پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

واکاوی « معامله قرن و سیاست جمهوری اسلامی ایران » توسط دکتر ” محمّد بیدگلی ” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

واکاوی « معامله قرن و سیاست جمهوری اسلامی ایران » توسط دکتر ” محمّد بیدگلی ” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

*معامله قرن همانند طرح مارشالی است که واشنگتن در سال ۱۹۴۸ برای بازسازی اروپای غربی نابود شده بر اثر جنگ جهانی دوم ارائه کرد اما بر خلاف تامین مالی این طرح از سوی آمریکا این بار اکثر هزینه‌های آن برعهده کشورهای خاص خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

*بر اساس این طرح بخش‌هایی دیگر از فلسطین شامل نیمی از کرانه باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعه جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به اسرائیل واگذار می‌شود، و در عوض اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمه دیگر کرانه باختری و تمام نوار غزه و تنها چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. بر اساس این طرح شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد. همچنین طبق این طرح فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند.

*ایران یکی از مخالفان جدی طرح «معامله قرن» و اجرای آن توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی مرتجع است. جمهوری اسلامی ایران یک پیشنهاد اصیل و منطقی دارد که بر اساس خرد و عقل جمعی که می توان بر آن تکیه کرد این است که خود فلسطینیانی که در آن منطقه زندگی می کنند برای آینده خود تصمیم بگیرند، نه کسانی که از دیگر نقاط به این منطقه آمدند و خاک را اشغال کرده اند و بخواهند در مورد زمین اشغال شده نظر دهند .

 

سرویس ایران و بین الملل ” رواپرس ” : دکتر محمد بیدگلی – استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ؛

 

 

 

 

معامله قرن  اصطلاحی سیاسی است و به طرحی گفته می‌شود که از سوی  دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در راستای روند صلح بین دولت فلسطین و دولت اسرائیل ، که اسرائیل در ازای دریافت امتیاز‌هایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند.

 

 

 

طرحی که این روزها تحت عنوان «معامله قرن» برای از بین بردن فلسطین در منطقه مطرح شده، شامل بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در جهان است. کنار هم گذاشتن پازل‌ های این طرح آمریکایی-اسرائیلی، پشت پرده بسیاری از تحولات اخیر را نشان می دهد. طرحی که آمریکا برای تضمین امنیت اسرائیل در منطقه دنبال می‌کند، با حمایت‌های عربستان سعودی، اردن و تعداد دیگری از کشورهای عربی حاشیه خلیح فارس دنبال می‌شود. معامله قرن همانند طرح مارشالی است که واشنگتن در سال ۱۹۴۸ برای بازسازی اروپای غربی نابود شده بر اثر جنگ جهانی دوم ارائه کرد اما بر خلاف تامین مالی این طرح از سوی آمریکا این بار اکثر هزینه‌های آن برعهده کشورهای خاص خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

 

 

 

 

 

ایران یکی از مخالفان جدی طرح «معامله قرن» و اجرای آن توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی مرتجع است. جمهوری اسلامی ایران یک پیشنهاد اصیل و منطقی دارد که بر اساس خرد و عقل جمعی که می توان بر آن تکیه کرد این است که خود فلسطینیانی که در آن منطقه زندگی می کنند برای آینده خود تصمیم بگیرند، نه کسانی که از دیگر نقاط به این منطقه آمدند و خاک را اشغال کرده اند و بخواهند در مورد زمین اشغال شده نظر دهند. بر اساس قوانین بین المللی هم هیچوقت اشغالگر نمی تواند آینده کشوری را ترسیم کند. برنامه ایران برای مناقشه فلسطین و پایان اشغالگری ابتکار عمل اصیل و طولانی مدت است. برنامه هایی که آقای ترامپ و بعضا آمریکایی ها ایجاد می کنند با افکار و نیت های خاص سیاسی و کوتاه مدت است.

در همین راستا حضرت آیت الله خامنه ای اعلام کردند: دیدگاه جمهوری اسلامی بر خلاف برخی رهبران قدیمی عرب که معتقد بودند باید یهودی‌ها را در دریا ریخت، اینگونه نیست بلکه ما معتقدیم مبارزه همه جانبه ملت فلسطین در ابعاد نظامی، سیاسی و فرهنگی باید ادامه پیدا کند، تا زمانی که غاصبان، تسلیم رأی این ملت شوند. مقام معظم رهبری فرمودند  که طرح مورد نظر جمهوری اسلامی برای حل مساله فلسطین شامل نظرخواهی از ساکنان مسلمان، مسیحی و یهودی فلسطین و همچنین از آوارگان فلسطینی درباره چارچوب نظام حکومتی این کشور است.

بر اساس این طرح بخش‌هایی دیگر از فلسطین شامل نیمی از کرانه باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعه جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به اسرائیل واگذار می‌شود، و در عوض اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمه دیگر کرانه باختری و تمام نوار غزه و تنها چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. بر اساس این طرح شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد. همچنین طبق این طرح فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند.

دفتر سیاسی حماس اعلام کرده که ما مخالفت قاطع خود را با آنچه معامله قرن نامیده می‌شود، اعلام می کنیم و بر ادامه تظاهرات بازگشت تا تحقق اهداف آن تأکید می کنیم. حق مشروع ملت ماست که همه انواع مبارزه مشروع تا نابودی اشغالگران را ادامه دهیم و اهداف ملی ثابت خود را محقق سازیم. ما به شدت هر گونه تلاش رسمی و غیر رسمی عربی یا داخلی برای عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم می کنیم.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مساله فلسطین و قدس شریف مساله اول جهان اسلام است، افزود جای تاسف است برخی کشورهای اسلامی‌با فراموشی این آرمان که آینده و حیثیت مسلمانان و کشورهای اسلامی را نشانه رفته است، دشمن را جای دوست نشانده و بیش از هفتاد سال جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی را عامدانه و یا از روی غفلتی راهبردی به فراموشی می سپارند. آیت الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان در عراق نیز در بیانه‌ای با تاکید بر اینکه «معامله قرن» محکوم به شکست است، اعلام کرد: این طرح احساسات صد‌ها میلیون عرب و مسلمان را در سراسر جهان جریحه‌دار کرده است. برایان هوک مسئول گروه ایران در وزارت خارجه آمریکا که در مذاکرات مربوط به معامله قرن نیز نقش داشته است، در گفت‌وگویی با یک رسانه‌آمریکایی مدعی شد که : اولویت رهبران عرب منطقه امروز فعالیت‌های ایران، نگرانی از بازگشت داعش، جنگ داخلی در سوریه، تهدید افراطگرایی خشونت‌بار و این مسایل است.

به نظر می رسد مردمان فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی باید در کنار یکدیگر برای مسئله فلسطین تصمیم گیری کنند و این تصمیم باید مورد قبول جامعه جهانی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

نظر (1)

  1. اصغر رجبی

    با سلام خدمت دکتر بیدگلی عزیز.باید مردم واقعی فلسطین در یک هم پرسی شرکت کنند ونظر خود را در مورد کشورشان بدهند نه کشور های دیگر و نه یهودیانی که در این سالها به بهانه های مختلف به این کشور امده اند

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *