سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

مردم از تصمیم ضد کرونایی دولت تبعیت کنند ( مصطفی اقلیما جامعه شناس )

مردم از تصمیم ضد کرونایی دولت تبعیت کنند ( مصطفی اقلیما جامعه شناس )

 رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران گفت: شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا باید تابع تصمیمات دولت و ضوابط و محدودیت‌های پیشگیرانه را رعایت کنند.

مصطفی اقلیما در گفت وگو با ایرنا افزود: اعمال محدودیت‌های پیشگیرانه در سراسر جهان توسط دولت‌ها باید تداوم یابد. اعمال این ضوابط در کوتاه‌مدت و لغو هر یک از طرح‌ها سبب شیوع مجدد بیماری می‌شود. به عنوان مثال لغو محدودیت تردد جاده‌ای در کشور سبب ادامه سفرهای برون‌شهری و سپس شروع موج سوم کرونا شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با آغاز فصل پاییز و شیوع احتمالی آنفلوآنزا در کشور نیز اجرای برخی اقدامات به توصیه متخصصین علوم پزشکی، همچون تزریق واکسن آنفلوآنزا به ویژه برای گروه‌های خاص ضروری است.

اقلیما تصریح کرد: در واقع انجام برخی اقدامات به منظور کاهش تبعات مخرب این بیماری وظیفه دولت و شماری از تعهدات هم با شهروندان است. به عنوان مثال تامین واکسن آنفلوآنزا و توزیع مناسب در داروخانه‌های سراسر کشور در زمان حاضر برعهده دولت است.

این استاد جامعه‌شناسی با تاکید بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی در آغاز موج سوم این بیماری افزود: از منظر اجتماعی، اعمال محدودیت‌های پیشگیرانه در کشور توسط دولت‌مردان موجب تقویت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شهروندان و لغو این محدودیت‌ها نظیر بازگشایی مدارس سبب تضعیف رعایت اصول بهداشتی است.

به گفته رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، تامین برخی امکانات برای جامعه همچون تجهیزات آموزش غیرحضوری نیز برای نیازمندان جهت ادامه تحصیلات دانش‌آموزان ضروری است.

اقلیما تاکید کرد: امروزه گاه یک کارگر برای تامین معیشت خانواده ناگزیر به عهده‌گیری شغل دوم و سوم، آمد وشدهای طولانی با استفاده از حمل ونقل عمومی و… است و هر یک از این اقدامات شیوع این بیماری همه‌گیر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد. بنابراین کنترل تورم و کاهش فقر اقتصادی در هر یک از جوامع را نیز باید از مهمترین عوامل تقویت رعایت اصول بهدشتی تلقی کرد.

وی همچنین در خصوص آموخته‌های جامعه از بحران کرونا گفت: یکی از مهمترین آموخته‌های این بیماری برای جامعه تکیه بر توان فردی بود. هر شخص به منظور حفظ و مراقبت از سلامتی باید اصول پزشکی و بهداشتی را رعایت و شخصا مراقبت سلامت خود باشد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *