سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

آداب و کارکردهای مناظره ( دکتر ” محمّد بیدگلی ” مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ؛ یادداشت اختصاصی « رواپرس » )

آداب و کارکردهای مناظره ( دکتر ” محمّد بیدگلی ” مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ؛ یادداشت اختصاصی « رواپرس » )

 

 

*اگر مناظره کنندگان آداب مناظره را رعایت کنند و آفات و نتایج سوء مناظره نادرست را شناسایی و مراعات نمایند ؛ می توان امید داشت که بحث و مناظره آنان فواید و عواید سودمندی را به دنبال داشته باشد .

 

 

 

رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس ” ، سرویس بین الملل ؛

” دکتر محمد بیدگلی ( مدرّس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران ) در یادداشتی اختصاصی تحت عنوان مذکور برای رواپرس نوشت:

 

 

 

 

مناظره در لغت به معنی مجادله و نزاع با یکدیگر است که از گذشته های دور در ایران و کشورهای دیگر جهان معمول بوده و به عنوان یک وسیله مطمئن برای پرورش فکر و قدرت بیان و تقویت نیروی اراده بکار گرفته می شده است .

تردیدی نیست که مناظره بهترین وسیله برای تمرین و ممارست در فن سخنوری است زیرا از یک سو شرکت کنندگان در مناظره را به روش صحیح استدلال آشنا می سازد و از سوی دیگر چون تابع قواعد و ضوابط معینی است آن را از پریشان گویی باز می دارد و به رعایت نظم و ترتیب و درست فکر کردن عادت می دهد .

یکی از مسائل مورد توجه در مناظره، موضوع مناظره است که باید مربوط به مسائل روز باشد تا مناظره کنندگان و مخاطبان با میل و علاقه در آن شرکت کنند، همچنین امروزه از مناظره برای نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری استفاده می شود و سعی می کنند با طرح سئوالات استادانه و حساب شده آنها را به بیان عقاید خود در خصوص موضوعات مختلف جویا شده تا ابعاد مسئله برای مخاطبان روشن شود.

می توان گفت در نظام های حاکمیتی برای آگاهی بخشی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،علمی و … به مناظره به عنوان ابزاری کارآمد نگاه می کنند ، در نظام و حکومت اسلامی نیز این امر پشتوانه های متعددی دارد و همواره مورد توجه قرار گرفته است .

مناظره از نظر راهبردی برای حکومتها حائز اهمیت زیادی است و در تبیین سیاست ها، استراتژی ها و مشارکت دهی آحاد مردم ضرورت دارد ، در هر جامعه رکن اساسی حرکت رو به رشد مشارکت سیاسی مردم است ؛ مشارکت سیاسی معنای وسیعی به خود می گیرد چرا که سیاست، فرهنگ،عقاید و دیانت مردم در هم تنیده شده است .

مشارکت سیاسی درگیر شدن فرد در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی تا تلاش شهروندان برای انتخاب رهبران خویش، شرکت موثر در فعالیت ها و امور اجتماعی و سیاسی و تاثیر گذاشتن بر هدایت سیاست دولت است ؛ در واقع مشارکت سیاسی نوعی تظاهر علنی اراده مردم برای تعیین سرنوشت جمعی خود است .

فقط از طریق مشارکت است که قدرت سیاسی به طریق مسالمت آمیز دست به دست می گردد و میزان توسعه سیاسی یک کشور بستگی مستقیم به این مولفه دارد، مشارکت سیاسی به صورت آگاهانه و فعالانه سرمایه گرانبهایی است که ضامن بقا و عامل مصونیت هر نظام حکومتی به شمار می آید ؛ امام خمینی (ره ) و مقام معظّم  رهبری آگاهی مردم و مشارکت و نظارت و هم گامی آنها با حکومت منتخب خودشان را بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه دانسته اند .

مناظره در صورت مطلوب و پسندیده بودن می تواند کارکردهای فراوانی داشته باشد ، در حکومت اسلامی در صورتی که مناظره کنندگان با هدف الهی و خالص و دارا بودن کفایت علمی به مناظرات بپردازند قطعا می توانند شبهات مخاطبانی که دارای ضعف فکری و عقیدتی هستند بزدایند ، فی الواقع اگر مناظره کنندگان آداب مناظره را رعایت کنند و آفات و نتایج سوء مناظره نادرست را شناسایی و مراعات نمایند ؛ می توان امید داشت که بحث و مناظره آنان فواید و عواید سودمندی را به دنبال داشته باشد.

هفت مورد از سودمندی های مناظره را می توان بدین صورت برشمرد:

اولین سودمندی مناظره آموزش است چرا که آموزش اولا نتیجه بحث و استدلال است لذا پذیرفتنی است و ثانیا به دلیل غیرمستقیم بودن، پذیرفتنی تر و جذاب تر است، دومین فایده مناظره این است که محاسن و معایب موضوع مورد بحث آشکار می شود و در نتیجه امکان توسعه و تکامل آن را فراهم می آید ، سوم اینکه مناظره با تضارب آرا می تواند نقاط مشترک را برجسته و در حقیقت نوعی وحدت و همدلی و انسجام ملی را ایجاد نماید ، چهارم اینکه مناظره در زدودن شبهات گوناگون در سطوح مختلف جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت ، پنجم اینکه مناظره با ماهیت هیجان زای ذاتی خود می تواند انگیزه های مشارکت و سهیم شدن در جامعه را بهبود بخشد ، ششم اینکه مناظره در ظهور مردم سالاری و آزادی بیان بسیار موثر است ؛ هفتمین مورد اینکه مناظره با پرورش اذهان و بالا بردن درک شرایط، قدرت تصمیم گیری را در جامعه افزایش می دهد .

انتهای پیام

 

 

مطالب مرتبط

نظر (1)

  1. بهار

    یادداشت آقای دکتر محمدبیگدلی در رابطه با مناظره ، بسیار زیبا و روان به موضوع پرداخته شده بود و عالی و بی نقص بود.
    و طبق نظرشون اگر مناظره اصولی و به منظور آگاهی و رشد جامعه انجام شود تمام هفت گام و نتیجه ای ک ایشان ذکر فرمودند را در بر خواهد داشت . و به تصمیم گیری درست ن تنها کمک خواهد کرد بلکه با ایجاد راهکار و برطرف کردن نواقص میتوان کاملا هدفمند گام برداشت.

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *