پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

به بهانه ی ۲۲ خردادماه ، مصادف با ۱۲ ژوئن، «روز جهانی مقابله با کار کودکان»

به بهانه ی ۲۲ خردادماه ، مصادف با ۱۲ ژوئن، «روز جهانی مقابله با کار کودکان»

* ۱۴ هزار زباله‌گرد در تهران وجود دارد، گفت: ۴۷۰۰ نفر از این افراد یعنی معادل یک‏سوم آن‌ها کودک هستند.

*سهم در آمد کودکان تنها ۲.۴ درصد است. این درحالی است که سهم کودکان در میزان زباله‌گردی یک‏سوم جمعیت زباله‌گردان است.

 یونیسف کسانی را کودک کار می‌خواند که به کار‌هایی مشغولند که کودکان برای انجام آن بسیار جوان هستند یا برایشان خطرناک است یا استثمارگرانه است و جلوی پیشرفت فکری و روانی آن‌ها را می‌گیرد یا مانع تحصیل آن‌ها می‌شود. این تعریف در کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل نیز آمده است.

به گزارش یونیسف، صندوق کمک به کودکان سازمان ملل، در حال حاضر ۱۵۲ میلیون کودک در سراسر دنیا کار می‌کنند تا به بقای خانواده‌شان کمک کنند. بیشتر این کودکان در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند. بنا بر آمار در مجموع شمار کودکان کار در جهان کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۴۶ میلیون کودک کار می‌کردند و تا سال ۲۰۲۵ هنوز ۱۲۱ میلیون دختر و پسر کوچک در سراسر جهان مشغول کار خواهند بود.

 

دیروز همزمان با روز جهانی مقابله با کار کودکان، از پژوهش «یغمای کودکی» در باب شناخت، پیشگیری و کنترل پدیده زباله‌گردی کودکان تهران در مراسمی رونمایی شد. کامیل احمدی، مردم شناس و سرپرست پژوهش زباله‏گردی کودکان در این مراسم با بیان اینکه ارائه راه کار درمورد این موضوع کار راحتی نیست، گفت: این راهکار‌ها از جغرافیایی به جغرافیای دیگر متفاوت است و البته، چون موضوع این کودکان عمدتا داخلی نیست و آن‌ها مهاجران افغانستانی هستند، به همین دلیل راهکار‌ها کمی متفاوت هستند. وی با بیان اینکه بعضی از کار‌های غیررسمی در بعضی از سیستم‌ها و دولت‌هایی که نگاه بازتری نسبت به مسائل اجتماعی دارند، می‏‌تواند بسیاری از این مسائل را حل کرده و کار‌های زیرزمینی را قانونمند کند، اظهار کرد: مکانیزه کردن شیوه جمع‏آوری پسماند‌ها می‏تواند به این موضوع کمک کرده و نیروی انسانی غیرمتخصص را حذف کند. این مردم‌شناس با تاکید بر اهمیت نظارت بر اجرای قانون نیز گفت: اگر به قوانین نگاه کنیم می‌بینیم که قوانین خوبی در کشور وجود دارد، اما این قوانین به خوبی اجرا نمی‌شود. در حوزه مدیریت شهری هم قوانین و آیین‏نامه‌های خوبی وجود دارد که اجرا نمی‌شود، اما اگر همان‌ها را اجرا کنیم راهگشا خواهد بود.

سرپرست این پژوهش با اشاره به اینکه زباله گردان ۱۵ تا ۱۷ سال حدود ۳۰ درصد از این کودکان را تشکیل می‌دهند، ادامه داد: این آمار بین افراد ۱۱ تا ۱۲ سال نیز ۲۳ درصد است، اما ساعت‌های کاری آن‌ها بسیار بالاست و تا پاسی از شب نیز ادامه دارد. در نهایت تامین امنیت کودکان مثل بیمه، اسکان، آموزش و پرورش رایگان از جمله دیگر راهکار‌های پیشنهادی ماست که البته در چند سال گذشته گشایش‌هایی برای تحصیل آن‌ها اتفاق افتاد.

فرشید یزدانی مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز در این مراسم با بیان اینکه ۱۴ هزار زباله‌گرد در تهران وجود دارد، گفت: ۴۷۰۰ نفر از این افراد یعنی معادل یک‏سوم آن‌ها کودک هستند. وی با اشاره به اینکه ارزش کل زباله‌های خشک درسال ۹۷، ۲۶۴۰ میلیارد تومان بوده است گفت: ارزش تقریبی زباله‌های جمع‏ آوری شده در بخش رسمی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و در بخش غیر‏رسمی ۲۲۴۰ میلیارد تومان است. مدیرعامل جمعیت حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از زباله‌ها با وانت جمع‌آوری می‌شوند، اظهار کرد: متوسط درآمد زباله‌گردان‌های چرخی و کتفی نیز حدود ١٩.٣ میلیون تومان و متوسط درآمد ماهیانه آن‌ها ١.۶ میلیون تومان است. یزدانی همچنین توضیح داد: سهم عوامل مختلف از ارزش زباله‌ها با کسر سهم جمع‌آوری شده رسمی عبارت است از ٨.٩ درصد برای شهرداری، پیمانکاران ۲۱ درصد، ارباب یا صاحب‌کار ۵۴.۵ درصد، زباله گرد ۱۵.۶، وانتی، ۶.۲ درصد، چرخی ٧ درصد و کودکان تنها ۲.۴ درصد است. این درحالی است که سهم کودکان در میزان زباله‌گردی یک‏سوم جمعیت زباله‌گردان است.

منبع : تابناک

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *