چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

اخبار داغ

دست یاری صندوق اعتباری هنر به هنرمندانِ آسیب‌دیده از کرونا

دست یاری صندوق اعتباری هنر به هنرمندانِ آسیب‌دیده از کرونا

 صندوق اعتباری هنر بعد از چندین سال فعالیت برای حمایت از هنرمندان، در دوران همه‌گیری کرونا اقدامات مختلفی داشته است که در صورت تداوم و اجرای درست می‌تواند بخشی از مشکلات این گروه را کاهش دهد.

به گزارش ایرناپلاس، صندوق اعتباری هنر برای حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور، به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس تکلیف برنامه سوم توسعه و در راستای سیاست انتقال بخشی از تصدی‌های دولتی با تصویب هیات وزیران در ۱۳۸۲ تشکیل شد.

این صندوق در ماه‌هایی که جامعه درگیر همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است، اقداماتی برای کاهش آسیب به قشر هنرمندان و اصحاب رسانه انجام داد.

در آخرین اقدام صندوق‌ اعتباری هنر، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل این صندوق، از کاهش ۲۰ درصدی هزینه حق بیمه تامین اجتماعی سهم هنرمندان خبر داد.

به گفته وی، در اعتراض به شیوه محاسبه حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و به موجب رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، اعمال ضریب دستمزد مشاغل یادشده حذف و با اصلاح محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی اعضای صندوق اعتباری هنر، حق بیمه بر مبنای حداقل دستمزد سالانه _ بدون اعمال ضرایب _ محاسبه می‌شود. طبق بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه اعضا با کاهش ضریب ۱.۲ به ۱، به میزان ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

رقم قابل ملاحظه کسر بیمه از بیمه‌شدگان

این اقدام در حالی انجام می‌شود که دهم فروردین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی، از پرداخت و تامین حق بیمه و سرانه درمان همه بیمه‌شدگان صندوق اعتباری هنر در سه ماهه نخست امسال خبر داد.

این تسهیلات تا چه اندازه می‌تواند از آسیب‌های وارد شده به هنرمندان و اصحاب رسانه در دوران همه‌گیری بکاهد؟

نصرت‌الله نوربخش کارشناس بیمه به خبرنگار ایرناپلاس توضیح داد: در مجموع هر کارفرمایی باید طبق قانون تامین اجتماعی، کارکنان خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد. طبق این قانون، کارفرما باید ۳۰ درصد دستمزد پرداختی را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

وی افزود: این ۳۰ درصد شامل ۲۷+۳ درصد می‌شود؛ سه درصد مخصوص بیمه بیکاری است تا اگر فرد بیکار شد، طبق ضوابط بتواند حقوقش را دریافت کند. ۲۷ درصد باقی‌مانده به سه قسمت تقسیم می‌شود، ۹ درصد آن یعنی یک سوم برای هزینه‌های درمان خرج می‌شود، و ۱۸ درصد (۹+۹ درصد) برای هزینه‌های بازنشستگی و هزینه‌های تعهدات تامین اجتماعی درنظر گرفته شده‌ که خارج از بحث درمان قرار می‌گیرد.

هنرمندان و اصحاب رسانه، در صندوق اعتباری هنر، به نوعی بیمه خویش‌فرما هستند و بخشی از حق بیمه را پرداخت می‌کنند.

به گفته نوربخش، اگر به جای ۳۰ درصد، از بیمه‌شدگان ۱۰ درصد دریافت شود، ۲۰ درصد حقوق افراد از بیمه کم می‌شود و این رقم قابل ملاحظه خواهدبود.

هنرمندان و اصحاب رسانه چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

اعضای صندوق هنر، هنرمندان و اصحاب رسانه هستند. برخی از این گروه، کار دائمی و هر روزه ندارند و اگر موفق به فعالیت در شغلی دائم شوند، کارفرما آنها را بیمه نمی‌کند. به همین دلیل صندوق اعتباری هنر و تسهیلاتی که در نظر می‌گیرد می‌تواند نقش مهمی در روند تامین اجتماعی آنها داشته‌ باشد.

اقداماتی که باید از طرف مسئولانی در صندوق هنر انجام شود و اقداماتی که چنین سازمان‌ها و موسسه‌های در دیگر کشورها انجام می‌دهند، در زندگی و معیشت اهالی فرهنگ و هنر، اهمیت بالایی دارد.

به گفته نوربخش، هنرمندان، اصحاب رسانه و افرادی با داشتن شرایط می‌توانند از سازمان تامین اجتماعی بیمه انفرادی یا خویش‌فرما دریافت کنند. او ادامه داد: راه دیگر این است که انجمن، کانون و تشکل صنفی آنها به این سمت بروند که با انجام این امر، قرارداد را با سازمان تامین اجتماعی ببندد و به عنوان هماهنگ‌کننده و نه کارفرما، حق بیمه را از افراد دریافت کند. همچنین این افراد می‌توانند با شرکت‌های بیمه قرارداد ببندند و برای بیمه عمر و پس‌انداز، برنامه‌ریزی کنند تا پوشش‌های بیمه تکمیلی درمان و بازنشستگی داشته‌ باشند.

هنرمندان از همه‌گیری بسیار آسیب دیدند

به گفته نوربخش، بعد از همه‌گیری کرونا، روی قراردادهای درمان، عمر و حوادث، پوشش بیمه کرونا به صورت کلی داده شده‌ است و این بیمه موارد بستری در بیمارستان و فوت را پوشش می‌دهد.

وی درباره تسهیلات ۲۰ درصدی صندوق هنر برای بیمه‌شدگان این صندوق توضیح داد: اگر از ۳۰ درصد حق بیمه ۲۰ درصد حذف شده‌ است، عدد خوب و ارزشمندی است و اگر از ۲۷ درصد ۲۰ درصد را نادیده بگیرند، رقم کمتری می‌شود.

به گفته مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در دی‌ماه سال ۹۹، با همکاری بیمه سامان، همه اصحاب فرهنگ و هنر تحت پوشش بیمه کرونا قرار گرفتند که در کنار مزایا، خسارت روزهای بستری هم شامل این بیمه می‌شود. ضمن اینکه در سال ۹۹، برای همه اعضا سه ماه بیمه تکمیلی رایگان محاسبه شد.

برخی اقدامات صندوق اعتباری هنر در سال ۹۹ و ۱۴۰۰

سیدزاده، اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در نشست اطلاع‌رسانی و تشریح عملکرد صندوق اعتباری هنر در سال ۹۹ و سیاست‌های حمایتی آن در ماه‌های کرونا با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، طولانی‌ترین تعطیلی در حوزه فرهنگ و هنر رخ داده و همه مراکز فرهنگی از رونق کسب و کار وامانده است، بیان کرد: کرونا به ما آموخت که اگر از فرهنگ و هنر در برابر بحران حمایت نشود تاریخ فرهنگ، متزلزل و خلاء‌های بزرگی در آن ایجاد می‌شود.

همچنین کمک هزینه معیشتی به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر مستمری‌بگیر عضو، صدور بیمه‌نامه کرونا برای همه ثبت‌نام‌کنندگان هنرکارت، پرداخت کمک هزینه بیکاری کرونا از جمله اقدامات دیگری بود که در این ماه‌ها از سوی صندوق به هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه ارائه شد.

از ۸۵ هزار نفر که در هنر کارت ثبت نام کرده‌اند، برای بیش از ۵۸ هزار نفر از این افراد کمک هزینه بیکاری ناشی از کرونا پرداخت و ۴۳ هزار هنرکارت برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه صادر شده‌ است. در کنار ارسال هنرکارت‌های استانی، بیش از ۱۰ هزار هنر کارت در تهران توزیع شده‌ است.

به گفته سیدزاده، با ادامه محدودیت‌های همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه تاحدی وارد رونق کسب‌وکار نخواهند شد. در این راستا مبلغی به عنوان کمک هزینه بیکاری هنرمندان توزیع شد، بر این اساس برای همه هنرمندان که در هنرکارت ثبت نام کرده‌اند، مبلغی معادل عیدی کارمندان دولت یعنی ۱.۵ میلیون تومان واریز شد.

تخصیص ۳۵۱ وام به سالن‌های سینمایی و سینمادارن و ۴۵ وام به تماشاخانه‌ها در سال ۹۹ عملیاتی شد. همچنین طرح کمک مستمری برای کسانی که هیچ درآمدی ندارند و نیز طرح تکریم با پرداخت ماهانه ۸۰۰ هزار تومان به هنرمندان تحت پوشش اجرایی شد.

مسئولان صندوق اعتباری هنر دو برنامه برای سال ۱۴۰۰ درنظر دارند، طرح سایه که سامانه یکپارچه هنرمندان است که در دسترس همه مبادی حمایتی به حوزه فرهنگ و هنر قرار خواهدگرفت تا تعامل با اصحاب فرهنگ و هنر با این طرح به صورت بهینه انجام شود. ضمن اینکه بهره‌مندی اعضا از خدمات را شفاف‌سازی کند. این سامانه یکی از کلان‌ترین سامانه‌های وزارت ارشاد خواهد بود.

محصول دیگر طرح پروانه است که در سال ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود؛ این طرح یک بازار برای اعضای فرهنگ و هنر است که به همه افراد امکان داشتن ویترینی برای معرفی کار مهیا کرده‌ است و در دسترس عموم خواهد بود. در این طرح، هنرمند می‌تواند آثار و تولیدات خود را به نمایش بگذارد؛ از جمله اطلاعات تماس‌ و کارهایشان را تا از این طریق با سایر هنرمندان ارتباط برقرار کنند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *