جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

بداخلاقی‌های فوتبال از نگاه آسیب‌شناس اجتماعی؛ چرا فوتبالیست‌ها اسطوره نیستند؟

بداخلاقی‌های فوتبال از نگاه آسیب‌شناس اجتماعی؛ چرا فوتبالیست‌ها اسطوره نیستند؟

*اگر متولیان، برای پرورش اخلاقی جوانان به درستی آموزش دیده بودند که الان این اتفاقات نمی‌افتاد.

 متخصص آسیب‌شناسی اجتماعی با اشاره به برخی بی‌اخلاقی‌ها در زمین فوتبال گفت:‌ همه ورزشکاران اسطوره نیستند و نباید از ‌آنها اسطوره‌سازی کنیم. ورزشکاران با این رفتارها روی کودکان، نوجوانان و قشرهای مختلف اثر خواهند گذاشت.

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس و متخصص آسیب‌شناسی اجتماعی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص اینکه به بازیکنان فوتبال ایران، مسائل اخلاقی و فرهنگی آموزش داده نشده، اظهار داشت:

جامعه ما در حال حاضر به دلایل مختلفی مثل پرورش و تربیت نادرست، روش‌های متفاوت در تربیت، جامعه‌پذیری نادرست کودکان و حضور در فضای مجازی، درگیر رفتارهای خشونت‌آفرین شده و این خشونت در زمین فوتبال به صورت فیزیکی و کلامی نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که مدیریت و پرورش نسل کنونی را در دست گرفتند توانمندی لازم برای ارائه برنامه ندارند. اگر متولیان، برای پرورش اخلاقی جوانان به درستی آموزش دیده بودند که الان این اتفاقات نمی‌افتاد. ورزشکاران از دیگر اقشار جامعه جدا نیستند و رفتار آنها نمودی از تربیت این افراد در سنین پایین است. جایگاهی که فرد از آن برخاسته رفتار ورزشی او را نیز تعیین خواهد کرد. متاسفانه تربیت و روش جامعه‌پذیری برخی از این ورزشکاران به گونه‌ای است که نمی‌شود آنها را در زمره طبقات بافرهنگ جامعه قلمداد کرد. فوتبالیست‌ها با پول‌های هنگفت به بالاترین سطح رسیدند اما ذهنیت این افراد هنوز تغییر پیدا نکرده است.

متخصص آسیب‌شناسی اجتماعی تصریح کرد: من در چند دهه حضور در دانشگاه با نسل های مختلفی سروکار داشتم و می‌دانم که تغییر رفتار افراد در سنین بالا کار راحتی نیست. همچنین ورزشکاران خانواده برخی از ورزشکاران به جای تمرکز بر روی تربیت آنان، به دنبال شکوفا کردن استعداد فرزند خود در فوتبال بودند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: همه ورزشکاران اسطوره نیستند و نباید از ‌آن‌ها اسطوره‌سازی کنیم. برخی ورزشکاران با این رفتارها روی کودکان، نوجوانان و قشرهای مختلف اثر خواهند گذاشت. در ایران بزرگانی مانند جهان‌پهلوان تختی اسطوره شد و هنوز به عنوان معیار پهلوانی از او یاد می‌شود. نباید برخی از ورزشکاران کنونی به الگو تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: تمام جامعه باید این مشکل را کنترل کنند زیرا خشونت در تمام افراد در حال نهادینه شدن است. باید در انتخاب الگو و تربیت خانواده‌ها تجدیدنظر جدی انجام شود تا جوانان در آینده اصلاح شوند و این اتفاقات پیش نیاید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *