.

او بعدا از یک اجتماع رهبران مسیحی و یهودی به خاطر این که مجبور به ایران سخنرانی در حالت نشسته است، عذرخواهی کرد. فرانسیس در صحبتهایش نسبت به ظهور مجدد یهودستیری در اروپا هشدار داده و گفت، “این فتیله‌ای است که نباید اجازه سوختن پیدا کند”.

او از مسیحیان، یهودیان و مردم مذاهب دیگر خواست متعهد به حمایت از برادری عالی تری باشند تا “فوران های نفرتی که برادری را از بین می‌برند هرگز غلبه نیابند.”

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *