جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

نقش پیاده روی اربعین بر رشد و سلامت روانی کودکان ! { یادداشت اختصاصی دکتر ” زهرا طاهرنژاد ” روان درمانگر ؛ ( رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس ” ) }

نقش پیاده روی اربعین بر رشد و سلامت روانی کودکان ! { یادداشت اختصاصی دکتر ” زهرا طاهرنژاد ” روان درمانگر ؛ ( رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس ” ) }

 

جدا از مباحث اعتقادی که بسیار در سلامت روان نقش تعیین کننده ای دارد در مسیر اربعین کودکان یاد می گیرند که برای زندگی باید هدف و برنامه داشت و آن را دنبال نمود.

 

 

 

رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “ ؛ ( دارای مجوز انتشار 3 زبانه فارسی _ عربی و انگلیسی ) .

 

 

” دکتر زهرا طاهر نژاد “ رواندرمانگر ، متخصص اختلالات اضطرابی و وسواس در یادداشتی اختصاصی و موجز تحت عنوان « از “جاماندگان اربعین” غافل نشویم!  » و تاکید بر ” نقش پیاده روی اربعین رشد و سلامت روانی کودکان “ برای رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “ نوشت :

 

به نام آنکه هستی نام ازو یافت .

نقش پیاده روی اربعین بر رشد و سلامت روانی کودکان!

 جدا از مباحث اعتقادی که بسیار در سلامت روان نقش تعیین کننده ای دارد در این یادداشتِ مجمل ، نسبت به تبیین روانشناختی نقش پیاده روی اربعین در کودکان می پردازم.

١_  دنبال کردن هدف: هدفمندی و تلاش جهت رسیدن به آن منجر به پیشرفت افراد می‌شود افرادی که در زندگی هدفی را دنبال نمی کنند افسرده شده و پس از مدتی به پوچی می رسند ، در مسیر اربعین کودکان یاد می گیرند که برای زندگی باید هدف و برنامه داشت و آن را دنبال نمود.

٢_  تاب آوری و آموزش صبر: یکی از مهم ترین آیتم هایی که نقش موثری در کیفیت روابط بین فردی  دارد، تاب آوری می باشد ، کودکان باید بیاموزند که رسیدن به هدف به آسانی محقق نمی‌شود و باید برای آن تلاش کرد و جنگید تا بتوان طعم شیرین پیروزی و نیل به هدف را چشید.

٣_  ارزشها: کودکان می آموزند که برخی ارزش ها در زندگی انسان آنقدر دارای اهمیت هستند که باید کارهای روزمره را تعطیل کرد و برای آن ارزش‌ها وقت گذاشت.

۴_ روحیه ی فداکاری و ایثار:  در این مسیر کودکان دائماً در حال تماشای فداکاری افراد هستند ، موکب ها، توزیع آب و غذا های رایگان، خدمت به زائران و… برخلاف زندگی روزمره افراد به دنبال زرنگی کردن و پیشی گرفتن نیستند بلکه به یکدیگر کمک می کنند برای هم  کوله حمل می کند، آب می آورند، نوبت شان را به هم می دهند و خیلی کارهای دیگر که در زندگی روزانه کمتر دیده می شود.

 

 

 

 

۵_  تقویت روحیه همدلی: در این مسیر اکثر افراد خسته شده و گرمشان است ، توان جسمی شان افت کرده و ممکن است خود کنترلگری شان هم پایین بیاید! ولی بسیار می بینیم که همه در حال دلداری و تشویق همدیگر هستند ؛ برای همدیگر آرزوی سلامتی و اتفاقات خوب می کند همراهی می‌کنند و کمک می‌کند تا خستگی از آنها عبور کند و کودکان دائما در حال تماشای این الگوهای عینی هستند.

 

 لطفاً در زمان حرکت به موارد زیر توجه فرمایید :

١_ در این مسیر زمانی که کودک به همراه دارید اصلا عجله نکنید و تلاش کنید که به او خوش بگذرد و خاطراتی خوش هم‌ آیند این حرکت شود ، به توان کودک توجه کنید و بر اساس توانایی و فاصله زمانی حرکت و استراحت ها را مدیریت کنید.

٢_ سعی کنید با خلاقیت و استفاده از ظرفیت های موجود با بچه‌ها در طول مسیر بازی کنیم بازی به یادگیری و تثبیت آن بسیار کمک می‌کند.

٣_  قبل از حرکت با کمک کودک جوایزی ترجیحاً کاردستی تهیه کنید که در طول مسیر به کودکان دیگر اهدا کند تا هم رفتار آنها تقویت شود و خودش حس خوب مهربانی و نوع‌دوستی را تجربه کند.

 

 

{ موکب داری دانش آموزان زنجانی در پیاده روی جاماندگان اربعین ( سنوات گذشته ) }

 

 چنانچه در این دوران نتوانستید که به پیاده روی اربعین مشرف شوید، حتما تلاش کنید که همایش جاماندگان اربعین را از دست ندهید. یادمان باشد پروسه‌ی تربیت یک فرآیند تدریجی است اگر می‌خواهیم فرزندانمان در این مسیر ثابت قدم باشند باید با حوصله و مهربانی قدم به قدم با آنها حرکت کنیم.

 

انتهای پیام

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *