شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

جایزه به معلم فداکاری که دیگر نیست ( مریم اربابی معلم مدرسه ابتدایی شاهد گرمه از استان خراسان شمالی )

جایزه به معلم فداکاری که دیگر نیست ( مریم اربابی معلم مدرسه ابتدایی شاهد گرمه از استان خراسان شمالی )

*امسال اما منتخبان این جایزه سالانه در سه بخش معرفی شدند که اولین برگزیده این مراسم خانم مریم اربابی معلم مدرسه ابتدایی شاهد گرمه از استان خراسان شمالی بود که در زمان ابتلا به کرونا و بستری بودن در بیمارستان، همچنان خدمتگزاری و تدریس را رها نکرد و در این راه جان خود را نیز از دست داد.

موسسه دارالکرام جایزه سالانه «به مهربانی» را به مناسبت روز جهانی کودک(۲۰ نوامبر برابر با ۳۰ آبان) به معلمی تقدیم کرد که بر اثر کرونا در بیمارستان بستری بود اما تا آخرین نفس‌ از تدریس به دانش آموزان خود دست نکشید.

به گزارش ایرنا دومین مراسم جایزه «به مهربانی» که توسط خیریه دارالکرام برگزار می شود، امسال با توجه به شرایط کرونا به صورت آنلاین برگزار شد. شاخص های انتخاب از سوی هیئت داوران شامل مواردی از جمله فعالیت های پژوهشی و آموزشی داوطلبانه شهروندان، فعالیت های گروهی و سازمانی برای تدارک زیر ساخت های فنی و تخصصی مورد نیاز تحصیل کودکان، فعالیت های حمایتی و امدادی افراد و نهادهای مختلف که به طور مستقیم به مقوله تحصیل و امکانات مادی دانش آموزان کم برخوردار مربوط می شود و… متناسب با حق تحصیل کودکان بوده است که امسال همگی این موارد با توجه به شرایط خاص تحصیل کودکان در شرایط کرونا مورد نظر قرار گرفته شد.

امسال اما منتخبان این جایزه سالانه در سه بخش معرفی شدند که اولین برگزیده این مراسم خانم مریم اربابی معلم مدرسه ابتدایی شاهد گرمه از استان خراسان شمالی بود که در زمان ابتلا به کرونا و بستری بودن در بیمارستان، همچنان خدمتگزاری و تدریس را رها نکرد و در این راه جان خود را نیز از دست داد.

سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور به دلیل ابتکارات و طرح های نوآورانه جهت خدمت رسانی به کودکان دارای معلولیت و نیازهای خاص و موسسه نیکوکاری مهرآفرین به دلیل تلاش های حمایتی قابل توجه از کودکان نیازمند در استان های مختلف در بحران کرونا از دیگر دریافت کنندگان این جایزه بودند.

در این نشست محمد حسین ساکت حقوقدان پیشکسوت و رییس هیئت مدیره انجمن حقوق شناسی با اشاره به دومین جایزه سالانه «به مهربانی» که به منتخبان فعال در حوزه کودک توسط موسسه دارالکرام و همزمان با روز جهانی کودک برگزار می شود، افزود: این اقدام را می توان به عنوان الگویی برای سایر موسسات در داخل کشور و حتی کشورهای دیگر در نظر گرفت.

در ادامه اسماعیل برقی نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن سپاس از فعالان حوزه حقوق کودک که در مسیر عدالت انسانی گام برمی دارند، اظهار کرد: اکنون ۱۵۲ هزار کودک استثنایی در ۱۶۰۰ مدرسه خاص و دو هزار مدرسه پذیرا، مشغول به تحصیل و در حال رشد و تکامل هستند.

وی ادامه داد: در همین راستا باید از نیکوکارانی که توانسته اند با مهربانی لبخندی بر لب کودکان کم توان ذهنی که از داشتن آغوش گرم خانواده محروم هستند، تشکر و قدردانی کنیم.

نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به راه اندازی نهضت توان افزایی با هدف تامین کالاهای آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی با هزینه ای معادل ۳۵۵ میلیارد خبر داد و گفت: حمایت موسسه دارالاکرام و دیگر موسسات خیریه از دانش آموزان کم برخوردار در سراسر کشور اقدامی ارزنده در جهت رشد و شکوفایی این دانش آموزان است و در همین راستا برای جلب مشارکت سایر نهادهای مردمی و دولتی اعلام آمادگی می کنیم.

در ادامه این نشست آنلاین تایماز سید مصطفایی نماینده موسسه خیریه مهر آفرین که در این جلسه حضور داشت، جایزه سالانه به مهربانی را از جمله مهم ترین اقدامات این موسسه دارالکرام برشمرد و خاطرنشان کرد: در موسسه خیرآفرین هم از صدقه دادن پرهیز می شود و تاکنون رویکرد این موسسه رویکرد اجتماعی شرکتی بوده است.

نماینده موسسه مهر آفرین افزود: اقدامات این موسسه در حمایت تحصیلی از کودکان بدسر پرست و بی سرپرست به ویژه در بحران کرونا، در سه مرحله و با کمک بنگاه های اقتصادی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: تهیه تبلت، موبایل و سایر لوازم الکترونیک جهت آموزش مجازی کودکان، ایجاد واحد پشتیبانی جهت آموزش کاربرد این لوازم برای دانش آموزان و همچنین پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری با حمایت بنگاه های اقتصادی داوطلب از نمونه کارهای خیریه مهرآفرین در این زمینه بوده است.

همچنین مصطفی میراحمدی زاده مدیر عامل موسسه دارالاکرام ضمن مرور گذرا بر شعبه های ۲۱ گانه دارالاکرام در ۱۵ استان و ۸۶ شهر کشور خاطر نشان کرد: کار خیر را باید با دقت، سلامت، شفافیت و با پرهیز از صدقه پروری انجام داد تا کارهای خیر ما مانع  توسعه منابع انسانی نشود.

وی ادامه داد: تجربه سال ها فعالیت در این حوزه نشان داده که نیت خیر الزاما به کار خیر منجر نمی شود و چه بسا انسان های بزرگی که علی رغم نیات خیر، ممکن است به دلیل ندانستن راه درست آن، به جای کمک ضربه هم بزنند.

میراحمدی زاده تاکید کرد: در همین راستا موسسه خیریه دارالاکرام از سال ۱۳۹۸ با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی، جایزه سالیانه ای را با هدف ترویج و قدردانی از تلاش های ملی جهت ارتقای وضعیت و حقوق کودک طراحی کرده تا هر ساله در روز جهانی کودک به منتخبین آن حوزه اهدا کند.

مدیرعامل موسسه دارالکرام تصریح کرد: موضوع فراخوان جایزه سال ۱۳۹۹، تلاش های مربوط به تغییر موفق سبک زندگی، متناسب با شرایط بحران کرونا، با تمرکز بر حق تحصیل کودکان، به ویژه کودکان نیازمند حمایت های خاص بوده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *