سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

بررسی چرایی حمایت یهودیان ارتدوکس از ترامپ

بررسی چرایی حمایت یهودیان ارتدوکس از ترامپ

فردا (سه‌شنبه ۱۳ آبان) روز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست و یهودیان ارتدوکس ازجمله کسانی هستند که شور و اشتیاق زیادی برای رای دادن به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده نشان می دهند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه جروزالم پست، ترامپ هواداران پرشور و غیوری دارد که برجسته ترین شان در میان مسیحیان انجیلی و سفیدپوستان طبقه کارگرند، افرادی که به پیروزی وی امیدوارند.

اما گروه دیگری که به رغم برخورداری از شمار کمتر، در حمایت از ترامپ شور و اشتیاق نشان می دهند، یهودیان ارتدوکس هستند.

تحقیق کمیته یهودیان آمریکا که ماه گذشته میلادی منتشر شد، نشان داد که ۷۵ درصد از یهودیان آمریکایی از تمایل برای رای دادن به بایدن و ۲۲ درصد از اشتیاق برای رای به ترامپ خبر دادند.

این در حالی است که براساس نتیجه نظرسنجی موسسه AJC، ۷۴ درصد از یهودیان ارتدوکس از ترامپ حمایت می کنند که این رقم در میان یهودیان غیرارتدوکس رقمی بین ۲۰ تا ۲۳ درصد است.

از سویی دیگر، نظرسنجی مجله «ایمی» نشان داد که میزان حمایت ارتدوکس ها بیش از این رقم است، به طوری که طبق نتایج این نظرسنجی، ۸۳ درصد از یهودیان ارتدوکس آمریکا گفته اند به ترامپ رای می دهند در حالی که این رقم برای بایدن تنها ۱۳ درصد است.

بعلاوه، جامعه ارتدوکس های مدرن چه در آمریکا و چه در سرزمین های اشغالی از رئیس جمهوری ایالات متحده حمایت کرده اند.

برای برخی، حمایت ارتدوکس ها از ترامپ، گیج کننده است. خصلت های اخلاقی یهودیان که مورد تائید خاخام های مشهور است، بر فروتنی، مهربانی و مهرورزی تاکید دارد، ویژگی هایی که رئیس جمهوری آمریکا از آن بی بهره است.

اما ترامپ چگونه با وجود بهره مند نبودن از این خصائل انسانی، از حمایت جامعه ارتدوکس آمریکا برخوردار است؟

به گفته «آدام فرزیگر» عضو دپارتمان تاریخ یهودی و یهودیت معاصر در دانشگاه «بار ایلان»، رویکرد یهودیت به لحاظ سنتی نسبت به روابط با قدرت های حاکم، عملگراتر و منافع محور بوده، وضعیتی که در جوامع ارتدوکس بیش از سایرین حفظ شده است.

اساسا رویکرد ارتدوکس روشی است که در آن سیاست و خیر خاص جامعه، فاکتور اصلی در تعیین حمایت سیاسی برشمرده می شود و توجه به موضوعاتی خارج از این پارامترها، تا حد زیادی موضوعاتی بی ربط به حساب می آید.

این واقعیت که جامعه مدرن ارتدوکس آمریکا در حمایتش در رقابت ریاست جمهوری، دچار اختلاف بیشتری است، منعکس کننده این مساله است که در مقایسه با فوق ارتدوکس ها به هنجارهای سیاسی سنتی آمریکا نزدیکتر است.

اما برای ارتدوکس های مدرن، عامل دیگری که نقش ایفا می کند، سیاست های حمایتگرانه قوی ترامپ نسبت به اسرائیل است.

برخی تصمیم های ترامپ از جمله انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، خارج کردن آمریکا از برجام، ترسیم پیشنهادهای سازش که بسیار به نفع رژیم صهیونیستی است و ترغیب عادی سازی روابط این رژیم با سه کشور عربی، دلایلی برای حمایت یهودیان ارتدوکس از وی به شمار می رود.

ترامپ از حمایت ارتدوکس ها استقبال کرده، اما در عین حال خود را با مشاوران ارتدوکسی چون جرد کوشنر دامادش، دیوید فریدمن سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی و بسیاری دیگر احاطه کرده است.

در ازای این رفتارها، جامعه ارتدوکس نیز ترامپ را پذیرفته اند، صرف نظر از کاستی های وی، صرفا به این دلیل که وی، این جامعه و برنامه هایشان را پذیرفته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *