جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

بی‌بی‌سی در یک سال با رقم بی‌سابقه ۵۰۰ هزار شکایت به خاطر “جانبداری‌” مواجه شد

بی‌بی‌سی در یک سال با رقم بی‌سابقه ۵۰۰ هزار شکایت به خاطر “جانبداری‌” مواجه شد

شبکه بی‌بی‌سی تنها در ۱۲ ماه گذشته حدود ۵۰۰ هزار مورد شکایت درباره “جانبداری‌های آشکار” دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، براساس گزارش سالانه شبکه بی‌بی‌سی که به تازگی منتشر شده است، این شبکه خبری بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی ۴۶۲ هزار و ۲۵۵ مورد شکایت دریافت کرد که نسبت به سال ماقبل رشد ۹۳ هزار و ۸۷۸ موردی داشت. این آمار در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی ۲۱۸ هزار و ۲۵۳ مورد بود.

“ایان هارگریوس”، رئیس کمیته استانداردها و خط مشی‌های تحریریه بی‌بی‌سی در این گزارش گفت: حجم شکایت‌ها از بی‌بی‌سی همچنان یک نگرانی محسوب می‌شود. این سال مالی شاهد افزایش شدید دیگری در تعداد شکایت‌های دریافتی بود. این کمیته درباره دلایل پشت این افزایش، موارد شکایت سال به سال را بررسی کرده و از مقامات اجرایی خواست تا نحوه رسیدگی به این شکایت‌ها را بررسی کنند.

این ارقام و این پیامدها توسط سازمان تنظیم کننده ارتباطات انگلیس موسوم به “آفکام” منعکس شده بود که روز جمعه اعلام کرد تعداد بی‌سابقه ۱۴۲ هزار و ۶۶۰ مورد شکایت در سال گذشته دریافت کرده است که نسبت به سال ماقبل با ۳۵ هزار و ۵۴۵ مورد شکایت، افزایش چشمگیری داشته است.

در این گزارش سالانه بی‌بی‌سی آمده است: تحقیقات ما نشان می‌دهند که بسیاری از افراد تصور می‌کنند بی‌بی‌سی با دیدگاه خاصی شکل گرفته است. این تنها به سیاست‌های جناح چپ و راست محدود نمی‌شود. ما درک می‌کنیم که بسیاری از افراد احساس می‌کنند بی‌بی‌سی دنیا را از دید آنها نمی‌بیند.

براساس تحلیل تلگراف از داده‌های ارائه شده در این گزارش، صحبت‌های “امیلی میتلیس”، مجری شبکه بی‌بی‌سی در برنامه “نیوزنایت” در مورد “دومینیک کامینگز”، مشاور ارشد وقت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در مه ۲۰۲۰ در راس این شکایت‌ها قرار دارد.

میتلیس در سخنرانی پیرامون سفر کامینگز از لندن به شهر “دورهام” در جریان نخستین تعطیلی سراسری انگلیس گفته بود: مشاور بوریس جانسون قوانین را نقض کرده و کل کشور می‌توانند این موضوع را ببینند اما جای تعجب دارد که دولت نمی‌تواند این را ببیند و متوجه شود.

ظاهرا آفکام پس از دریافت ۲۳ هزار و ۶۷۴ مورد شکایت به بی‌بی‌سی توصیه کرد که مجری‌ها نباید ناخواسته این احساس را به وجود آوردند که در حال مطرح کردن نظرات شخصی خود هستند.

“ناگا مونچتی” و “چارلی استایت”، مجریان برنامه “برکفست” بی‌بی‌سی اوایل سال جاری میلادی هنگام انتقاد از “رابرت جنریک”، وزیر مسکن به خاطر سایز پرچم اتحادیه در دفترش ۶۴۹۸ مورد شکایت دریافت کردند. بعلاوه، مونچتی پس از “لایک کردن” پست‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در تایید اظهاراتش، مجبور به عذرخواهی شد.

همچنین مصاحبه “اندرو مار” با بوریس جانسون ۱۷۱۲ مورد شکایت دریافت کرد و با ادعاهای تعصب و غرض‌ورزی محاصره شد.

به گفته بی‌بی‌سی، کمپین‌های وب سازمان‌یافته می‌توانند منجر به موارد قابل توجهی از شکایت‌ها شوند. به گفته تلگراف، به خاطر مکانیسم شکایت‌های بی‌بی‌سی که به راحتی به صورت آنلاین قابل دسترسی است، مردم تشویق شده‌اند تا دیدگاه‌های منفی خود را گزارش دهند.

براساس بیانیه آفکام درباره این گزارش سالانه، بخش اعظم این تعداد بی‌سابقه شکایت‌ها درباره محتواهایی بوده که مخاطبان آنها را توهین‌آمیز تلقی کرده‌اند.

آفکام تاکید کرد: دریافت چنین حجم قابل توجهی از شکایت‌ها نسبت به رسانه‌های خاص “غیرمعمول” است و افزایش قابل توجهی در تعداد شکایت‌ها نسبت به محتواهایی که از نظر نژادی توهین‌آمیز هستند، وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *