جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

«استقلال» در زندگی مشترک یا «وابستگی» به والدین؟ ( دکتر مژگان ناقل روانشناس )

«استقلال» در زندگی مشترک یا «وابستگی» به والدین؟ ( دکتر مژگان ناقل روانشناس )

*به طور کلی داشتن توقعات و انتظارات از والدین می‌تواند منجر به بروز خشم در روابط زوجین با یکدیگر و روابط زوجین با خانواده‌ها شود. از این رو بهتر است توقعات ما از والدین تا حد امکان کوچک و معقول باشد. 

 

 

 

یک روانشناس با اشاره به اهمیت استقلال زوجین پس از ازدواج، عدم وابستگی به والدین و نداشتن توقعات بیش از اندازه از والدین، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی نمی‌توان انتظار داشت زوجین به ویژه زوجین جوان که تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند از والدین برای اداره زندگی کمک نگیرند اما این نکته حائز اهمیت است که زوجین به این وضعیت عادت نکرده و به دنبال مستقل شدن باشند چراکه داشتن توقعات و انتظارات بیش از حد منجر به ایجاد هیجانات منفی در روابط زوجین می‌شود.

دکتر مژگان ناقل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به وضع اقتصادی حال حاضر، اینکه توقع داشته باشیم زوجین جوان برای اداره امور زندگی از والدین کمک نگیرند بی انصافی به نظر می‌رسد اما به طور کلی انتظار می‌رود استقلال در تمام امور زندگی پس از ازدواج حاصل شود و افراد مسئولیت امور مختلف زندگی و تمام تصمیمات خود را بپذیرند. 

این روانشناس با بیان اینکه شرایط خانواده‌ها متفاوت است و از این رو نمی‌توان در این راستا به تمام زوجین توصیه یکسانی کرد، افزود: البته که زوجین باید شرایط مالی، جسمی، روحی و روانی والدین خود را نیز در نظر بگیرند و در صورتی که این شرایط مهیا نباشد انتظارات و توقعات زوجین از والدین درست نیست. حتی اگر شرایط والدین برای کمک مالی و غیر مالی به زوجین جوان نیز فراهم باشد تنها در صورتی این انتظارات درست است که زوجین به این کمک ها عادت نکرده و به دنبال مستقل شدن باشند.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی داشتن توقعات و انتطارات مالی و غیر مالی از والدین و پس از ازدواج به نفع زوجین نیست، تصریح کرد: بهتر است زوجین اجازه دهند خانواده‌ها آنطور که دوست دارند در قبال آنها کاری را انجام دهند و حتی الامکان بهتر است زوجین انتظارات خاصی را ایجاد نکنند.  در واقع داشتن توقعات و انتظارات از والدین خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه هیجانات منفی را در روابط زوجین با یکدیگر و با خانواده‌ها ایجاد می‌کند. 

این روانشناس همچنین با اشاره به شرایط زندگی در نسل‌های گذشته، تصریح کرد: در نسل‌های گذشته افراد خانه‌های بزرگ با چند اتاق داشتند و فرزندان نیز پس از ازدواج در همان خانه سالها با والدین زندگی می‌کردند تا بتوانند مستقل شده و در سال‌های اولیه زندگی مشترک هزینه مسکن مستقل را متحمل نشوند این در شرایطی بود که بحران‌های اقتصادی به شدت اکنون نبود. اکنون شاهد بحران های اقتصادی هستیم و در عین حال شکل سنتی زندگی گذشته نیز قابل اجرا نیست و بعضا خود والدین نیز نمی‌توانند چنین حمایتی را از فرزندان داشته باشند، از این رو اگر والدین توان چنین حمایت‌هایی را دارند، کمک به فرزندان برای رسیدن به استقلال خوب است اما در غیر این صورت توقع فرزندان برای گرفتن چنین کمک هایی از والدین درست نیست.

ناقل در عین حال به جوانان توصیه کرد که اگر تا پیش از ازدواج در موقعیت های مختلف شغلی، کاری و تحصیلی توان مواجه با موضوعات اضطراب زا و مدیریت بحران ها را نداشته‌اند، تا زمانی که این نقطه ضعف را رفع نکرده‌اند بار مسئولیت‌های بزرگتری مثل “ازدواج” را بر عهده نگیرند. 

این روانشناس “سخت رویی” را لازمه ازدواج دانست و ادامه داد: سخت رویی به این معنا که بتوانیم با موانع مواجه شویم، مسئولیت کارها و استرس و رنج هایش را بپذیریم و از زیر بار آنها شانه خالی نکنیم در امر ازدواج نیز بسیار مهم است.  در واقع پذیرش رنج مقابله با بحران سخت است و باید آن را آموخت.

ناقل در پایان سخنان خود، خاطر نشان کرد: به طور کلی داشتن توقعات و انتظارات از والدین می‌تواند منجر به بروز خشم در روابط زوجین با یکدیگر و روابط زوجین با خانواده‌ها شود. از این رو بهتر است توقعات ما از والدین تا حد امکان کوچک و معقول باشد. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *