شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

« اسداله لطفی » جامعه شناس ؛ خبرنگاران سفیران آگاهی بخشی و شفّافیت در جامعه

« اسداله لطفی » جامعه شناس ؛ خبرنگاران سفیران آگاهی بخشی و شفّافیت در جامعه

 

* خبرنگاران با برخورداری از اخلاق حرفه ای به مدد رسانه های جمعی خود ، علاوه بر آنکه سفیران آگاهی بخش و ایجاد شفافیت لازم در جامعه می باشند قادرند از یک سو با احصاء مشکلات موجود برگرفته از نظرات شهروندان با واقع نگاری و … ، منطبق بر اصول مصرّح حرفه ای ضمن انتقال مطالبات از مجاری خارج از هیاهو به مسئولان آنان را نسبت به نیازهای مردم مردم آگاه و متقابلاً مردم را از برنامه های کلان کشور که فرآورده فرایند طی شده است آگاه سازند .

 

 

 

“رسانه کشوری رواپرس ” ، سرویس اجتماعی  ؛ جامعه شناس و کارشناس مسائل کلان فرهنگی « اسداله لطفی » 

 

 

 

 

 

بدون مقدمه مسائلی همچون پایبندی به اخلاق حرفه ای ، منشور اخلاقی رسانه ها ، مطالبه گری ، امانت داری – صداقت ، دغدغه مندی و پایبندی به تعهدات صنفی و حرفه ای نسبت به مردم ، در نهایت ایجاد پل تعاملی بین مردم و مسئولان و دهها مورد دیگر که را در شان این جایگاه و خطیر و  امّا بی بدیل می توان برشمرد.

در این مقال بنا دارم بطور اجمال از زاویه دیگری به صورت کلان به خروجی فعالیت های حرفه ای این صنف گرانسنگ آنهم با توجه به بضاعت قلمی خویش بپردازم.

هر جامعه ای برای نیل به توسعه پایدار نیازمند گردش آزاد اطلاعات و رسانه های قدرتمندی است که بدون سوگیری  با اتخّاذ رویکرد مو شکافانه و دقیق ، اطلاعات صحیح در اختیار مخاطبان خود قرار دهند زیرا جوامعی شایستگی دستیابی به توسعه را خواهند داشت که مردمان آن ضمن برخورداری از سایر مواهب مرتبط با این موضوع از مهارت های پیش نیاز توسعه برخوردار باشند.

اینجاست که خبرنگاران با برخورداری از اخلاق حرفه ای به مدد رسانه های جمعی خود ، علاوه بر آنکه سفیران آگاهی بخش و ایجاد شفافیت لازم در جامعه  می باشند قادرند از یک سو با احصاء مشکلات موجود برگرفته از نظرات شهروندان با واقع نگاری و … ، منطبق بر اصول مصرّح حرفه ای ضمن انتقال مطالبات از مجاری خارج از هیاهو به مسئولان آنان را نسبت به نیازهای مردم مردم آگاه و متقابلاً مردم را از برنامه های کلان کشور که فرآورده فرایند طی شده است آگاه سازند .

از دیگر ویژگی بی بدیل رسانه های کارآمد این است که آنان با توجه به حضور خبرنگاران زبده و ماهری می توانند نقش غیر قابل انکاری را در ایجاد وفاق و همبستگی اسلامی – ملّی ، کمک به پویایی ، بیداری و تعمیق حس اعتماد در جامعه همچنین مشارکت های مردم در مسائل مختلف و … ایفا نمایند.

 پر واضح است به تایید عالمان امر خبرنگارانی می توانند در انجام این مهم تاثیر گذاری زاید الوصفی داشته باشند که خود علاوه بر تجهیز بودن به سواد رسانه ای و علوم مرتبط ، منحصر بفردترین حرکت وضعی خویش را که همان حرکت در طول خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی است برگزیده و در این راه مشکلات صنفی ، معیشتی و … نیز آنان را در اثبات شایستگی های آین عزیزان به ولی نعمتشان باز ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

در پایان تاکید می نمایم که بیشترین سهم از جمیع مولفه های خبری از آنِ سواد رسانه ای است که در صورت رعایت این امر از سوی همه عوامل مرتبط به تولید ، انتشار و … ، فضای سالم تبادل اطلاعات در تمامی عرصه های مولدّان خبر ، در شقوق مکتوب ، دیجیتال و شبکه های اجتماعی غالب خواهد شد؛ ضمن پاسداشت مقام شهید منسوب به این روز ، روز خبرنگار را به تمامی خُبرگان قلم بدست و سایرین تبریک عرض می نمایم .

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نظر (1)

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *