سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

هدایت مردم به مشارکت‌پذیری نیاز ضروری جامعه ایرانی است ( مهران سهراب زاده مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان )

هدایت مردم به مشارکت‌پذیری نیاز ضروری جامعه ایرانی است ( مهران سهراب زاده مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان )

 بی‌توجهی به مسائل جامعه و انفعال در مقابل آسیب‌ها از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی کشور به شمار می‌رود و برای بهبود این وضعیت هدایت جامعه به سمت مشارکت و مشارکت پذیری ضروری است.

به گزارش ایرنا، مهران سهراب زاده روز دوشنبه در وبینار فرصت‌ها و چالش‌های اجتماعی دولت آینده دانشگاه پیام نور استان بوشهر افزود:

 

 

 

 

 

باید با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش مشارکت اجتماعی آموزش داده شود زیرا در این صورت مردم در پیش‌برد برنامه‌ها با دولت همراه می‌شوند و بی‌توجهی برخی نخبگان و مردم به بحران‌های کشور برطرف خواهد شد.

وی، بحران آب، مشکلات اقتصادی، نبود شایسته سالاری، اعتیاد، طلاق، مشکلات جوانان و سالمندی را از مهمترین چالش‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و ادامه داد:

با توجه به خشکسالی‌ها، تامین آب در چند سال آینده به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های کشور در بسیاری از استان‌ها، شهرها و مناطق به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:

بحران آب در مسایل اجتماعی از این لحاظ مهم است که بی اعتنایی به این موضوع تبدیل به ده‌ها مشکل اجتماعی دیگر از جمله بیکاری و مهاجرت می‌شود.

وی با اشاره به تاثیری که مشکلات اقتصادی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی دارد گفت:

مشکل اقتصادی در صدر اولویت دولت آینده باید قرار گیرد زیرا هر مشکل اقتصادی سبب ایجاد مشکلات اجتماعی گسترده‌تری می‌شود و مسایلی همچون فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره، خلاف‌کاری و بی توجهی به بنیان‌های خانواده را منجر می‌شود.

سهراب زاده یکی از معضلات اجتماعی را شایسته سالاری در کشور عنوان کرد و گفت:

شاید شایسته سالاری در کشور ما محلی از اعراب نداشته باشد و به طور معمول پست‌های مهم به هم حزبی‌ها که شاید دانش و سواد کافی نداشته باشند، واگذار می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان اعتیاد به  مواد مخدر را یکی دیگر از معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت:

در زمان حاضر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها تغییر یافته و این امر جامعه را با خطر و چالش‌های جدی روبرو کرده‌است.

سهراب زاده افزود:

اعتیاد زیان‌آور و عوارض و آثار آن به نحوی آسیب‌ساز است که همه خانواده و به نوعی اطرافیان را درگیر می‌کند همچنین هزینه‌ای که دولت برای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌کند بسیار هنگفت است.

وی بحث جمعیت را از دیگر  معضلات دولت آینده دانست زیرا کاهش باروری باعث ازدیاد افراد سالمند خواهد شد سرعت سالخورده شدن جمعیت ایران بسیار بالا است و دولت‌ها شاید آماده این موضوع نباشند بنابراین لازم است که برنامه ریزی در زمینه رشد جمعیت و توسعه نیروی انسانی جدی گرفته شود.

سهراب زاده، طلاق را یکی دیگر از آسیب‌های جدی اجتماعی در ایران عنوان کرد که بستر آسیب‌سازی در جامعه را فراهم می‌کند. 

وی گفت:

مشکلات جوانان از دیگر مسائل اجتماعی دولت آینده خواهد بود ومسایلی همچون ازدواج، مسکن و بیکاری. کاهش ازدواج و افزایش طلاق در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مساله یابی وظیفه جامعه شناسان و متخصصان رشته‌های تخصصی مختلف است، اذعان کرد:

اما در بیشتر موارد این سیاسیون هستند که تصمیم می‌گیرند کدام مساله در اولویت باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *