پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

وزیر کشور : نوع نگاه غرب به کودکان آبروریزی بزرگی برایشان است

وزیر کشور : نوع نگاه غرب به کودکان آبروریزی بزرگی برایشان است

 وزیر کشور با اشاره به نادیده گرفته‌شدن حقوق کودکان در فلسطین، یمن و افغانستان، نوع نگاه غرب به کودکان را آبروریزی بزرگی برای آنان عنوان کرد.

به گزارش ایرنا احمد وحیدی روز دوشنبه با حضور در  نخستین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب‌های اجتماعی که در تالار وزارت کشور برگزار شد با اشاره به مبانی فکری و نظری درباره کودکان اظهار داشت: یک مبانی همان مبانی‌ای است که در قالب کنوانسیون حقوق کودک در غرب حاکم بوده و کمیته‌های مختلف حقوقی، فرهنگی، اجتماعی ، حقوق بشر برداشت‌ها و تفاسیری از آن ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه خود کنوانسیون حاوی اشکالات فراوانی است، گفت: اگر بخواهیم با تفسیر خوشبینانه از کنار آن رد شویم، در موضوعاتی که این کمیته‌ها پیگیری می‌کنند فضای تیره و تاریک و منزجر کننده وجود دارد.

وحیدی ادامه داد: تفسیر کمیته‌های کنوانسیون حقوق بشر، ممکن است فارغ از هر اصل اخلاقی، معنوی و فارغ از هر اصل تربیتی و هر اصلی که به حفظ بنیان های جامعه کمک می‌کند که از نگاه ما، خانواده است، صورت گیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه در مبانی غربی فضای تیره و تاریکی وجود دارد که همه تحت عنوان حق کودک انجام می‌شود، اظهار داشت: وقتی کودکان در فلسطین، یمن و افغانستان آنچنان مورد هجوم و تهاجم قرار می‌گیرند و به بدترین وجه کشته و زندانی میشوند، ظاهراً کودک و نوجوان محسوب نمی‌شوند.

وزیر کشور با بیان اینکه نوع نگاه به کودک و نوجوان در غرب، آبروریزی بزرگی برای غرب  است، اظهار داشت: اصلا به عکس‌هایی که از کودکان یمنی که تحت تحریم و جنگ هستند، منتشر می‌شود کاری ندارند و هیچ وجدانی به درد نمی‌آید و اعتراضی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا و غرب ژست بی‌طرفی می گیرند، عنوان کرد: بسیاری از کودکان کار و خیابان در ایران، کودکان افغانستانی هستند که توسط آمریکایی‌ها از خانه و کاشانه خود رانده شدند و کسی کاری ندارد که این ظلم‌ها چگونه این افراد را بی‌سرپرست کرده است.

وحیدی با یادآوری این موضوع که رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته دستور دادند که کودکان مهاجر در ایران تحت آموزش رایگان قرار بگیرند، تاکید کرد: این نوع نگاه در ایران است و تفاوت آن با نگاه غرب، مشخص است.

وزیر کشور با بیان اینکه اگر نوع نگاهی که در غرب است به کشورهای دیگر و کشورهای اسلامی کشیده شود آمار بسیار نگران‌کننده خواهد بود، گفت: در غرب یک تمدن پوسیده فارغ از اخلاق، هویت و رشد معنوی وجود دارد که روز به روز خودشان دچار مشکلات جدید می شوند.

وحیدی تاکید کرد: اولین مسئله مهم این است که در کشور خود مراقبت کنیم که مبانی فکری غلط، منحط و ضد اخلاقی را رشد کند.

وی تاکید کرد: باید مراقبت کنیم که جریان ضد کودک و نوجوان که در غرب است را به عنوان حق کودک جا نزنند و به ما نخورانند.

وزیر کشور با بیان اینکه مراقبت از مبانی فکری و عملی خودمان در حوزه کودک و نوجوان مهم است، اظهار داشت: سندی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کودکان تهیه و رئیس جمهور آن را ابلاغ کرده است، سند ارزشمندی بوده که باید مبانی نظری و عملی در این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه در عالم اسلام کودکانی داریم که به اسم کودک هستند اما هر بزرگسالی در مقابل عظمت مقام آنان تعظیم می‌کند اظهار داشت: در کدام مذهب مانند حضرت علی اصغر، حضرت قاسم ابن الحسن پیدا می‌کنیم و یا در کدام مذهبی دختری مانند رقیه خاتون و یا سکینه خاتون پیدا می کنیم که مراجع بزرگ در سن ۹۰ سالگی در مقابل مقام آنان تعظیم می‌کنند و درس می آموزند.

وحیدی با بیان اینکه خیلی مهم است که بدانیم این ها در مبانی دینی، فکری و رفتاری ما وجود دارد، افزود: کودک از نظر ما لزوماً کودکی نیست که در برخی ادبیات وجود دارد؛ کودک می تواند به مقام عالی برسد.

وزیر کشور ادامه داد: وقتی راجع به کودکان حرف می‌زنیم در حقیقت راجع به کسانی حرف میزنیم که می‌توانند دنیا را تغییر دهند.

وحیدی به شهید فهمیده و کلام امام راحل درباره ایشان اشاره کرد و گفت: حضرت امام که شخصیت بی نظیری در حوزه علمی، عرفانی و سیاسی بودند در خصوص شهید فهمیده که کودکی ۱۳ ساله بودند، اعلام می‌کنند که رهبر ما آن کودک ۱۳ سال است.

وی تاکید کرد: ما فرهنگی داریم که باید کودک و نوجوان در آن به اوج برسد و این فرهنگ است که کودک را بالا میکشد.

وحیدی با اشاره به سخنان امام راحل در این خصوص ادامه داد: در زمانی که امام را تبعید می‌کردند و ساواک از ایشان پرسید که سربازان تو کجا هستند، امام فرمودند سربازان من در گهواره هستند.

وزیر کشور یادآور شد: ساختن دنیای نو و تمدن نو از مسیر کار خوب و ارزشمند است که باید برای کودکان و نوجوانان انجام شود.

به گفته وی، با توجه به کودکانی که به دلیل برخی مشکلات خانوادگی و اجتماعی حامی جدی ندارند، این مسئله مهم است و از بزرگترین کارهای عبادی و اجتماعی محسوب می شود.

وحیدی با بیان اینکه فوری‌ترین کار در این حوزه باید بازگرداندن کودکان به آغوش گرم خانواده باشد، تاکید کرد: رشد یک نوجوان و کودک در خانواده را با هیچ چیز دیگری نمی‌توان عوض کرد.

وی با بیان اینکه این کودکان پاره های تن ما هستند و هرگز از ما جدا نیستند بر تلاش برای نجات کودکان کار تاکید کرد و افزود: کمتر کاری را می‌توان پیدا کرد که دارای چنین ارزشی باشد.

وزیر کشور افزود: بین کودکان کار فرقی ندارد ممکن است کودکان مهاجر باشند؛ کودکان مهاجر چه گناهی کرده‌اند که آمریکایی‌ها آنها را از خانه و کاشانه خود آواره کردند.

وحیدی با اشاره به تفاوت اقتضائات فرهنگی استان‌های مختلف در حوزه کودک و نوجوان نیز گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی در استان‌های مختلف اقتضائات خود را دارد و  نمی‌توان الگویی کلیشه‌ای برای همه جا  ارائه کرد.

وی یادآور شد: کودک نباید تحت فشارهای روحی و روانی که قابل تحمل نیست قرار گیرد اما اگر مسیر رشد یک فرزند از کار است، کار مسیر رشد میشود.

وزیر کشور ادامه‌داد: از فرهنگ عمیق با تاریخ بزرگی برخوردار هستیم و نیاز نیست در حوزه کودک و نوجوان از فرهنگ دیگران وام بگیریم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *