چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

اخبار داغ

مشاوره ، نیاز امروز نوجوانان ( ریحان عابدی رواندرمانگر )

مشاوره ، نیاز امروز نوجوانان ( ریحان عابدی رواندرمانگر )

* هنگامی که تغییرات بی‌مقدمه در خُلق و رفتار نوجوانان و حتی نحوه پوشش لباس آنها مشاهده شد و یا اینکه چنانچه فرزند خانواده ای که اصولاً نوجوانی مطیع و آرام است ناگهان تغییر حالت داد، نیاز است که بلافاصله به روانپزشک مراجعه کرد.

 امروزه برای رفع اختلالات رفتاری نوجوانان، والدین و مربیان تربیتی ناتوان هستند و متخصصان و مشاوران درمانگر می‌توانند کمک شایانی جهت پاسخگویی به مشکلات خانواده‌ها در این مورد کنند.

ریحان عابدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اختلالات رفتار اجتماعی در میان نوجوانان با توجه به پیشرفت توسعه جوامع متاسفانه از شیوع قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و بسیاری از صاحب نظران علوم رفتاری آن را به عنوان ناتوانی جدید جوامع بشری قلمداد می‌ کنند.

وی با بیان اینکه غربالگری نوجوانان و یافتن عوامل ترکیب جمعیت شهری و روستایی مرتبط با آن و معرفی آنان به مراکز مشاوره جهت درمان اختلالات رفتاری از اهمیت شایانی برخوردار است،‌ افزود: در حال حاضر جوامع بشری با انواع و اقسام مسائل پیچیده‌ در زمینه اختلالات رفتاری اجتماعی نوجوانان مواجه است.

این رواندرمانگر گفت: زمانی که جامعه برای‌ موفق شدن نوجوان در امتحانات مدارس به آنان فشار می آورد و یا اینکه جوانان بی اختیار برای پوشیدن لباس های مارک دار تحت فشار قرار می گیرند،‌ عده بیشتری از نوجوانان در مقایسه با گذشته‌ با اختلالات رفتاری روبرو می شوند و دلایل عمده این مشکلات را نمی‌توان در نحوه تعلیم و تربیت والدین یا مربیان مدارس خلاصه کرد بلکه نیاز است با مراجعه به مشاور متخصص پاسخ های لازم را جستجو و از شکست احتمالی آنها جلوگیری کرد.

عابدی در پاسخ به این سوال که چه موقعی بیشتر نیاز است که خانواده ها برای رفع اختلالات رفتاری نوجوانان خود به مشاور درمانگر مراجعه کنند، اظهار داشت: هنگامی که تغییرات بی‌مقدمه در خُلق و رفتار نوجوانان و حتی نحوه پوشش لباس آنها مشاهده شد و یا اینکه چنانچه فرزند خانواده ای که اصولاً نوجوانی مطیع و آرام است ناگهان تغییر حالت داد، نیاز است که بلافاصله به روانپزشک مراجعه کرد.

وی تاکید کرد: والدین توجه داشته باشند چونکه این تغییرات در رفتار نوجوانان در بیشتر مواقع ناگهانی نبوده بلکه به مرور زمینه ساز تحلیل رفتن فرزندان می شود، از این رو مراجعه به مشاور روان ‌درمانگر باید لزوما دوره‌ای‌ طولانی‌ را دربرگیرد، در مواقعی هم احتمال دارد یک جلسه برای‌ تشخیص و مقابله با مسئله، کفایت کند.

این مشاور رواندرمانگر تصریح کرد: اختلالات رفتار اجتماعی نوجوانان در جوامع می تواند به انحای مختلف بروز کند از این رو باید در مراجعه به مشاور نحوه زندگی شهری یا روستایی خانواده ها،‌ شغل والدین، حضور یا عدم حضور والدین (متارکه یا فوت)، داشتن برنامه اوقات فراغت و تشخیص شخصیت افراد و سایر عواملی که باعث ایجاد اختلال رفتار اجتماعی می شود را ریشه یابی کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *