جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مروری بر برنامه‌های فرهنگی زیارتگاه شهید مدرس(ره) در سالی که گذشت

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مروری بر برنامه‌های فرهنگی زیارتگاه شهید مدرس(ره) در سالی که گذشت
آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) در کاشمر، زیارتگاه مردی از تبار نیکان و چهره ماندگار تاریخ ایران است که سراسر عمر خود را در راه مبارزه با مستکبران و زورگویان گذراند و لحظه‌ای دست از عقاید خویش برنداشت تا آن جایی که رژیم شاهنشاهی تنها راه مبارزه با وی را شهادتش قرار داد و او را در سال 1316 به شهادت رساند.

اکنون که 83  سال از شهادت آن بزرگ‌مرد مبارز می‌گذرد، نام او نامی آشنا در اذهان و شرح مبارزات او کلامی روان در زبان‌هاست. امروزه آرامگاهش زیارتگاه عاشقان است و به همت آستان قدس رضوی به مجموعه‌ای فرهنگی در شهر کاشمر مبدل شده است. این گزارش سعی دارد نگاهی اجمالی به فعالیت‌های آستان قدس رضوی در زیارتگاه شهید مدرس(ره) در سال 1398 داشته باشد.

تشرف 900هزار زائر به زیارتگاه شهید مدرس(ره)
شهر کاشمر دومین شهر زیارتی استان خراسان رضوی است و زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) با اجرای سالانه بیش از صد برنامه فرهنگی و مذهبی با حضور سخنوران، مداحان، قاریان، شعرا و اندیشمندان کشوری و منطقه‌ای به یک قطب بزرگ فرهنگی در کشور تبدیل شده که سالانه پذیرای خیل عظیمی از مشتاقان به اندیشه و راه عالم ربانی شهید مدرس است‌. درسال 1398بیش از 900 هزار زائر و مجاور از خدمات این مجموعه فرهنگی از جمله زائرسرا، سوییت‌های مجهز‌، سالن‌های اجتماعات برای پذیرایی از اردوهای فرهنگی، زیارتی، پارکینگ، آشپزخانه عمومی، مجموعه بازی کودکان و… بهره‌مند شده‌اند.

بازدید 100هزار نفر از موزه شهید مدرس
موزه اسناد و آثار شهید آیت‌الله مدرس‌(ره)، گنجینه‌ای ماندگار از وسایل این شهید گرانقدر مانند قرآن، سجاده، چراغ روشنایی، عبا، عصا و قلم تحریر و… است که بر زندگی ساده و بی آلایش وی گواهی می‌دهد. در این موزه برای نکو داشت و زنده نگه داشتن یاد و خدمات اجتماعی‌، فرهنگی و سیاسی این عالم مجاهد، بخشی از فضای موزه به تصاویری از سير تاريخي زندگي شهید مدرس از زادگاه، دوران تحصيل، محل تدريس، حضور در مجلس، تبعيدگاه و محل شهادت،  اسناد و دست نوشته‌های این عالم ربانی اختصاص دارد. همچنین برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با اوضاع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زمانه شهید مدرس، بخشی از فضای موزه با وسایل اهدایی و بعضی از اشیاء و وسایلی که از لحاظ زمانی و مکانی هم دوره با شهید مدرس بوده در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. در سال 1398، حدود 100 هزار نفر زائر و مسافر از اقصی نقاط کشور از این موزه بازدید کردند و از نزدیک با زندگی سراسر مجاهده این عالم فقیه آشنا شدند. همچنین موزه شهید مدرس‌(ره) در سال 1398، پذیرای بیش از 480 گروه از جمله اردوهای دانش آموزی، ارگان‌ها و نهادهای مختلف از شهرهای کاشمر، بجستان، فریمان، تربت حیدریه، زاوه، رشتخوار، جغتای و… بوده است.

ارائه خدمات کتابخوانی به 390 هزار نفر
کتابخانه شهید آیت‌الله مدرس‌(ره) با دارابودن بیش از 84 هزار جلد کتاب‌، ۵ هزار منبع دیجیتال و ۱۰۰ عنوان نشریه ادواری در سال 1398به390 هزار نفر از جویندگان علم و دانش خدمات ارائه کرد. این کتابخانه، بزرگ‌ترین کتابخانه شهر کاشمر و یکی از کتابخانه‌های غنی این شهر است که به خیل عظیمی از پژوهندگان از جمله 25 هزار نفر از دانشجویان، طلاب، استادان دانشگاه، دانش‌آموزان و… خدمات ارائه می‌کند.

بالندگی نوآموزان قرآنی در جوار زیارتگاه شهید مدرس
مجتمع فرهنگی شهید آیت‌الله مدرس(ره) در کاشمر از سال 1380 با برگزاری کلاس‌های آموزشی مهد الرضا، در راه اعتلای فرهنگ قرآنی در جامعه و پیشرفت تحصیلی نوآموزان در سایه قرآن و عترت گام برداشته که تا کنون 1200 نوآموز در پرتو آموزش‌های قرآنی این موسسه با شیوه‌ای فعال، پویا و همراه با شادی و نشاط با استفاده از شعر، داستان، بازی و سرگرمی آیات کاربردی قرآن کریم و علوم قرآنی از جمله روخوانی و روانخوانی قرآن را فرا گرفته‌اند. در سال تحصیلی جاری نیز 80 نوآموز قرآنی گروه سنی ۵ سالهها یعنی مرحله‌ پیش دبستانی ۲، با یادگیری مهارت‌های روخوانی و روانخوانی، با قرآن و مسائل قرآنی مأنوس می‌شوند.

‌برنامه‌های فرهنگی برای بزرگداشت شهید مدرس
مجتمع شهید آیت‌الله مدرس(ره) توانسته با جذب هزاران زائر و گردشگر برنامه‌های مختلف فرهنگی در جوار زیارتگاه شهید مدرس در حوزه‌های قرآن و معارف اسلامی، نماز و دعا، تبلیغات و انتشارات مذهبی، فرهنگی و هنری، تکریم زائر و موقوفات را برگزار کند و سعی دارد با ارائه خدمات متنوع فرهنگی و مذهبی، فضای مطلوب زیارتی و معنوی را برای زائران و مجاوران فراهم آورد. برگزاری محفل ادبی شعر آقای شهید، همایش تبیین ابعاد شخصیت شهید آیت‌الله مدرس(ره) ویژه طلاب حوزه‌های علمیه، برگزاری مسابقه اینترنتی به صورت کشوری، مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله مدرس(ره) با حضور تولیت آستان قدس رضوی همراه با کارگاه زنده خوشنویسی و نقاشی، رونمایی از کتاب «مرثیه‌ای بر آن تربت پاک»‌، برگزاری جشنواره شعر شهید مدرس(ره) به صورت کشوری‌، برگزاری درس تاریخ دانش آموزان برخی از مدارس در موزه این مجموعه از جمله برنامه‌هایی بود که سال 1398 برای معرفی و نکوداشت مقام شامخ شهید مدرس(ره) در جوار زیارتگاه این عالم جلیل‌القدر برگزار شده است‌. دعوت از محققان و پژوهشگران برای انجام طرح‌های پژوهشی با موضوع این شخصیت برجسته، پیگیری و برگزاری کنگره ملی شهید آیت‌الله مدرس(ره) در دو سال آینده، استفاده از ظرفیت فعالان فرهنگی شهرستان کاشمرو و بهره‌مندی از پیشنهادهای سازنده آن‌ها از برنامه‌های پیش روی این موسسه برای معرفی هر چه بیشتر ابعاد زندگی این عالم شهید است.

مرثیه‌ای بر  آن تربت پاک
«مرثیه ای بر  آن تربت پاک» عنوان کتابی با موضوع زندگی شهید آیت‌الله مدرس(ره) است که با همکاری مجتمع فرهنگی شهید آیت‌الله مدرس(ره) و به‌نشر‌(انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر شده است. این اثر که در مراسم بزرگداشت هشتاد و دومین سالگرد این شهید فقید با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد شامل مجموعه داستان‌های کوتاه با عنوان‌های مرثیه‌ای بر تربت گرسنه‌ای که چشمش سیر بود، شبیه‌خوان، حبسیه، خسته با سین کشیده، شب آمدند، تفنگچی و عقال است که توسط جمعی از نویسندگان برگزیده دومین جشنواره ملی داستان‌نویسی «مدرس، ماه مجلس» نوشته شده است. برای معرفی شخصیت والای سید جلیل‌القدر شهید آیت‌الله مدرس(ره) به همت آستان قدس رضوی  تا کنون11 عنوان کتاب برای مخاطب کودک و نوجوان و بزرگسال چاپ و منتشر شده است.

پخت بزرگترین آش نذری کاشمر در جوار زیارتگاه مدرس(ره)
هر ساله در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا(س)، مراسم پخت آش نذری در جوار زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) برگزار می‌شود که در سال 1398، به همت جمعی از بانوان قرآنی شهر کاشمر در راستای خدمتگزاری به زائران و محرومان، بزرگ‌ترین آش نذری شهر کاشمر با 26 دیگ آش طبخ شد و حدود ۱۲ هزار نفر از زائرین و مجاورین از خوان با برکت حضرت فاطمه زهرا(س) بهره بردند. مجتمع فرهنگی شهید مدرس(ره) که بیش از دو دهه از واگذاری آن به آستان قدس رضوی میگذرد امروزه آرامگاهي زيبا و میعادگاه هزاران عاشق و زائر در شهر کاشمر است. این موسسه با برخورداری از امکانات رفاهی و اقامتی، موزه، کتابخانه، گام‌های موثر فرهنگی برداشته و به عنوان یک قطب بزرگ دینی و فرهنگی در منطقه محسوب می‌شود.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *