پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) معارف اهل بیت(ع) را توسعه داد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) معارف اهل بیت(ع) را توسعه داد

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) چتر حمایتی و هدایت تشیع را در منطقه ری گسترانید و معارف «اهل بیت (ع)» را بدون اینکه دستگاه خلافت وقت متوجه شود توسعه دادند.

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز، با اشاره به سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مورد اعتماد امام رضا(ع) بودند و توصیه‌های ایشان را به شیعیان می‌رساندند.
وی بیان کرد: از عوامل مؤثر در سعادت و موفقیت انسان‌ها داشتن نیاکان شایسته است؛ زیرا در سایه وجود چنین بستر مناسبی است که مقدمات پرورش انسان‌های شایسته فراهم می‌شود، حضرت عبدالعظیم(ع) از این موهبت و نعمت ارزشمند الهی برخوردار بودند.
وی افزود: نَسَب ایشان با 4واسطه به امام حسن مجتبی(ع)می‌رسد و از سادات بسیار جلیل القدر و امام زادگان واجب الاحترام بشمار می‌روند که دارای ابعاد شخصیتی بسیار والایی هستند. «سیدالکریم (ع)» در زمان سه امام بزرگوار «امام رضا(ع)»، «امام جواد(ع)» و «امام هادی(ع)»، زندگی و از محضر آنان استفاده کردند، آن‌ها معصومینی بودند که «حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)» در محضر آنان شاگردی کردند و توانستند از نظر علمی به جایگاه ارزشمندی دست یابند، همین امر سبب شد تا بعد از مدتی به عنوان نماینده و یا وکیل «امام هادی (ع)» به سمت سرزمین ری حرکت کنند.
وی به ابعاد شخصیتی و فضایل عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت عبدالعظیم(ع) به تقوا پیشگی و درستکاری معروف بودند و یکی از ابعاد شخصیتی وی محدث بودن ایشان است. وی به مسائل شرعی اشراف کامل داشت و از این رو عالم و فقیه بشمار می‌رفت.
این پژوهشگر ادامه داد: عبدالعظیم حسنی(ع) مردی پارسا، معروف به امانت، صادق در گفتار، عالم به امور دین، قائل به توحید و عدل و دارای احادیث بسیار بود.
وی خاطر نشان کرد: این عالم بزرگوار از نظر مقام علمی نیز در مرتبه بالایی بوده و نقل شده است که امام هادی(ع) فرمودند: چنانچه در امور دینی در (تشخیص) حلال و حرام، مسئله‌ای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کنید و سلام مرا به او برسانید.
شریعتی تبار ادامه داد: همچنین در گفتگویی که میان امام هادی(ع) و شاه عبدالعظیم صورت گرفته و به حدیث «عرض دین» معروف است، امام هادی(ع) به عبدالعظیم حسنی می‌فرمایند: «اگر قبر عبدالعظیم را که نزد شماست زیارت می کردی، چون کسی بودی که قبر حسین(ع) را زیارت کرده است».
وی همچنین در ادامه به شخصیت سیاسی عبدالعظیم حسنی اشاره کرد و گفت: ایشان شخصیتی سیاسی داشتند و با حاکمان جور بنی عباس مبارزه می کرد و از همین رو در شهر ری به صورت مخفیانه به راهنمایی و ارشاد شیعیان می پرداخت.
این پژوهشگر تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در مورد شخصیت عبدالعظیم حسنی(ع) که نشان دهنده عظمت و جلالت این عالم بزرگواراست، در مورد زیارت حرم ایشان است، امام رضا(ع) در این خصوص می‌فرمایند:« کس که حرم عبدالعظیم حسنی را زیارت کند خدا بهشت را بر او واجب می کند»، همچنین امام هادی(ع) می فرمایند:«ثواب زیارت قبر عبدالعظیم حسنی به اندازه زیارت امام حسین(ع) است».
وی خاطر نشان کرد:حضرت عبدالعظیم حسنی، شخصیتی بزرگ از نظر علمی و دینی بوده که به اندازه کافی شناخته نشده است و جا دارد که محققان علوم دینی و تاریخی بیشتر به ایشان پرداخته و فضایلش را به جوانان بشناسانند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *