پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

مراقب باشید با یک پیامک «هک» نشوید

مراقب باشید با یک پیامک «هک» نشوید

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به هک یا سوءاستفاده از حساب‌های کاربری شهروندان در فضای مجازی با اخذ کد تایید ورود و یا عضویت هشدار داد.

سرهنگ علی‌محمد رجبی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: امروزه با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شاهد آن هستیم که بخشی از اطلاعات شخصی و ارتباطات شهروندان نیز به این فضا منتقل شده و از طریق پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی منتقل یا ذخیره می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز افراد سودجو به دنبال دسترسی به برخی از این اطلاعات هستند تا از طریق آن اقدام به اخاذی، کلاهبرداری یا دیگر سوءاستفاده های احتمالی از کاربران کنند.

رجبی با بیان اینکه یکی از راه های ورود به حساب کاربری شهروندان در فضای مجازی، دسترسی از طریق کد تایید ورود یا عضویت است، گفت: معمولا برای ورود به نرم افزار شبکه های اجتماعی علاوه بر رمز به یک کد تایید که از طریق پیامک ارسال می‌شود، نیاز است. افراد سودجو نیز گاهی برای دریافت این کد تایید با شماره موبایل کاربران تماس گرفته و اعلام می‌کنند که از طرف فلان سازمان یا مسابقه تماس گرفته و برای راستی آزمایی به کدی که برایشان پیامک شده نیاز دارند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا ادامه داد: این افراد با شگردها و روش های نظیر مهندسی اجتماعی کد تایید عضویت در اپلیکیشن های مختلف را از قربانی گرفته و وارد حساب کاربری او شده و از این طریق اقدام به اقدامات مجرمانه مختلف می‌کنند که دریافت وجه به نام قربانی، سواستفاده از اطلاعات موجود در حافظه پیام رسان و … از جمله آن‌هاست.

وی اضافه کرد: همچنین در مواردی دیگر نیز افراد سودجو با شناسایی قربانیان خود که عمدتا از میان افراد سالخورده انتخاب می‌شوند، به همین شیوه اقدام به ساخت حساب کاربری در شبکه های اجتماعی می‌کنند و با دریافت کد تایید پیامک شده و در واقع با شماره تلفن قربانی به عضویت پیام رسان یا شبکه ای اجتماعی درمی آیند.

رجبی به شهروندان هشدار داد که به هیچ عنوان کدهای تایید پیامک شده را از طریق تماس تلفنی یا پیامک برای افراد ناشناس ارسال نکنند و توجه داشته باشند که برای برنده شدن در هیچ مسابقه، قرعه کشی و … نیازی به ارائه کد تاییدی که به شماره آنان پیامک شده به افراد غیر وجود ندارد.   همچنین شهروندان رمز عبور شبکه های اجتماعی خود را نیز به صورت دوره ای تغییر داده و از رمزهای ساده یا قابل حدس استفاده نکنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *