سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

وحدت و مقاومت اسلامی، نتیجه انقلاب امام خمینی (ره)

وحدت و مقاومت اسلامی، نتیجه انقلاب امام خمینی (ره)

*سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان : با وجود تلاش‌های انحراف‌گرایانه، جریان مقاومت در جهان ادامه یافته است که نمونه خوب آن مقاومت مردم فلسطین طی چند روز اخیر در برابر رژیم اسرائیل بود و این نقطه اوج تاثیر امام خمینی(ره) در بیداری اسلامی را به نمایش گذاشت.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) باعث بیداری، وحدت، مقاومت اسلامی و احیای کرامت انسانی بخصوص در سرزمین های اسلامی گردید که با گذشت هر روز گسترش می یابد.

به گزارش ایرنا، با فرارسیدن سی‌ ودومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، بیدارگر بزرگ و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران شماری از علما، دانشمندان، دیپلمات‌ها و استادان حوزه و دانشگاه و سیاستمداران افغانستان در وبیناری با عنوان «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره) در مرکز خبرگزاری صدی افغان (آوا) در کابل بصورت آنلاین بخش های از اندیشه مام راحل را بررسی کردند.

در این وبینار «بهادر امینیان»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان طی سخنانی درباره تاثیرات اندیشه‌ها و نهضت انقلابی امام خمینی (ره) در بیداری و مقاومت اسلامی، پرداخته و گفت: با وجود تلاش‌های انحراف‌گرایانه، جریان مقاومت در جهان ادامه یافته است که نمونه خوب آن مقاومت مردم فلسطین طی چند روز اخیر در برابر رژیم اسرائیل بود و این نقطه اوج تاثیر امام خمینی(ره) در بیداری اسلامی را به نمایش گذاشت.

به گفته امینیان، آثار و علائمی از جریان مقاومت امروز در یمن، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان بوضوح قابل مشاهده است.

پس از وی سید “عیسی حسینی مزاری”، رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) که برگزار کننده این وبینار بود درباره شخصیت امام خمینی (ره) گفت: با آغاز انقلاب اسلامی ایران اولین موضوعی که از سوی امام راحل مطرح شد، بحث تأسیس نظام اسلامی بود که با این گام نظام قدرتمند اسلامی بنیان‌گذاری شد.

مزاری افزود: مردم مسلمان افغانستان باید برای نجات از وضعیت کنونی روند انقلاب اسلامی ایران را با دقت مطالعه و درس‌های مطلوبی از آن بیاموزند.

به گفته حسینی مزاری، مشکلات امروز افغانستان از نبود نظام اسلامی است؛ مبانی و احکام دین در این نظام از جایگاه لازمی برخوردار نیست و همین وضعیت باعثت عدم ثبات و اقتدار افغانستان شده است.

مولوی «عبدالوارث الصمدانی» رئیس اداره حج و اوقاف استان پنجشیر افغانستان نیز ظی سخنانی در این برنامه گفت: امام خمینی (ره) افزون بر اینکه از جهاد افغانستان و مجاهدین این کشور حمایت کرد، جمهوری اسلامی ایران میلیون ها مهاجر افغان را نیز با آغوش باز پذیرایی کرد که تا امروز نیز میزبان آنان می باشد.

صمدانی تاکید کرد که امام خمینی (ره) برای تقریب مذاهب اسلامی و از بین بردن فاصله‌ها بین شیعه و سنی تلاش‌های خستگی ناپذیر انجام داد و ایشان تاکید داشتند که در نماز، اقتدا کردن به اهل سنت، جایز است.

به گفته وی، امام راحل در ضمن آنکه یک فقیه، مجتهد و مسلمان کاملا آگاه بود، یک سیاست‌مدار، تئوریسن و نظام‌ساز اسلامی نیز بود.

«بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به ویژه در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌سازی اسلامی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد».

«سید جواد باهنر» رئیس حزب حرکت اسلامی سبز افغانستان نیز طی سخنانی در این وبینار، امام خمینی (ره) را الگوی تمام قیام‌های اسلامی – مردمی و تاسیس احزاب اسلامی در منطقه به ویژه در افغانستان دانسته که رهبران و مجاهدین افغانستان نیز با پیروی از اندیشه های ایشان اقدام به این کار کرده اند.

«حیدر هاشمی»، نماینده آیت‌الله سیستانی و امام جمعه مزار شریف هم در این وبینار به نقش امام راحل در وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) به همان اندازه که به حوزه اهمیت می ‌داد به همان اندازه به دانشگاه ها و مراکز علمی و دانشگاهی علوم جدید نیز اهمیت می‌داد و به همین دلیل افراد از تمام بخش ها شیفته وی می باشند.

«فیاض ارزگانی» سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان و عضو مجلس سنای این کشور نیز با اشاره به اندیشه های امام راحل گفت: امام خمینی(ره) بیشتر به این می ‌اندیشید که اگر یک اتحاد جهانی اسلامی ایجاد شود، مسلمانان هم می توانند از حیثیت و دین خود دفاع کنند، هم می توانند استقلال سیاسی به دست بیاورند و هم بر منابع استراتژیک خود مسلط باشند و در عین حال از مستضعفان عالم حمایت کنند و عدالت اسلامی را در جهان ترویج نمایند.

عبدالله حسینی، استاد دانشگاه نیز طی سخنانی به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره احقاق حقوق زنان مسلمان پرداخت و گفت: قبل از انقلاب اسلامی، بسیاری از دینداران، فرزندان دختر خود را برای تحصیل، کار در بیرون از منزل، رای دادن و سایر فعالیت های سیاسی و اجتماعی منع می کردن، اما امام راحل این محدویت ها را برداشت و این طرز فکر را متحول کرد که اکنون اثرات آن درباره حقوق زنان در عرصه های مختلف آشکار است.

«نوراحمد مبارز» مسئول شورای مساجد استان بلخ افغانستان هم با شرکت آنلاین در وبینار واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره) گفت: در میان بزرگان دینی، حضرت امام خمینی (ره) بیش از همه بر اصل وحدت و اتحاد امت اسلامی تاکید داشت.

وحدت میان حوزه و دانشگاه، وحدت میان مذاهب اسلامی، جریان‌ها و دولت و ملت ‌از جمله مواردی بود که به گفته وی در وصیت‌نامه‌ امام راحل به کرات بر آن تاکید شده است.

مولوی سبحان‌ محمد عالمیار، عضو هیأت رهبری شورای اخوت اسلامی افغانستان و استاد دارالعلوم عالی غیاثیه هرات نیز یکی دیگر از شرکت کنندگان این وبینار بود که در آن گفت: امام خمینی(ره) درباره وحدت میان مسلمانان تأکید داشتند و به همین هدف سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) را هفته وحدت نام گذاری کردند و اختلاف تاریخ ولادت را نقطه نزدیک شدن پیروان مذهب شیعه و سنی قرار دادند که طی ۱۴ قرن یک حرکت بی نظیر بوده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *