جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

رأی الیوم: اظهارات اسلام ستیزانه مکرون، مسلمانان را متحد کرد

رأی الیوم: اظهارات اسلام ستیزانه مکرون، مسلمانان را متحد کرد

 «رأی الیوم» روزنامه فرامنطقه‌ای که از لندن چاپ می‌شود، در سرمقاله روز سه‌شنبه خود به واکنش‌های جهان اسلام به اهانت “امانوئل مکرون” رییس جمهوری فرانسه علیه اسلام پرداخت و نوشت: این اظهارات اسلام ستیزانه، نه تنها برای فرانسه که برای کل اروپا نتیجه برعکس را رقم زد و مسلمانان را بار دیگر متحد کرد.

به گزارش ایرنا، در ادامه این سرمقاله آمده است: هنگامی که کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان که یک سوم جمعیت جهان اسلام را دارند، در مقام مقابله با اهانت و زبان درازی مکرون برآمدند و با این کار مشروعیتی رسمی علیه پدیده اسلام هراسی و تبعیض نژادی رییس جمهوری فرانسه را آغاز کردند که در حال حاضر در جهان غرب درحال گسترش است.

در این سرمقاله تصریح شد: اقدام‌ دروغین و سیاسی مکرون نه تنها برای فرانسه بلکه برای تمام اروپا نتایج کاملا عکس به دنبال داشته است و بار دیگر ادبیات جنگ‌های صلیبی را احیا زنده کرده است.

رأی الیوم نوشت:جهان اسلام  به دلیل جانبداری مذبوحانه و تحریک آمیز رییس جمهوری فرانسه از کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام (ص) و اقدام وی در بسیج افکار عمومی فرانسه علیه مسلمان که براساس آخرین نظرسنجی‌ها، ۱۵ درصد جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهند در فضایی سراسر خشم‌آلود به سر می‌برند.

در ادامه این مقاله آمده است: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از ۸۰ میلیون نفر از ملت ترکیه خواست کالاهای فرانسوی را تحریم کنند، “عمران خان” نخست وزیر پاکستان نیز ضمن احضار سفیر فرانسه در اسلام آباد، به صورت رسمی پیام اعتراض خود را به سخنان مکرون اعلام کرد، همزمان نیز علمای دینی پاکستان با صدور فتواهایی خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شدند، از سوی دیگر ژنرال “علی شمخانی” دبیر شورای امنیت ملی ایران این اقدام مکرون و اظهارات اسلام ستیزانه وی را متهورانه و نشانه جهل او در سیاست دانست.

رأی الیوم افزود: اما تأسف آور است که همه رهبران جهان اسلام با تمام طیف‌های آن از سنی گرفته تا شیعه در مقام مقابله با حمله نفرت‌پراکنانه مکرون برآمدند، به استثنای رهبران عرب بویژه عربستان که با وجود آن که خود را خادم حرمین شریفین می‌داند، اما به طور کلی غایب این ماجرا است و ما بیانیه‌ای از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه، ولیعهد عربستان و هیچ یک از امرای دیگر کشورهای حاشیه خلیج [فارس] نمی‌بینیم که این حملات تبعیض‌آمیز فرانسه علیه مسلمانان را محکوم کنند.

این روزنامه فرامنطقه‌ای افزود: مهم‌ترین دلیل مبنی بر جهل مکرون به سیاست و روابط خارجی کشورها زمانی مشخص شد که در یک چشم به هم زدن اظهارات تحریک‌آمیز او، هدیه‌ گرانبهایی را تقدیم رقیبش اردوغان کرد که درگیر جنگی تحریک‌آمیز در اروپا، لیبی، آذربایجان و مدیترانه شرقی را آغاز کرد.

در ادامه این سرمقاله آمده است: مکرون با این اظهارات اسلام ستیزانه تمام مسلمانان را پشت اردوغان جمع کرد و این کار موجب شد، وی به عنوان حامی مسلمانان و عقیده اسلامی تبدیل شود.

رأی الیوم نوشت: این اقدام مکرون همزمان با آن صورت می‌گیرد که فرانسه به خاطر شیوع گسترده کرونا با بحران بی‌سابقه اقتصادی روبروست، به طوری که شمار مبتلایان به کووید -۱۹ در این کشور به روزانه ۵۲ هزار نفر رسیده است، با این حال رییس جمهوری آن در مقام ستیز با بیش از ۲ میلیارد مسلمان برآمده است که بزرگ‌تین بازار کالاهای فرانسوی در جهان را داراند

در ادامه این مقاله آمده است: زمانی خامی و حماقت مکرون و کوته‌نظرانی چون وی و سوء مدیریت او در حفظ منافع فرانسه بیشتر هویدا می‌شود که تمام فروشگاه‌ها و تعاونی‌های کشورهای متحد پاریس مثل کویت کاملا از کالای فرانسوی خالی و فروش خودروهای فرانسوی در استانبول و دیگر بازارهای ترکیه که دهمین مقصد صادرات فرانسه است، با رکود روبرو شد.

در ادامه این مقاله تصریح شد: ما موجب خشم ملت‌های مغرب عربی شامل موریتانی، مغرب، الجزایر، تونس و لیبی را علیه فرانسه از یاد نبرده‌ایم، موجی که در آن نه‌ تنها خرید کالاهای فرانسوی ممنوع شد، بلکه کنفرانس سران کشورهای فرانسوی زبان نیز که قرار بود، ماه آینده در تونس برگزار شود، لغو شد، همچنان که مردم این کشورها علیه فرانسه به خیابان‌ها آمدند و اعتراض کردند.

این مقاله می‌افزاید: در حال حاضر، لابی صهیونیستی به خاطر موفقیت لابی‌های مشابه صهیونیست در آمریکا و به دلیل عادی‌سازی برخی کشورهای عربی با اسرائیل سر خوش است، لابی که در طول سالیان گذشته، در پشت پرده بزرگنمایی “افسانه خطر اسلام” در فرانسه و اقدامات تحریک‌آمیز علیه آنان قرار دارد و همین گروه عامل حملات نفرت‌پراکنانه مکرون علیه مسلمانان است که خود می‌تواند موجب تشدید تندروی و تهدید امنیت و ثبات فرانسه شده است.

رأی الیوم نوشت: شاید ذکر این نکته در اینجا مفید باشد که مکرون همان کسی است که با فشار لابی صهیونیست در پارلمان فرانسه، قانونی را صادر کرد که طبق آن اسلام گرایی مساوی مخالفت با صهیونیست اعلام شد.

در این مقاله آمده است: مخالفت مکرون و اهانت وی به مسلمانان به معنای آن نیست که قتل شنیع “ساموئل پتی” معلم فرانسوی به دست یک نوجوان تندرو به آن شیوه شنیع محکوم نشود یا حامی برخی گروه‌های اسلامگرای تندرو باشیم که اقلیتی بسیار ناچیز از مهاجران مسلمان و عرب ساکن فرانسه را تشکیل می‌دهند.

نویسنده این سرمقاله افزود: ما طرفدار همزیستی هستیم و نظر قاطب بر آن است که این مهاجران قربانی سیاست‌های تبعیض و گروه‌های نژادپرست و برخی سیاست‌های رسمی دولت فرانسه هستند.

در ادامه این مقاله آمده است: همزمان که از همزیستی در جامعه فرانسه سخن می‌گوییم، شاهد نقض وقیحانه حقوق مسلمانان فرانسوی از سوی مقام‌های رسمی هستیم و باید این نکته را متذکر شویم که قتل و تبعیض نژادی که بسیاری از مهاجران مسلمان ساکن “گتوها” یا مناطق فقیر نشین حاشیه شهرهای بزرگ فرانسه نه تنها کمتر از کشته شدن آن معلم تاریخ نیست، بلکه در مواردی از آن نیز بیشتر است.

رأی الیوم نوشت: آخرین جنایت از این دست علیه مسلمانان را می‌توان چاقو زدن به دو زن محجبه مسلمان در نزدیکی برج ایفل در قلب پاریس و قتل مسلمان فرانسوی (مالی تبار) نام برد که ژوئن ۲۰۱۶ توسط چهار پلیس فرانسه خفه شد، اقدامی که دستکمی از خفه شدن “جورج فلوید” شهروند آمریکایی آفریقایی تبار ندارد که قتل وی انقلابی علیه نژادپرستی در آمریکا را به راه انداخت.

در این پایان این مقاله آمده است:  آزادی بیان مکرون به معنای آن نیست که وی برای پیروزی مجدد در انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آزادانه اهانت کند، به گسترش نژادپرستی و نفرت پراکنی علیه ۲ میلیارد مسلمان در جهان دست بزند. همچنین این مسأله به آن معنا نیست که مکرون [با این اقدام] بخواهد با “مارین لوپن” رهبر جریان راست افراطی فرانسه برای اهانت به مسلمانان و پیروزی در نظرسنجی‌ها رقابت کند، در دام لابی صهیونیست‌ها در فرانسه بیفتند یا سیاست تحریک‌آمیز علیه مسلمانان را در پیش گیرد، بلکه آزاد بیان در فرهنگ مکرون عنوان و سرپوشی بر نفرت و نژادپرستی علیه مسلمانان در فرانسه است، اقدامی که برای کشوری که مدعی مهد روشنایی، فرهنگ تسامح و برابری است، نه تنها تأسف‌برانگیز که برای این کشور بسیار خطرناک خواهد بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *