جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

معاون وزیر کشور: مسائل اجتماعی یک شبه حل نمی شود

معاون وزیر کشور: مسائل اجتماعی یک شبه حل نمی شود

*آنچه که در جریان اغتشاشات پیش آمده آسیب‌های نو پدید اجتماعی از جمله آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد و بدون نظارت از فضای مجازی است ،

معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: مسائل اجتماعی و فرهنگی یک شبه و یک‌ساله حل نمی‌شود و نیاز به برنامه دارد که البته با امکانات دولتی نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید بایستی از ظرفیت‌های مردمی بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عباسی این سخنان را پنجشنبه در قرارگاه اجتماعی استان فارس که با حضور اعضای کارگروه اجتماعی و فرهنگی، فرمانداران، اعضای هیأت اندیشه‌ورز، مجمع خیرین و نماینده سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد، بیان کرد . او بر این نکته تاکید کرد که  در زمینه فرهنگی متکی به مردم هستیم و باید از سمن‌ها و خیریه‌ها استفاده کنیم.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه مهمترین عنصری که مدیران باید بدانند مسئله شناسی است، گفت: هر مدیری مسئله جامعه خود را نداند یعنی اشرافی بر کار خود و جامعه ندارد ؛ اولین اصول مدیریت این است که بتوانیم زمان و امکانات خود را تقسیم و اولویت‌ها را مشخص کنیم ؛ مدیران نباید اولویت‌ها را به فراموشی بسپارند.

عباسی گفت: اگر موضوعی مسئله اول کشور شد راه حل اساسی این است که همه توجهات به سمت آن مسئله جلب شود وگرنه کار به جایی نمی‌رسد.

وی با اعتقاد به اینکه پرداختن به اولویت‌ها شرط عقل است ، گفت: در حال حاضر مسائل اجتماعی مهمترین مسئله کشور است چراکه اگر به این مسائل توجه نکنیم به مسائل اقتصادی و امنیتی تبدیل می‌شود. فرمانداران و استانداران باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

عباسی پیشگیری را مهمترین موضوع آسیب‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: شرط علم و عقل این است که باید پیشگیری کنیم ؛ هرچند فوری ترین موضوع دخالت در آسیب‌های اجتماعی است.

وی اعتیاد ، طلاق و مفاسد را از مهمترین آسیب‌ها دانست و گفت: برخی از آسیب‌ها و مفاسد بسیار اهمیت دارند چراکه خودشان باعث ایجاد آسیب‌های بیشتری می‌شوند.

وی ادامه داد: هرچند برخی بیکاری و فقر اقتصادی را عامل اعتیاد می‌دانند اما اگر به آمارها مراجعه کنیم متوجه خواهیم شد که شمار قابل توجهی از افراد شاغل با اعتیاد رو به رو هستند؛ باید همه علمای حوزه و دانشگاه ، اندیشمندان ، متخصصین و مجریان روی این موضوع به توافق نظر برسند که دلایل و علت جریان اعتیاد چیست و وزن آن چقدر است.

عباسی بیان داشت: آنچه که در جریان اغتشاشات پیش آمده آسیب‌های نو پدید اجتماعی از جمله آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد و بدون نظارت از فضای مجازی است.

به اعتقاد وی، تعطیلی 2 ساله در آموزش کشور به دلیل کرونا باعث گرایش فرزندان ما به فضای مجازی شد و در کشورهای پیشرفته بچه‌های زیر ۱۵ سال نمی‌توانند به برنامه‌های موبایلی دسترسی داشته باشند اما در کشور ما دست بچه ۶ ساله موبایل هوشمند داده‌ایم و در مدارس ما مسائلی شکل گرفته که قابل تصور نیست.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: خوشبختانه استان فارس به تدبیر استاندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اقتدار خوبی برای مواجهه با مسایل اجتماعی دارد اما روند اقدامات در حوزه اجتماعی باید مستمر باشد و نباید فراموش کنیم حل مسائل اجتماعی موضوع اول کشور است.

عباسی گفت: نظام مسئله شناسی تخصص و همت می‌خواهد و باید کار جهادی و ۲۴ ساعته در حوزه اجتماعی اتفاق بیافتد؛ بحث ضرورت کاهش آسیب‌های اجتماعی با تمام فعالیت‌ هایی که انجام شده نیاز به استمرار بیشتری دارد ؛ اگر جلسات شورای اجتماعی به صورت جدی و تخصصی با هیأتی اندیشه‌ورز تشکیل شود می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در عرصه اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: استان فارس را در بسیاری مسائل پیشتاز می دانیم و این استان می‌تواند الگو باشد. توقع ما از استان فارس این است که نظام مداخله خود را به صورت مدل در بیاورد.

وی عنوان کرد: اگر آسیب اجتماعی در جامعه ما شکل گرفته به این دلیل است که سرمایه اجتماعی در چند سال بسیار زیر سوال رفته است. البته ما خودمان هم مقصر هستیم ؛ به عنوان مثال عده‌ای تخلفاتی انجام دادند اما ما بزرگنمایی می‌کنیم و باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان می‌شویم. متاسفانه در بزرگنمایی برخی چیزها، ید بزرگی داریم.

عباسی با بیان اینکه برای جلب اعتماد اجتماعی باید نگرش‌ها و نگاه دینی و فرهنگی جامعه بازسازی شود، گفت: می‌بایست رویدادها و برنامه‌هایی با هدف نشاط اجتماعی برگزار شود تا از این طریق بتوانیم فضای آشتی با جامعه ایجاد کنیم. برای تحقق این امر باید از بخش‌های نشاط آفرین کمک بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه ذهنیت نرم‌افزاری جوانان حاضر ادبیات خودش را دارد ، گفت: ذهنیت نرم‌افزاری نسل جوان به صورت دیگری شکل گرفته است و باید تدابیر لازم برای این موضوع اتخاذ شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با تاکید بر اهمیت بکارگیری نمادهای وحدت آفرین دینی و ملی در جامعه ادامه داد: باید به این پرسش پاسخ داده شود که مسئولان چقدر در بکارگیری این نمادها پیشتاز هستند؛ آیا خود مسئولان سرود ملی را می‌خوانند یا نه؟

وی با بیان اینکه باید حواسمان به وحدت ملی و دینی باشد، گفت: بسیاری کشورها نسبت به شعار ملی تعصب دارند و همین باعث می‌شود ورزشکارانشان سرود ملی را باعزت بخوانند. چرا که خواندن این سرود در آن کشورها بین مردم و مسئولان متداول است. این در حالی است که‌ شاید در برخی موارد هیچ مفهوم معنوی در سرود آنها نیست.

بودجه اجتماعی باید با مدیریت وزارت کشور تخصیص یابد

اسماعیل محبی‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این نشست اظهار کرد: نسل جوان در معرض عملیات روانی و بمباران شدید رسانه‌ای است که بی‌تفاوتی نسبت به این مسئله موجب به وجود آمدن خساراتی در سه ماه گذشته شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: یکی از دلایل اتفاقات اخیر را می‌توان به بی‌اطلاعی و ناآگاهی نسبت داد؛ این اطلاعات نادرست منجر به رفتارهایی می‌شود که مردم را به کف خیابان می‌کشاند؛ اگر به این مسائل توجه نشود ما در کشورمان دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد.

محبی‌پور اضافه کرد: برخی معتقدند بسیاری از این مسائل ناشی از مشکلات اقتصادی است؛ هرچند مشکلات اقتصادی پیش زمینه این اتفاقات است اما آنچه باعث انفجار رفتاری در جامعه ما شد عملیات روانی ناشی از کار رسانه‌ای در طول سالهای گذشته بوده که این عملیات روانی در فوت خانم مهسا امینی شدت گرفت و در نهایت، اثرات آن را در وقایع کف خیابان دیدیم.

معاون استاندار فارس بیان کرد: البته مواد اولیه این انفجار توسط دشمن آماده شد اما ما هم باید این اتاق را بهینه‌سازی و محتویات آن را پُر می‌کردیم. در بخش عملیات روانی اتفاقی که رقم خورد ناشی از خلأ حضور و عدم تبیین ما بود.

وی یادآور شد: با جهاد تبیین و ارتباط گرفتن که بخشی از آن انجام اقدام ایجابی از جمله معرفی سیره شهید حاج قاسم سلیمانی به جوانان است می‌توانیم گام‌های بزرگی در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی برداریم؛ اگر به موضوعات فرهنگی و اجتماعی توجه نکنیم هر لحظه با آسیبی در کشور مواجه می‌شویم؛ آسیب‌هایی که هزینه‌های هنگفتی را به بار خواهند آورد.

او با بیان اینکه موضوعات فرهنگی و اجتماعی با موضوعات تبلیغی متفاوت است گفت: موضوعات فرهنگی و اجتماعی به برگزاری رویدادها محدود نمی‌شود بلکه تأکید بر اهمیت جنبه‌های فرهنگی و تأثیرگذاری کار ما است.

محبی‌پور بر ضرورت تخصیص عادلانه بودجه‌های فرهنگی در کشور تاکید کرد و گفت: بودجه‌ها معمولا به سمت اقدامات زیرساختی می‌رود؛ در زمینه تخصیص بودجه‌های فرهنگی باید تمهیدات بهتری اندیشیده شود چراکه هدایت و مدیریت کردن مجموعه فعالیت دستگاه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی بیان داشت: در یکی از دستگاه‌های فرهنگی استان فارس، چند میلیارد تومان فقط در یک فعالیت فرهنگی خاص هزینه شده است که این موضوع نیاز به نظارت بیشتری دارد.

محبی‌پور با اعتقاد به اینکه بودجه‌های فرهنگی استان باید شفاف سازی شود و این بودجه‌ها در پازل فعالیت‌های فرهنگی استان تعریف شوند، گفت: در بخش‌های اجتماعی با نگاه جدید رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌های دولت به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم. در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بودجه اجتماعی در سبد وزارت کشور بنشبند و وزارت کشور کار توزیع و هدایت را انجام دهد؛ متاسفانه این امر محقق نشد و این بودجه در اختیار وزارت کشور قرار نگرفت.

معاون استاندار فارس با اشاره به دیدگاه معاون وزیر کشور در این جلسه مبنی بر اینکه نتیجه اقدامات استان فارس منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؛ گفت: به همین دلیل باید به استان فارس نگاه بزرگتری داشته باشیم چراکه تأثیرگذاری تصمیمات اخذ شده در این استان در سطح ملی است.

معاون استاندار فارس بیان کرد: در جمع بندی جلساتی که با معاون وزیر کشور داشتیم به این نتیجه رسیدیم که سه نوع رویکرد در استان فارس نیاز به تغییر دارد.

وی اضافه کرد: در فعالیت‌های اجتماعی به دلیل عدم مدیریت واحد شاهد فعالیتهای موازی و تکراری و در بخشی هم همراه با تاریکی مواجه هستیم که این رویکرد نیاز به تغییر دارد. به عنوان مثال به دلیل محرمانگی در گزارش برخی آمارها که بین دستگاه‌ها وجود دارد با مشکلاتی مواجه هستیم که می‌توان با مشخص کردن کد شناسایی برای مددجویان این مشکل را برطرف کرد.

محبی‌پور ادامه داد: اگر می‌خواهیم مدیریت واحد استانی تحت تاثیر قرار بگیرد باید بودجه‌ها به صورت مستقیم به دستگاه‌ها تخصیص یابد. در حقیقت بودجه‌های فرهنگی بایستی در مسیر فرهنگی استفاده شود.

وی بر ضرورت ارتقا و ترمیم ساختار اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس تأکید کرد و گفت: جریان اجتماعی و فرهنگی یک جریان زنده است و امیدواریم با ادامه این حرکت به نتایج مطلوبی در این حوزه برسیم.

به گزارش ایرنا، معاون استاندار فارس اظهار کرد: باید از ظرفیت استان فارس و دستگاه‌های فعال در حوزه اجتماعی و فرهنگی استان که بازوان توانمند استان هستند در زمینه حل مسائل اجتماعی و کاهش آسیب‌ها در این حوزه بهره ببریم؛ همچنین وضعیت آسیب‌ها و مسائل اجتماعی بایستی نسبت به دوره‌های گذشته بررسی شود و تعیین تکالیف و بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی در اولویت قرار بگیرد.

تلاش برای راه‌اندازی رصدخانه اجتماعی در استان فارس

مصطفی مشفقیان مدیرکل دفتر فرهنگی اجتماعی استانداری فارس هم بر راه‌اندازی رصدخانه اجتماعی در این استان تأکید کرد و گفت: درصدد هستیم رصدخانه اجتماعی را در استان فارس راه‌اندازی کنیم اما متاسفانه برخی مسئولان در شهرستان‌ها، آگاهی زیادی نسبت به مسایل اجتماعی و فرهنگی شهرستان‌ها ندارند.

وی اظهار داشت: فرمانداران باید بتوانند با زبان آمار در این حوزه فعال باشند. البته برخی فرمانداران در این زمینه اهتمام ویژه دارند ولی بعضی مدیران برخی شهرستان ها باید تلاش بیشتری کنند تا بتوانیم هر چه بهتر در مسیر راه اندازی رصدخانه گام برداریم.

همچنین، محمد عباسی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور پنجشنبه در سفر یکروزه به استان فارس از بافت تاریخی و برخی مناطق محروم شیراز بازدید کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *