پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

برای رفع عادی‌انگاری کرونا باید با مردم صادقانه گفت وگو کنیم ( دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور )

برای رفع عادی‌انگاری کرونا باید با مردم صادقانه گفت وگو کنیم ( دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور )

*گاه تناقض در ارائه اطلاعات، تکذیب برخی آمار و نوسان در گفت وگو، اعتماد عمومی را سلب و نافرمانی اجتماعی را تقویت می‌کند. تبعیت عمومی را کاهش داده و عادی انگاری اجتماعی در رابطه با کرونا تشدید می‌شود، اما مسئولین جامعه در جایگاه پدر خانواده باید با مردم صریح و شفاف گفت وگو کنند.

 

 

 

 

دکتر محمد حاتمی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: یکی از علل اصلی شیوع کرونا امروز، عادی انگاری اجتماعی این بحران است. برای کاهش و رفع این آسیب در حال حاضر می‌توان از برخی مدل‌های موفق همچون کره جنوبی، چین و بعضی از کشورهای اروپایی استفاده کرد.  

وی ادامه داد: در برخی کشورها تبعیت همگانی از شیوه‌نامه‌های بهداشتی قابل‌ توجه بوده و این امر یکی از علل اصلی مدیریت کووید۱۹ در این کشورها بود که امروز شمار مرگ ومیر ناشی از این بیماری را نیز در این مناطق کنترل کرد.  

به گفته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، واکسیناسیون سراسری تنها عامل مهار کرونا در این کشورها نبود و رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی نیز نقشی اساسی در مدیریت این بحران ایفا کرد.

حاتمی خاطرنشان کرد: به منظور افزایش رعایت این ضوابط بهداشتی و کاهش و رفع عادی انگاری اجتماعی کرونا، باید با مردم صادقانه گفت وگو و اطلاعات واکسیناسیون و آمار و ارقام مربوط به این واقعه صریح به جامعه انتقال داده شود.

وی افزود: گاه تناقض در ارائه اطلاعات، تکذیب برخی آمار و نوسان در گفت وگو، اعتماد عمومی را سلب و نافرمانی اجتماعی را تقویت می‌کند. تبعیت عمومی را کاهش داده و عادی انگاری اجتماعی در رابطه با کرونا تشدید می‌شود، اما مسئولین جامعه در جایگاه پدر خانواده باید با مردم صریح و شفاف گفت وگو کنند.

حاتمی ادامه داد: در حال حاضر ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی هم نیازمند پیوست پروتکل‌های رفتاری است. چگونگی ارتقاء سلامت روان در شرایط امروز، گفت وگو با کودکان و نوجوانان، گذران قرنطینه، اختلالات ناشی از بحران انهدام کسب وکارها و… مستلزم آموزش است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: امروز صدا وسیما و رسانه‌ها باید در این زمینه آگاهی‌بخشی و برنامه‌های آموزشی تدوین کنند. در این زمینه از جامعه‌شناسان و روانشناسان استفاده و به سوالات مردمی پاسخ دهند.

۶۰ درصد تماس‌های مردمی با مراکز مشاوره در خصوص روابط درون‌ خانواده‌ای است

حاتمی یادآور شد: اکنون بیش از ۶۰ درصد تماس‌های مردمی از ۱۲۰ هزار تماس روزانه با مراکز مشاوره سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در خصوص روابط درون خانواده‌ای به ویژه چگونگی برخورد با کودکان و نوجوانان است و این مسائل باید آموزش داده شود.  

وی همچنین یادآور شد: به منظور پذیرش عمومی و همکاری با شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید از گروه‌های مرجع (مورد پذیرش و قبول مردم) استفاده شود. سخنان مربوطه از زبان این گروه‌ها شنیده شود.

وی تاکید کرد: گروه‌های مرجع به عنوان سرمایه‌های اجتماعی کشور نظیر معلمان، استادان دانشگاه، اصناف، ائمه جمعه و… باید در یک پروسه ملی آموزش دیده و امروز جامعه را ترغیب به رعایت این پروتکل‌ها می‌کرد.

امروز زمان نقد نیست

حاتمی ادامه داد: اکنون بحران کرونا یک مساله ملی است که باید با انسجام همگانی بر آن غلبه کرد. امروز، زمان نقد و انتقاد نیست، بدون شک هر یک از ما در سمت مدیریتی، در زمان مقتضی باید مورد انتقاد قرار گرفته و پاسخگو باشیم، اما امروز باید بر دشمن (کرونا) غلبه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور در مرحله گذار قرار گرفته است، دولت در حال تغییر و طبیعتا مدیران و سرپرستان و… نیز تغییر خواهند کرد. این مساله می‌تواند برای مسئولین فعلی بی‌انگیزگی ایجاد کند.

حاتمی اضافه کرد: مسئولین جدید نیز در حال حاضر مستقر نشده و این مسائل می‌تواند گفت وگو با مردم را کاهش دهد، ابهام را در رابطه با این بیماری افزایش داده و عادی انگاری اجتماعی و بی‌توجهی به رعایت ضوابط بهداشتی را نیز تشدید کند.  

وی تاکید کرد: اما در شرایط فشار باید اتحاد ملی را حفظ کنیم، شفاف با مردم گفت وگو و امید و انگیزه ملی را افزایش دهیم. در این روزها از اخبار منفی فاصله گرفته و یکدیگر را مورد عتاب و سرزنش قرار ندهیم، بدون شک با حفظ انسجام اجتماعی و عزمی همگانی از این بحران نیز عبور خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *