شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

چرا با چین توافق کردیم ؟ ( یادداشت : دکتر محمد بیدگلی – سید مرتضی موسوی کلان )

چرا با چین توافق کردیم ؟ ( یادداشت : دکتر محمد بیدگلی – سید مرتضی موسوی کلان )

  

*هم ما و هم چینی‌ها با امضای این سند در پی تأمین منافع خود هستیم ، بنابراین اگر این سند دارای فرصت‌ها و مزایایی برای چینی‌ها باشد متقابلاً نیز باید متضمن فرصت‌ها و مزایایی برای ایران باشد ؛ بدیهی است یک سیاست خارجی موفق برای تأمین اهداف ملی کشور نیازمند متنوع سازی منابع در حوزه‌های مختلف است و اتکای صرف به یک کشور و یا یک منطقه خاص در روابط بین‌المللی برای آینده سیاسی و اقتصادی کشور سودمند نخواهد بود.

 

 

رسانه کشوری ” رواپرس ” ، سرویس بین الملل

” دکتر محمد بیدگلی ” ( مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ) و سید مرتضی موسوی کلان ( مدرّس دانشگاه ) در یادداشتی برای ” رواپرس ” نوشتند:

باید از این منتقدان پرسید که چرا همکاری های بلندمدت و راهبردی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از عربستان گرفته تا امارات متحده عربی، کویت، عمان و … با چین محل نگرانی نیست، اما امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و چین با این میزان از هجمه ها، انتقادات مخرب سیاسی و رسانه‌ای همراه شده است؟!

متن کامل این یادداشت عبارت است از :

درباره قرارداد راهبردی ایران و چین که به یکی از موضوعات سیاسی و اقتصادی روز بدل شده، تحلیل های مختلفی ارائه شده است که اکثرا دارای یک حالت صفر و صدی است ، بررسی ابعاد گوناگون این سند و پیامد‌های آن مد نظر نگارندگان نیست.

 

 

 

 

به نظر می رسد نکته اساسی که در این بین مغفول مانده ارزیابی درست و واقع بینانه از این سند است ، چرا که گروهی امضای این سند را فروش ایران، آغاز استعمار چین و ترکمنچای نوین قلمداد کردند .

حال باید از این منتقدان پرسید که چرا همکاری های بلندمدت و راهبردی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از عربستان گرفته تا امارات متحده عربی، کویت، عمان و … با چین محل نگرانی نیست، اما امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و چین با این میزان از هجمه ها، انتقادات مخرب سیاسی و رسانه‌ای همراه شده است؟!

فارغ از تحلیل‌های گوناگون و نظرات مختلفی که در رابطه با این توافق ارائه می‌شود، توجه به چند نکته زیر‌ ضروری‌ است:

1- هدف ایران و چین از شرکت گسترده با یکدیگر خنثی کردن فشارهای ایالات متحده آمریکا است ، این توافق نشان می دهد گزینه های دیگری نیز دربرابر هم داریم .

2- این پیمان ضربه ای کارآمد به نقش آمریکا در خاورمیانه خواهد بود و شکل دیگر مذاکرات و گفتگوهای جدید میان ایران و چین نشان گر نگرانی های فزاینده دو کشور در رابطه با آمریکاست.

 

 

 

 

 

3- این توافق می تواند راه را برای سرمایه گذاری های مشترک ایران و چین در مناطق آزاد تجاری ایران و پروژه های مشترک در سایر کشور ها مانند سوریه و عراق وبعد از آزاد سازی کامل یمن از لوث وجود وهابی  های عربستان و اماراتی ها و نیروهای بیگانه ،هموار کند .

4- به این نکته توجه داشته باشیم که هر توافقی حداقل دو طرف دارد و هر یک از طرفین، در پی آن باید به منافع خود دست یابند؛ این شرطِ یک همکاری بین‌المللی برد – برد است.

به سند همکاری ایران و چین نیز باید با نگرشی جامع و واقع‌بینانه نگاه کرد:

هم ما و هم چینی‌ها با امضای این سند در پی تأمین منافع خود هستیم ، بنابراین اگر این سند دارای فرصت‌ها و مزایایی برای چینی‌ها باشد متقابلاً نیز باید متضمن فرصت‌ها و مزایایی برای ایران باشد ؛ بدیهی است یک سیاست خارجی موفق برای تأمین اهداف ملی کشور نیازمند متنوع سازی منابع در حوزه‌های مختلف است و اتکای صرف به یک کشور و یا یک منطقه خاص در روابط بین‌المللی برای آینده سیاسی و اقتصادی کشور سودمند نخواهد بود.

5- چین تاکنون در برابر تلاش های ایالات متحده که می خواسته واردات نفت چین از خاور میانه را به‌ صفر‌برسد مقاومت و در این پیوند ایران نیز در حال صدور بیشترین میزان نفت خام خود به چین می باشد . برای ایران توسعه روابط با چین راهی برای دور زدن اروپاست ، چرا که تهران بارها عدم پایبندی اروپایی ها به تعهدات اقتصادی آنان در قبال ایران در توافق هسته ای برجام را گوشزد کرده است .

6- چین قبلا نیز دارای روابط تجاری با ایران قرار دادی از فروش نفت داشت . در توافق 25 ساله چین و ایران،  ایران اینجا اهرمی دارد که در  افزایش تنش ها با آمریکا از آن استفاده کند ، تا با تحت فشار قرار دادن طرف مقابل اورا به همکاری بلند مدت در چهار چوب توافق برجام متمایل کند .

7- اما مخالفین داخلی می گویند هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست واراده ملت ایران با طرح های  خارجی منعقد شود و مخالف منافع کشور و ملت باشد معتبر نیست ، باید بگویم ما این سیاست را در زمان دکتر مصدق عملی کردیم و نتیجه عکس گرفتیم .

مخالفین دیگر ، دولت را محکوم به اینکه ایران را می خواهید مستعمره چین نمایید داد سخن به زبان می آورند ، پر واضح است دشمنان ما مانند آمریکا، اسرائیل ، عربستان و شبکه هایی مثل ایران اینتر نشنال که دشمنان قسم خورده ایران هستند با این توافق دست به مخالفت زده اند.

8- رسانه های غربی معاند جهت زیر  سوال بردن توافق با دروغ اعلام می کنند که پنج هزار نیروهای امنیتی چینی برای حفاظت از منافع در ایران مستقر می شوند، برای تشویش اذهان عمومی و نفاق داخلی و هیچ وقت هم از این سیاست های تفرقه بینداز و حکومت کن  نتیجه نگرفتند و بعدا توطئه های آنها همیشه فاش شد .

همچنین رسانه های غربی بدلیل مهم بودن موضوع سعی می کنند با طرح دروغ ها و شیطنت های خود حساسیت لازم ، برای به هم  خوردن چنین راهبردی مهم ، نیروهائی را در داخل علیه اجرائی شدن آن بشورانند ، به خوبی مشاهده می شود که با طرح این موضوع آمریکا بدلیل عصبانیت بیش از حد در صدد افزایش فشارهای خود بر ایران بر آمده است .

9- با استناد به این قرار داد ایران می تواند از آنها امتیاز گرفته و نه تنها می تواند تعهدات برجام را عملی ساخته و فراتر از برجام به آنها هیچ امتیاز ندهد بلکه با اتکال به این برگ برنده می تواند بحث های موشک و منطقه را از ذهن آنها پاک نماید .

 

 

 

 

 

 

کیست که نداند آنها هستند که در منطقه  ما نفوذ کرده اند ، پایگاه و ناوهای جنگی و هواپیماهای پیشرفته در منطقه دارند و کشورهای های منطقه را تا دندان مسلح کرده اند ، هم سلاحهای خود را می فروشند وهم منطقه را غارت می کنند ،در تعاقب آن  احمقانه به ما توصیه می کنند برای دفاع خود هیچ چیز نداشته باشید تا‌ امثال صدام هارا غیر مستقیم به جان ما بیندازند.

10 – ما باید در مقابل آمریکا و اروپا و اسرائیل و عربستان و شورای همکاری خلیج فارس از این پیمان ها بر قرار سازیم ، ما باید نه نتها با چین بلکه با اکثر کشور ها از جمله روسیه و هند و ترکیه و عراق و سوریه و پاکستان پیمان های مشابه آن ایجاد کنیم .

از همین رو بسیاری از تحلیلگران معتقدند که به طور قطع چین تا سال ۲۰۳۵ به‌عنوان قدرتمندترین اقتصاد جهان در رتبه اول برترین اقتصاد جهان خواهد ایستاد ،  از همین رو آمریکا از هر فرصتی برای ضربه زدن به چین استفاده کرده و تلاش می نماید تا شرکت‌های چینی را از طریق تحریم یا پرونده سازی از دور رقابت خارج نماید .

 

 

 

نتیجتا آنکه توافق جامع همکاری 25ساله ایران و چین می تواند بستری از همکاری برای هر دو کشور جهت کاستن فشارهای امریکا فراهم آورد و ضمن خارج کردن ایران از انزوای اقتصادی، فشارهای امریکا بر چین را نیز کاهش دهد .

از این رو با امضا سند همکاری 25 ساله دو کشور، امریکا و متحدین از طریق جنگ نرم (به راه انداختن هجمه های تبلیغاتی داخلی و خارجی) درصدد ایجاد شبه و ضربه زدن به آن هستند چرا که با تحقق این سند، امریکا یکی از اهرم های فشار علیه ایران و چین را از دست داده است.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

  1. اسداله لطفی

    بسیار عالی و جامع بود
    با درود و سپاس فراوان از محاسبه و دقت بسیار خوب نگارندگان ارجمند ، به خصوص جناب آقای دکتر بیدگلی عزیز که همیشه افتخار مطالعه کتابها و مقالات ارزشمند علمی ایشان را داشتم
    دستمریزاد باید گفت

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *