پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

خواب کافی و باکیفیت، اضطراب اجتماعی نوجوانان را کاهش می دهد

خواب کافی و باکیفیت، اضطراب اجتماعی نوجوانان را کاهش می دهد
مطالعات پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان نشان می دهد، خواب کافی و باکیفیت شبانه علاوه بر اینکه موجب پیشرفت تحصیلی می شود، استرس اجتماعی نوجوانان را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، پژوهش های قبلی عوارض کم خوابی از جمله افزایش احتمال بیماری های متابولیک مانند چاقی و اضافه وزن، دیابت (Diabetes)، کاهش حافظه و افزایش بیماری افسردگی را ثابت کرده است.

مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه میشیگان نشان می دهد، خواب کافی و باکیفیت شبانه نوجوانان را برای مشکلات و چالش های اجتماعی آماده می کند و باعث می شود استرس اجتماعی آنان کاهش یابد.

در این مطالعه آمده است نوجوانانی که خواب کافی دارند، مشکلات را به طور موثرتر حل می کنند و با افراد تعاملات اجتماعی بهتری دارند. این کودکان به راحتی میتوانند با مشکلات مواجه شده در مدرسه و اجتماع کنار بیایند و در جمع های دوستانه شرکت کنند.

در ادامه این مطالعه آمده است، خواب کافی یکی از عواملی است که تاثیر تغییرات هورمونی دوران بلوغ را تعدیل می کند.

جلوگیری از وعده سنگین شام، کاهش مصرف کافئین، حذف تجهيزات کامپیوتری مثل تلفن هوشمند و تبلت از اتاق خواب، دوش آب ولرم پیش از خواب، تاریک کردن کامل اتاق خواب، استفاده از رخت خواب و لباس خواب کاملا پنبه ای، تنظیم دمای اتاق، پرهیز از خواب طولانی در روز، استفاده از زمان خواب مشخص، پرهیز از استفاده قرص خواب، خودداری از دخانیات و الکل، فعالیت بدنی در طول روز، استفاده از رایحه گیاهان ارامش قسمتی چون اسطوخودوس در اتاق خواب، مصرف غذای سالم، استفاده از تشک مناسب، تمیز نگه داشتن اتاق خواب و نفس عمیق و گوش دادن به موزیک ملایم از جمله مهمترین موارد مقابله با اختلال خواب هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه Child Development منتشر شده است.

منبع : irna.ir

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *