پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

آیا مصاحبه با طالبان از پیش هماهنگ شده بود یا مجری زن افغان غافلگیر شد؟

آیا مصاحبه با طالبان از پیش هماهنگ شده بود یا مجری زن افغان غافلگیر شد؟

وقتی بهشته ارغند، مجری تلویزیون طلوع‌نیوز روز ۱۷ اوت در سر کارش حاضر شد، نمی‌دانست که آن روز یکی از به یادگارماندنی‌ترین روزهای کاری‌اش خواهد بود.

به گزارش ایسنا به قنل از یورونیوز، او با همان پوشش همیشگی سر کار حاضر شده بود که متوجه شد یکی از مقامات طالبان وارد اتاق خبر شده و می‌خواهد به طور مستقیم در این شبکه تلویزیونی گفت‌وگو کند.

ارغند ترسیده بود. با این حال تصمیم گرفت آن گفت‌وگو را انجام دهد.

ارغند با مولوی عبدالحق حمد ، نماینده عالی طالبان مصاحبه کرد ، که تیتر اول روزنامه های جهان را به خود اختصاص داد ، زیرا اولین بار در تاریخ افغانستان بود که یک عضو طالبان به صورت زنده در تلویزیون مقابل یک مجری زن نشسته بود.

ارغند گفت: تصمیم گرفتم آن کار را انجام بدهم چرا که می‌خواستم به جهان نشان دهم که زنان افغان خواهان پیشروی هستند نه پسروی. به خودم گفتم یکی از ما باید شروع کند… اگر خانه‌نشین شویم یا سر کار نرویم، آن‌ها می‌گویند زنان خودشان نمی‌خواهند کار کنند، اما به خودم گفتم کارت را شروع کن. و به آن عضو طالبان هم گفتم ما حقوق خودمان را می‌خواهیم، می‌خواهیم کار کنیم، می‌خواهیم و باید در جامعه باشیم. این حق ماست.

سعد محسنی، صاحب تلویزیون طلوع، مورد ارغند نمایانگر وضعیت افغانستان است.

محسنی به سی‌ان‌ان گفت: «تقریبا تمام خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مطرح کشور را ترک کرده‌اند. به‌شدت در تقلا و تکاپوییم تا افراد جدیدی را جایگزین کنیم. ما دو چالش داریم، افراد را خارج کنیم [چون احساس امنیت نمی‌کنند] و به کار [تلویزیون] ادامه دهیم.»

ارغند مدرک کارشناسی روزنامه‌نگاری از دانشگاه کابل دارد. با چند خبرگزاری و رادیو کار کرد و سرانجام، در سال جاری به‌عنوان گوینده خبر به طلوع‌نیوز پیوست.

به گفته ارغند22 ساله ، یک ماه و ۲۰ روز از کارش نگذشته بود که طالبان آمد.

مدیر تلویزیون طلوع نیوز محسنی در مطلبی در واشنگتن‌پست نوشت: این مصاحبه با طالبان اولین بار در تاریخ افغانستان بود که یک نماینده طالبان در برنامه زنده تلویزیونی شرکت می‌کرد و در استودیو مقابل یک گوینده زن می‌نشست. طالبان در تلاش بود از خود چهره‌ای میانه‌رو به نمایش بگذارد.

دو روز پس از مصاحبه با یوسف‌زی، ارغند از این فعال مدنی کمک خواست و سه‌شنبه هفته گذشته، همراه چند نفر از اعضای خانواده‌اش سوار هواپیمای نظامی قطر شد و کشور را ترک کرد.

او  به سی‌ان‌ان گفت امیدوار است به کشورش برگردد و می گوید اگر طالبان به آنچه می‌گوید عمل کند به آنچه قول داده‌ــ و وضعیت بهتر شود، و بدانم در امنیتم و خطری تهدیدم نمی‌کند، به کشورم برمی‌گردم و برای کشورم کار می‌کنم، برای مردمم.

او اکنون منتظر ویزا برای ورود به کانادا یا ایالات متحده است.

ارغند امیدوار است که طالبان به وعده خود در موضوع ادامه تحصیل زنان عمل کنند و از آنها می‌خواهد به زنان اجازه کار بدهند.

قطر میزبان حدود هزار شهروند افغان خارج شده از خاک افغانستان است.

آنها در حال حاضر در مجموعه‌هایی ساکن هستند که برای میزبانی هواداران جام جهانی ۲۰۲۲ ساخته شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *