شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

رسانه‌های آمریکایی در شیپور جنگ با روسیه می‌دمند

رسانه‌های آمریکایی در شیپور جنگ با روسیه می‌دمند

 همسو و همزمان با ادعای مقامات آمریکایی بر وقوع جنگی فوری از سوی روسیه علیه اوکراین، اکنون برخی از رسانه‌های آمریکایی ازجمله سی ان ان، با تهیه گزارش‌هایی جهت‌دار درحال بستر سازی جنگ با روسیه هستند.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان  پس از ارائه گزارشی در ۱۳ بهمن توسط خبرنگار جنگی خود «کلاریسا وارد» (Clarissa Ward) خبرنگاری  که تجربه گزارش‌های جنگی  در سوریه با گروه تروریستی-تکفیری داعش واز افغانستان با طالبان را  در کارنامه دارد، اکنون «ملیسا بل» (Melissa Bell) دیگر خبرنگار خود را برای تهیه گزارش‌هایی جهت‌دار به مرزمشترک اوکراین با بلاروس و روسیه فرستاده است.

شبکه خبری سی ان ان باتوجه به سیاست کاری جدید واشنگتن برای ایجاد بحران در منطقه شرق اروپا با کانون اوکراین، همان خط مشی خبری را که در سال ۲۰۰۳ میلادی و پیش از وقوع جنگ عراق به کار بست، برای اوکراین در پیش گرفته است.

«دیوید سانجر» (David Sanger) تحلیلگر «مطالعات ملی و سیاسی» به این شبکه خبری گفت: انجام رزمایش مشترک روسیه با نیروهای بلاروس در نزدیکی با مرزهای اوکراین درحالی برگزار می شود که از این نقطه تا «کی‌یف» پایتخت اوکراین تنها دو ساعت فاصله دارد.

این رسانه آمریکایی گزارش داد : در حالیکه تلاش‌های سیاسی برای جلوگیری از یک جنگ احتمالی بین روسیه و اوکراین جریان دارد، اوکراین اما برای آمادگی نظامی درمنطقه رها شده چرنوبیل دست به یک رزمایش زد، که این یک پروپاگاندای جنگی است.

«آلکسی رزینکوف  (Oleksiy Rezinkov)  وزیر دفاع اوکراین درباره رزمایش نیروهای  نظامی این کشور در منطقه چرنوبیل گفت: ما حقایق یکسان اما درک و برآوردی متفاوتی داریم.

خبرنگار سی ان ان که تلاش برای ایجاد بسترسازی این جنگ همسو با سیاست های کاخ سفید را دارد، از وی پرسید: اما سوال درباره «نیت » است چرا که شما امیدوارید آنها (روسیه) قصد و نیت تهاجم نظامی به اوکراین را نداشته باشند.

وزیر دفاع اوکراین  گفت: امید این است که در کرملین چنین تصمیمی گرفته نشده باشد.

سی ان ان در ادامه بر این هراس‌آفرینی، اینگونه افزود “چرنوبیل تنها در فاصله ۱۰ مایلی (۱۶ کیلومتری ) از مرزهای بلاروس واقع است، کشوری که روسیه در آن سرگرم انجام رزمایش مشترک با طرف بلاروسی است؛ روسیه قصد اعزام ۳۰ هزار نیروی نظامی به بلاروس را دارد که ناتو دراین زمینه ابراز نگرانی کرده و نسبت به آن هشدار داده است.”

خبرنگار سی ان ان در ادامه روسیه‌هراسی خود گفت: چرنوبیل درمنطقه‌ای  در اوکراین قرار گرفته که سه کشور روسیه، اوکراین و بلاروس پیشتر تحت حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی بودند اما اکنون و پس از گذشت سه دهه از فروپاشی شوروی، بلاروس به روسیه گرایش دارد و اوکراین در واهمه تجاوز نظامی از سوی روسیه به سر می‌برد.

تکرار نظر شهروندان اوکراین بر عدم وقوع جنگ

در این گزارش سی ان ان نیز همچون گزارش قبلی، شهروندان اوکراینی ساکن در نزدیکی با مرزهای روسیه،  وقوع هرگونه جنگ از سوی روسیه به این کشور را رد کردند.

یک شهروند اوکراین به صراحت به این رسانه که رویکرد جنگ‌افروزی دارد، گفت: پوتین هرگز به جنگ علیه غیرنظامیان و شهروندان اوکراین اقدام نمی‌کند، بستگان ما در هر دو کشور به سر می‌برند، اگر اختیار داشتم، پارلمان اوکراین را منحل و تمامی نمایندگان را اخراج می‌کردم.

یک شهروند دیگر اوکراینی ساکن در نزدیکی با مرزهای روسیه نیز گفت: تنها یک احمق جنگ را شروع می‌کند.

«کلاریسا وارد» خبرنگا کارکشته جنگی سی ان ان در سوریه، عراق و افغانستان  در تهیه یک گزارش جهت دار  که در مورخ ۱۳ بهمن ماه از سوی ا ین رسانه تصویری آمریکایی پخش شد،  با هیبت یک خبرنگار جنگی از سنگرهای خاموش  و یخ زده ، سرکشی کرد و   گفت: این سنگرها متروک بوده و نظامیان اوکراینی که دراین مکان به سر می‌برند، هیچ باوری به وقوع جنگ با طرف روسی ندارند؛ درحالی که در آن سوی مرزها،  روسیه با تجهیزات و قوای کامل مستقر شده است اما در این سمت، خبری از تجهیزات و ادوات سنگین دیده نمی‌شود.

کلاریسا وارد در بخش دیگری از گزارش جهت دار خود از شهر بندری ماریوپول اوکراین گفته بود: شهر ماریوپول می‌تواند در عرض چند ساعت در صورت وقوع جنگ به تصرف قوای روسی در آید، اما مردم دراین شهر به زندگی روزمره خود می‌پردازند، فروشگاه‌ها باز و قفسه‌ها پر از مواد غذایی است و مردم دغدغه‌ای از بابت حمله روسیه به خاک خود ندارند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

آمریکا و ناتو که همواره به دنبال سلطه‌جویی هستند، سالیان درازی است که نیروهای خود را در کشورهای اطراف روسیه مستقر کرده‌اند و اخیرا هم با تحریک لفظی در حالیکه مقامات مسکو به صراحت اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارند، بر شدت این حضور و ارسال جنگ‌افزارهای ساخت خود افزوده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *