پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

اسماعیلی: همه باید به مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احترام بگذارند

اسماعیلی: همه باید به مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احترام بگذارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صدور انواع مجوزهای فرهنگی و هنری از جمله اجرای کنسرت‌هاست، از این رو همگان باید به مجوزهای صادره احترام گذاشته و مجموعه‌های نظارتی جلوی بروز اتفاقات ناخوشایند را بگیرند.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی شنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی با تشریح برنامه های این وزارتخانه در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه فرهنگی و خاصه برپایی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از این رویداد به عنوان بزرگترین جشنواره فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب، شور و نشاط ویژه ای به حوزه فرهنگ و هنر و اهالی آن تزریق می شود.

وی با اشاره به وقفه دو ساله در برگزار نشدن فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران به علت شیوع کرونا افزود: این اولین نمایشگاه کتاب فیزیکی است که در دولت مردمی برگزار می شود که تلاش ما این بود با درنظر گرفتن سناریوهای مختلف کار ویژه ای ارائه دهیم.

عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به سپری شدن چهارمین روز برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، استقبال از این نمایشگاه را چشمگیر و بسیار عالی عنوان کرد.

اسماعیلی همچنین با اشاره به برگزاری دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب، حوزه مجازی نمایشگاه کتاب را از ممیزات ویژه این دوره نمایشگاه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا در کشور تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، برپایی نمایشگاه مجازی کتاب در آخر بهمن سال ۱۴۰۰ را با فروش یک میلیون و ۳۵۰هزار جلد کتاب و ارسال رایگان آن به مخاطبان را تجربه بسیار خوب در تبدیل تهدید کرونا به فرصت عنوان کرد.
به گفته وی، در این نمایشگاه در  ۲۹۰۰ روستا و ۱۲۰۰ شهر در اقصی نقاط کشور توزیع کتاب انجام شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شمارگان چاپ کتاب در سال ۱۴۰۰ را بیش از ۱۰۰ هزار عنوان شامل چاپ دوم و سوم و همچنین اول برشمرد و گفت: بیشترین حجم چاپ کتاب ها مربوط به چاپ اولی بوده است.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود به وجود شبکه وسیعی از کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰ هزار کتابخانه عمومی در ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد هم اکنون فعال و کتاب‌ها را در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار می دهند.

وی تاکید کرد: وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که فضای فرهنگی را تسهیل کرده تا در شرایط اقتصادی موجود مردم بتوانند به راحتی به کتاب دسترسی داشته و کتاب‌های مدنظر خود را راحت بدست آورده و مطالعه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: البته با مطلوب‌ها فاصله زیادی داریم که باید تلاش کنیم با مجموعه تدابیر و برنامه‌هایی که در نظر می‌گیریم بتوانیم ضمن مهیا سازی زمینه‌های کتابخوانی منجر به افزایش سرانه مطالعه نیز شویم.

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه به برنامه‌های اصلی و پیشنهادی این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های ما ملی شدن صنعت نشر عنوان شده و در این حوزه کاغذ به عنوان مساله اول ما مورد تاکید قرار گرفته است.

اسماعیلی یادآور شد: به همین مناسبت کارگروهی با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و به صورت مستمر جلسات تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هفته‌ای دو یا سه بار توسط آیت الله رئیسی موضوع کاغذ و روند تامین و … آن از بنده پیگیری می‌شود.

به گفته وی با همه مشکلات حوزه ارز، تلاش این است که در کوتاه مدت کاغذ برای حوزه نشر تخصیص یافته و مطبوعات و نشر موضوع مساله کاغذ آنها در کوتاه مدت حل و فصل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: در حوزه مطبوعات تا سال آینده مشکل تامین کاغذ نخواهیم داشت و در حوزه نشر نیز تا چند ماه آینده مشکلی در تامین کاغذ نخواهیم داشت.

اسماعیلی با تاکید براینکه از شبکه تولید ملی در حوزه تولید کاغذ حمایت جدی خواهیم داشت، یادآور شد: با پیگیری‌هایی که از کارخانجات تولید کاغذ به ویژه در مازندران داشتیم در حال پیش خرید از آنها هستیم تا با رفع موانع موجود بتوانیم از چهار مجموعه شرکت‌های تولید کننده کاغذ حمایت کرده و تا سال ۱۴۰۲ نیازهای داخلی را برطرف و به مرز صادرات کاغذ در منطقه برسیم.

به گفته وی باید به یک مدل برنامه ریزی با هدف گذاری عادت کنیم تا بتوانیم به آنچه نیاز داریم در حوزه کاغذ رسیده و درصدد تقویت آن برآییم.

وی یادآور شد: جلسات مختلفی با دست اندرکاران چاپ و نشر داشته و بیشتر این جلسات را با آنها در جهت تقویت این حوزه برگزار کرده‌ ایم.

عضو کابینه دولت مردمی تاکید کرد: نیازمند تقویت حوزه کاغذ و نشر از سوی دولت هستیم.

وی در ادامه با اشاره به جلسات مختلف با انجمن نویسندگان گفت: از آنها درخواست کردم آموزش‌هایی در شبکه گسترده آموزش داشته باشیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در حوزه کودک و نوجوان به شدت نیازمند تقویت حوزه کتاب هستیم، یادآور شد: از مجموع فروش در نمایشگاه مجازی کتاب بهمن ماه سال گذشته ۱۷ درصد به حوزه کودک و نوجوان تعلق داشت.

وی افزود: نیازمندیم به کودکان فرهنگ کتابخوانی را آموزش داده و از همان ابتدا فرزندان خود را با فرهنگ مطالعه آشنا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درخصوص حوزه کتابفروشی‌ها نیز گفت: در این حوزه نیز به شدت نیازمند تقویت هستیم؛ برنامه‌های ویژه‌ای داریم که در این حوزه حمایت کنیم چرا که آنها در هر شهر نماد و پرچم فرهنگ هستند.

اسماعیلی در عین حال اظهار کرد: تلاش ما این است که آنها با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مورد ضرر و زیان قرار نگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره ترجمه در این حوزه هم گفت: در این موضوع نیز مجموعه‌های مختلف از نهادها در کنار وزارت ارشاد فعال هستند مثلاً در حوزه دانشگاهی وزارت علوم با ما همراه است.

به گفته وی خلا جدی در حوزه ترجمه نداریم و با توجه به تعداد بالای مترجمینی که داریم محدودیتی در ترجمه وجود ندارد.

به گفته اسماعیلی، در دو سال اخیر موضوع ترجمه معکوس که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده نیز همواره مدنظر ما قرار گرفته است و به عنوان اولویت دنبال می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه ما است به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جاهایی که احساس خلا می‌شود را حمایت و کمک کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص نمایشگاه مجازی کتاب نیز افزود: شعار دولت مردمی برقراری عدالت فرهنگی بوده است یعنی اینکه بتوانیم توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در سراسر کشور را نهادینه کنیم و آحاد مردم بتوانند از عدالت فرهنگی برخوردار شده و فاصله‌ها را به کمترین میزان ممکن برسانیم و از این اتفاق مبارک پاسداری کرده و آن را گسترش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب را آیینه تمام نمای کتاب کشور  دانست و گفت: با توجه به سابقه نمایشگاهی که در قبل  وجود داشت شما مشاهده می‌کنید که امسال ۳۲ کشور با ۲۷۰۰ ناشر داخلی و خارجی شرکت کرده و استقبال بسیار خوبی نیز صورت گرفته است.

به گفته اسماعیلی، تلاش ما این است که نشاط فرهنگی را در برگزاری نمایشگاه کتاب لحاظ کنیم.

رئیس شورای هنر کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان و مبارزه جدی با قاچاق تولیدات آثار هنری برنامه ما این است که دوستان سینمایی این قصه را با اقدامات لازم جمع کنند.

به گفته وی، شبکه ارزیابی و ارزشیابی سینمایی ما مورد اعتماد هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: طرحی از طرف دوستان مدیریت راهبردی به من رسیده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان امکان جلوگیری از سرقت‌ها را از بین برده و مورد حمایت قرار گیرند.

اسماعیلی همچنین درخصوص پالایش اعضای صندوق اعتباری هنر نیز گفت: سالانه و هر چند وقت یکبار در صندوق پالایش و به روز رسانی اعضا صورت می گیرد چرا که از گذشته بسیاری از افراد مثلاً کارمند رسمی فلان سازمان بوده و بنا به دلایلی به عضویت این صندوق در آمده است و نباید از تسهیلات آن بهره مند شود اما متاسفانه بنا به هر دلیلی عضو این صندوق شده و از آن بهره می‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هم اکنون بیش از ۹۰ هزار نفر عضو این صندوق هستند و تسهیلات ویژه نیز به آنها تعلق می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه در پاسخ به پرسش مجری که چرا برخی کنسرت‌ها علیرغم داشتن مجوز لغو می‌شوند؟ تصریح کرد: این موضوع مورد مطالبه جدی ما نیز هست چرا که همگان باید به مجوزهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد، احترام بگذارند.

به گفته اسماعیلی، همه باید با وزارت ارشاد به عنوان متولی صادر کننده مجوز همکاری کنند.

وی تاکید کرد: مجموعه‌های نظارتی وظیفه دارند نگذارند اتفاقات ناخوشایند بیفتد و تلاش ما این است که گام‌های خوبی را برای اعتلای فرهنگی کشور برداریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *