پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

ربع پهلوی : مردم ایران قدردان تحریم های آمریکا هستند! / مرگ 15 بیمار پروانه ای از اردیبهشت تا آبان به دلیل تحریم ها

ربع پهلوی : مردم ایران قدردان تحریم های آمریکا هستند! / مرگ 15 بیمار پروانه ای از اردیبهشت تا آبان به دلیل تحریم ها

 

در اظهارنظری گستاخانه و ضد مردم ایران، فرزند شاه مخلوع گفته که مردم ایران «قدردان» تحریم ها هستند! رضاپهلوی این مطلب را در گفت و گو با نشریه نیوزویک مطرح کرده که هفته گذشته نیز در نامه به شورای امنیت سازمان ملل که مرجع اقدامات نظامی علیه کشورهاست، خواستار «اقدام فوری» علیه ایران شده بود.این موضع ربع پهلوی بازتاب گسترده ای نیز بین کاربران فضای مجازی داشته و کاربری در همین زمینه در توئیتر نوشت:کسانی که امروز می گویند «مردم ایران تحریم های ترامپ را درک می کنند» ، فردا خواهند گفت «مردم ایران بمباران های هوایی ترامپ را هم درک خواهند کرد». به گزارش شبکه سعودی اینترنشنال وی در گفت و گو با نیوزویک گفته است: «تحریم‌ها به کاهش و محدودیت منابع در اختیار این رژیم برای انجام چنین رفتارهایی منجر می شود، مردم ایران آن را درک می‌کنند و قدردانش هستند.»این نخستین بار نیست که فرزند شاه مخلوع  از فشار بر مردم ایران حمایت می کند. او در فروردین 96 نیز پس از اعمال زنجیره ای از تحریم ها علیه کشورمان توسط آمریکا در توئیتی نوشت که تحریم ها به مردم ایران «کمک» می کند: «تحریم های هوشمند با هدف قراردادن متجاوزان و ناقضان حقوق بشر در ایران، به مردم ایران کمک می کند». این درحالی است که همین دیروز «یونهاپ» خبرگزاری رسمی کره جنوبی با اشاره به لغو معافیت های تحریمی این کشور در بهار امسال از سوی آمریکا نوشت: «از آن موقع، کره جنوبی در زمینه فروش دارو، تجهیزات دارویی و دیگر محصولات بشردوستانه به ایران با مشکلاتی مواجه شده است.»
مرگ 15 بیمار پروانه ای از اردیبهشت تا آبان به دلیل تحریم ها
اوایل آبان، مدیر خانه بیماران پروانه ای ایران (EB) گفته بود که «بعد از شدت یافتن تحریم ها با شرکت «مولن لی که» سوئد که تولیدکننده پانسمان ها برای بیماران EB است ارتباط برقرار کردیم و تقاضای پانسمان کردیم آن ها پاسخ دادند که به دلیل تحریم ها امکان فروش این نوع پانسمان به ایران را ندارند.» وی گفته بود: درحالی که «از بدو تاسیس خانه‌  EB  تا سال ۹۵ حدود ۵۲ بیمار فوت کردند اما از اردیبهشت امسال تا امروز به دلیل این که برای این بیماران پانسمان مورد نیازشان تأمین نشده است، ۱۵ نفر فوت کرده اند که با تایید نظام پزشکی و پزشکان معالج مشخص شد، این فوت ها ناشی از عفونت ها بوده است». در واکنش به مرگ این تعداد بیمار پروانه ای حتی « فرهان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود: «تحت فرمان موقت ماه اکتبر ۲۰۱۸ دادگاه بین المللی دادگستری، آمریکا موظف است موانع ناشی از مقررات هشتم ماه مه درباره صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را به ایران برطرف کند اما اکنون شاهد آن هستیم که ۱۵ کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای به دلیل رنج‌های ناشی از توقف ارسال وسایل پانسمان زخم‌هایشان از سوی شرکت سوئدی متاثر از تحریم‌های آمریکا، جان خود را از دست داده اند.» ماه گذشته همچنین سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تفصیلی خود درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا روی سلامت ایرانیان تاکید کرد که تحریم‌ها روی سلامت مردم ایران اثر منفی داشته است و اگر وضعیت تغییر نکند سلامت میلیون‌ها ایرانی در معرض تهدید قرار می‌گیرد.
تحریم ها مانع رسیدن کمک 3 میلیون یورویی به سیل زدگان
این تمام ماجرا نیست؛ شهریور گذشته نیز سازمان هلال احمر  از کمک سه میلیون یورویی کشور‌ها و فدراسیون جهانی به آسیب دیدگان ناشی از سیل بهار امسال خبر داد و البته اعلام کرد: تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به سیل زدگان کشور شد. دو روز پیش نیز هیئت آمریکایی در سی و سومین‌ کنفرانس‌ بین المللی‌ صلیب‌ سرخ و هلال احمر، مانع تصویب بند پیشنهادی‌ ایران راجع به آثار منفی تحریم‌ها بر ارائه کمک‌های بشردوستانه به انسان‌های متاثر از بلایای طبیعی‌ شد.این موارد تنها بخشی از اتفاقات مربوط به اثرتحریم ها روی سلامت و زندگی ایرانیان در ماه های اخیر است؛ فارغ از این که تحریم های آمریکا در سال 97 باعث کاهش ارزش ریال و 3 برابر شدن قیمت ها در بازار شد و زندگی مردم ایران را به شدت تحت فشار معیشتی و اقتصادی قرار داد. با این حال رضا پهلوی که پدرش پیش از فرار از ایران در 26 دی 57 براساس برخی گزارش ها حداقل 100 میلیارد دلار از اموال ایران را از کشور خارج کرده بود و اکنون خانواده اش با این پول در نقاط مختلف جهان خوش می گذرانند، معتقد است که مردم ایران باید «قدردان» تحریم ها باشند!
این موضع گستاخانه ربع پهلوی در فضای مجازی نیز واکنش هایی در پی داشت که برخی از آن ها را می خوانید:
* کسانی که امروز می گویند «مردم ایران تحریم های ترامپ را درک می کنند» ، فردا خواهند گفت «مردم ایران بمباران های هوایی ترامپ را هم درک خواهند کرد» و همین طور ، «رژه چکمه پوشان ترامپ بر خاک ایران را.»
* ‏کمتر از ۲۰ سال قبل مها‌حسین و زینب‌السویج در کاخ سفید، با به کارگیری جملات و منطق امروز رضا پهلوی از حمله نظامی آمریکا به عراق تشکر کردند. آقای پهلوی، آیا کودکان مبتلا به بیماری صرع، سرطان، ضعف عضلانی و پروانه‌ای هم تحریم‌های ترامپ را درک می‌کنند؟ پدر و مادرشان چطور؟!

منبع : روزنامه خراسان

مطالب مرتبط

نظر (1)

  1. حمیدی

    ربع پهلوی مسئولین کشور چهل سال باید برای رهائی از وابستگی فکر میکردند. آنها فقط با انتقاد از این یا آن بدنبال رفع مسئولیت هستند.

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *