شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

نوروز، فرصتی برای تقویت پیوندهای اجتماعی ( مهدی عسکری‌پور روانشناس و مدرس دانشگاه )

نوروز، فرصتی برای تقویت پیوندهای اجتماعی ( مهدی عسکری‌پور روانشناس و مدرس دانشگاه )

*یکی از مهمترین شاخصه‌های دستیابی به این سلامت نیز روابط بین فردی و خانوادگی است. انسان ذاتا موجودی اجتماعی و نیازمند ارتباطات اجتماعی است.در برقراری این ارتباطات اجتماعی بخشی از سلامت روان آدمی ارتقا می‌یابد. 

روانشناس و مدرس دانشگاه گفت: آمدن بهار و ایام تعطیلات فرصتی برای تقویت ارتباطات خانوادگی و همچنین پیوندهای اجتماعی است.

مهدی عسکری‌پور در گفت وگو با  ایرنا درباره کارکردهای روانی عید باستانی نوروز افزود: فطرت انسان درصدد حفظ و ارتقاء سلامت روان یعنی دستیابی به اعتماد به نفس، خودشکوفایی، ارتقاء کیفیت شغلی، زندگی فردی و اجتماعی در مقابل دوری از اضطراب و افسردگی است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین شاخصه‌های دستیابی به این سلامت نیز روابط بین فردی و خانوادگی است. انسان ذاتا موجودی اجتماعی و نیازمند ارتباطات اجتماعی است.

عسکری‌پور اضافه کرد: در برقراری این ارتباطات اجتماعی بخشی از سلامت روان آدمی ارتقا می‌یابد. در ایام غیرتعطیل باتوجه به مشغله‌های اجتماعی و دغدغه‌های روزمره، زمان مناسبی برای برقراری ارتباطات خانوادگی و خویشاوندی نخواهد بود.

عسکری پور تاکید کرد: آمدن بهار فرصتی برای تقویت این ارتباطات و پیوندهای اجتماعی است. در این ایام می‌توان فارغ از دل‌مشغولی‌های شغلی به دید و بازدید با دوستان و نزدیکان پرداخت و با تقویت روحیه به اصطلاح عامیانه “تجدید قوا” کرد.

این مدرس یادآور شد: در این ایام ارتباط اعضای خانواده هم تقویت می‌شود. خانواده دور یک میز می‌نشیند، باهم غذا می‌خورد، گپ وگفت وگو و استراحت می‌کند، برنامه‌های تفریحی مثل تماشای فیلم  را دنبال می‌کند و هر یک از این اقدامات بر تقویت ارتباطات خانوادگی و ارتقای سلامت روان موثر خواهد بود.

عسکری پور ادامه داد: این اقدامات همچنین اضطراب و تنش را از ذهن دور می‌کند. برخی از آداب و رسوم از جمله خانه‌تکانی، تغییر دکوراسیون، چیدن سفره هفت سین و خرید لباس نو هم که در این دوران انجام می‌شود، از منظر روانی، سبب شادی و نشاط شده و خمودگی را از بدن دور می‌کند.

وی تاکید کرد: در واقع تغییر و تحول در ظاهر و باطن زندگی سبب پویایی و همچنین آسایش و آرامش درونی خواهد شد.

 

در ایام نوروز به کودکان عیدی بدهید  

این روانشناس و مدرس دانشگاه با اشاره به اهمیت پرداخت عیدی به کودکان گفت: در این دوران به اقوام و نزدیکان به ویژه کودکان عیدی دهید. پرداخت عیدی به کودکان باعث احساس ارزشمندی، دیده شدن، رشد شخصیت و تفکر کودک می‌شود.  

به گفته عسکری پور، مبلغ عیدی یا نوع هدیه اهمیت نداشته و صرفا پرداخت عیدی و دادن هدیه احساس ارزشمندی به کودک را سبب می‌شود.

 

کاهش درصد اختلالات روانی در فصل بهار 

این روانشناس گفت: فصل بهار و عید سرآغاز سال جدید، فصل جدید و تزریق روحیه و نشاط جدید برای مردم است و بدون شک بر سلامت روان اثرگذار خواهد بود.

عسکر پور یادآور شد: براساس تحقیقات نیز بیماران روحی و روانی در فصل بهار شاداب‌تر و درصد اختلالات روانی نیز در این دوران کاهش می‌یابد و این اعیاد برای بیماران هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *