پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

گلوله به چشم افشاگر رسانه ؛ مرگ تلخ « شیرین »

گلوله به چشم افشاگر رسانه ؛ مرگ تلخ « شیرین »

 

*بر اساس گزارش خبرنگاران بدون مرز از سال ۲۰۱۸ تاكنون دست‌كم ۱۴۴ خبرنگار فلسطيني توسط نيروهاي اسراييلي در نوار غزه، كرانه باختري و قدس شرقي با گلوله‌هاي جنگي يا لاستيكي يا بمب‌هاي صوتي و باتوم هدف قرار گرفته‌اند و مجروح شده‌اند.

جنايات بي‌پايان اسراييل در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، اين‌بار دامن تعدادي از خبرنگاران مستقر در جنين را گرفت و باعث شهادت يكي از خبرنگاران شناخته‌شده شبكه خبري الجزيره در شهر جنين، در كرانه باختري رود اردن شد. شيرين ابوعاقله و همكارانش براي پوشش خبري تهاجم رژيم اشغالگر به كمپ آوارگان شهر جنين براي بازداشت فلسطينيان در اين شهر حضور داشتند كه به روايت شاهدان عيني با شليك مستقيم گلوله تك‌تيرانداز اسراييلي به سر، اين خبرنگار امريكايي- فلسطيني درجا جان خود را از دست داد. خانم عاقله و همكارانش در هنگام تهيه گزارش جليقه ويژه خبرنگاران به تن داشتند و تشخيص آنها از نيروهاي درگير به سادگي امكان‌پذير بود. شيرين ابوعاقله از خبرنگاران كهنه‌كار فلسطيني است كه به دليل پوشش خبرهاي فلسطين از دهه ۱۹۸۰ ميلادي تاكنون در جهان عرب بسيار شناخته‌شده است. اين خبرنگار ۵۱ ساله از جمله انتفاضه اول و دوم فلسطينيان را براي رسانه‌هاي جهان پوشش داده ‌بود و از ۲۵ سال پيش به استخدام شبكه الجزيره درآمد. علاوه بر ابوعاقله در تيراندازي نظاميان اسراييلي يك خبرنگار ديگر الجزيره، علي سمودي هم با گلوله مجروح شد، هر چند كه شرايط او وخيم نيست. همراهان ابوعاقله در محل شهادتش مي‌گويند كه نظاميان اسراييلي تا چندين دقيقه بعد از قتل اين خبرنگار همچنان به محل افتادن او شليك مي‌كردند و امكان جابه‌جا كردن پيكر او و رساندنش به بيمارستان وجود نداشت.
شبكه خبري الجزيره با انتشار بيانيه‌اي اين اقدام اسراييل را «جنايتي آشكار» توصيف كرده است كه «عرف و قوانين بين‌المللي را نقض مي‌كند.» اين رسانه قتل ابوعاقله را «جنايتي نفرت‌انگيز با هدف جلوگيري از رسانه‌ها براي انجام مسووليت‌شان» خوانده است. الجزيره تاكيد كرده است: «ما دولت اسراييل و نيروهاي اشغالگر را مسوول قتل همكار فقيدمان شيرين مي‌دانيم.» اين رسانه از جامعه جهاني خواسته تا نيروهاي اشغالگر اسراييلي را براي اين اقدامات تحت پيگرد قرار دهد. ابوعاقله روز گذشته همراه با تعداد ديگري از خبرنگاران به اردوگاه آوارگان فلسطيني در شهر جنين رفته ‌بود تا گزارشي از يورش نظاميان اسراييلي براي بازداشت فلسطينيان به ظن مشاركت در اقدامات شهادت‌طلبانه اخير در سرزمين‌هاي اشغالي ۱۹۴۸ از جمله عمليات اخير در منطقه العاد تل‌آويو كه به كشته شدن سه اسراييلي منجر شد تهيه كنند. حملات اسراييل به فلسطينيان ساكن جنين از جمله شهروندان اين شهر و آوارگان فلسطيني مناطق ديگر كه در اردوگاه آوارگان اين شهر حضور دارند تاكنون باعث كشته شدن چندين فلسطيني شده است و ده‌ها نفر نيز در اين حملات بازداشت شده‌اند. از ابتداي ماه رمضان سال جاري و از سرگيري درگيري‌هاي گسترده ميان فلسطينيان و نظاميان اشغال‌گر از جمله چند بار تعرض اسراييل به مسجدالاقصي، عمليات‌هاي استشهادي توسط فلسطنيان عليه اسراييلي‌ها به ويژه در سرزمين‌هاي اشغالي ۱۹۴۸ به شكل گسترده‌اي افزايش يافته است. در واكنش به اين اقدامات، ارتش اسراييل به صورت روزمره به جنين حمله مي‌كند و با فلسطيني‌هاي ساكن اين شهر در شمال كرانه باختري رود اردن درگير مي‌شود.
جنايت هدفمند عليه روزنامه‌نگاران
بر اساس گزارش خبرنگاران بدون مرز از سال ۲۰۱۸ تاكنون دست‌كم ۱۴۴ خبرنگار فلسطيني توسط نيروهاي اسراييلي در نوار غزه، كرانه باختري و قدس شرقي با گلوله‌هاي جنگي يا لاستيكي يا بمب‌هاي صوتي و باتوم هدف قرار گرفته‌اند و مجروح شده‌اند. سال گذشته در جريان تهاجم اسراييل به نوار غزه، ساختمان محل استقرار خبرگزاري آسوشيتدپرس و تعدادي ديگر از رسانه‌هاي محلي و بين‌المللي در نوار غزه جلوي دوربين‌هاي تلويزيوني با خاك يكسان شد. فدراسيون بين‌المللي روزنامه‌نگاران از اسراييل به دليل هدف قرار دادن عامدانه و هدفمند روزنامه‌نگاران فلسطيني با عنوان جنايت عليه بشريت به ديوان بين‌المللي كيفري شكايت كرده است.
تكذيب اسراييل
ارتش اسراييل ابتدا با انتشار ويديويي مدعي شد كه در محل حضور شيرين ابوعاقله، تيراندازي شديد ميان دوطرف جريان داشت و او «با گلوله فلسطينيان» كشته شده است، اما دقايقي بعد از اين ادعا، شبكه خبري الجزيره با انتشار ويديويي از لحظه هدف قرار گرفتن خبرنگار خود به وضوح دروغ بودن تصاوير پخش شده توسط ارتش اسراييل را نشان داد، چرا كه محل شهادت اين خبرنگار فلسطيني از محلي كه در ويديوي ارتش اسراييل نمايش داده‌ مي‌شد متفاوت بود و علاوه بر آن در محل مذكور درگيري از سوي فلسطينيان در جريان نبود. نفتالي بنت، نخست‌وزير اسراييل با انتشار ويديويي از درگيري‌ها در محل ديگري در جنين مدعي شده است كه هيچ بعيد نيست كه فلسطينيان مسوول تيراندازي به اين خبرنگار باشند چون «بي‌هدف و وحشيانه» تيراندازي مي‌كنند. يايير لاپيد، وزير خارجه اسراييل هم گفته كه به تشكيلات خودگردان فلسطيني براي انجام تحقيقات مشترك در خصوص اين واقعه پيشنهاد داده است و اضافه كرده است: «نيروهاي اسراييلي براي مبارزه با تروريسم و كشتار اسراييلي‌ها در هر جا كه ضروري بدانند به عمليات ادامه مي‌دهند.» ستاد مشترك نيروهاي مسلح اسراييل در بيانيه‌اي هر چند مسووليت قتل اين روزنامه‌نگار را برعهده نگرفته است اما مي‌گويد: «تعيين دقيق محل شليك به اين خبرنگار امكان‌پذير نيست.»

منبع : روزنامه اعتماد بیست و دوم اردیبهشت ماه 1401

شهاب   شهسواري

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *