جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نگاهی به فعالیت‌های سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در شرایط فاصله گذاری اجتماعی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نگاهی به فعالیت‌های سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در شرایط فاصله گذاری اجتماعی
آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی، فعالیت‌های خود را با شیوع ویروس کرونا در کشور متوقف نکرد…

آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی، فعالیت‌های خود را با شیوع ویروس کرونا در کشور متوقف نکرد و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای به‌صورت غیر حضوری ماموریت‌های فرهنگی خود را ادامه می‌دهد. سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز با در نظر گرفتن شرایط روز جامعه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد و برنامه‌های فرهنگی متناسب با اقشار مختلف جامعه را ارائه و اجرا کرد.

نجوای مردمی برای دفع ویروس کرونا در قالب طرح «یا باب‌الحوائج »
در آخرین شب از سال 98 و هم‌زمان با شب شهادت امام موسی کاظم(ع) پویش «یا باب‌الحوائج » باهدف مناجات مردم ایران برای رهایی از ویروس کرونا با توسل به ائمه اطهار (ع) برگزار شد و مردم هم‌زمان با پخش دعای توسل به‌صورت زنده از بارگاه منور رضوی، در منازل خود ضمن زمزمه این دعای نورانی، برای نابودی این ویروس منحوس دست به دعا برداشتند.
این پویش ملی به همت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و با مشارکت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، سازمان تبلیغات، مرکز رسیدگی به امور مساجد، رسانه ملی، ائمه جمعه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

ارتباط با 52 بیمارستان در قالب ویژه‌برنامه پنجره فولاد
ویژه‌برنامه پنجره فولاد باهدف تجدید روحیه بیماران مبتلا به کرونا و کادر درمان بیمارستان‌ها و نیز به‌منظور ایجاد فرصت زیارت از دور برای این عزیزان، به‌صورت روزانه از حرم مطهر رضوی با بیمارستان‌های میزبان بیماران مبتلا به کرونا ارتباط زنده گرفته می‌شد. در این برنامه مداحان اهل‌بیت(ع)، خادمان بارگاه حرم مطهر رضوی و یک نفر مجری حضور داشتند. در حدود یک ماه، 52 ارتباط با بیمارستان‌ها برقرار شد. این طرح با ابتکار سازمان فرهنگی و با مشارکت مؤسسه رسانه‌های نوین اجرا شد.
جشن میلاد امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) با 1000 خودرو در سطح شهر مشهد
با توجه به فضای خاص نشئت‌گرفته از ویروس کرونا بر روحیه مردم و ضرورت ایجاد حرکتی در مقابله با این بحران و منع برگزاری هرگونه تجمعات مردمی، جشن میلاد امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) با همراهی تشکل‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی به‌صورت جشن خودرویی در سطح شهر مشهد برگزار شد. در این حرکت مردمی، قریب به یک هزار خودرو از 1000 مسجد در سطح محلات مشهد با پخش مولودی و پادکست‌های صوتی روز میلاد حضرت علی(ع) را جشن گرفتند.

جشن نیمه شعبان همراه با توسل به امام زمان(عج)
با توجه به استقبال پرشور از پویش «یا باب‌الحوائج»، دومین پویش توسل و دعای مردمی، در شب نیمه شعبان با عنوان پویش «مرا دریاب » برگزار شد. در این فراخوان و پویش آحاد مردم با قرائت دعای «الهی عظم البلا… » ضمن دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج)، برای رهایی از ویروس کرونا دست به دعا برداشتند.
همچون جشن میلاد امام علی(ع) جشن‌های نیمه شعبان به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا تعطیل نشدند، بلکه با خلاقیت تشکل‌های مردمی در قالب‌های جدید برگزار شدند.
آذین‌بندی خیابان‌ها و کوچه‌ها، آماده‌سازی و توزیع بسته‌های معیشتی، توزیع بیش از هزار بسته اقلام فرهنگی و بهداشتی، نصب 2هزار پرچم بر سردر منازل، اجرای سرود در محلات توسط نوجوان‌ها زیارت خانواده معظم شهدای مدافع حرم، حرکت کاروان خودرویی از قبیل سه تریلی آذین‌بندی شده و خودروهای سواری در سطح شهر ازجمله اقدامات اجرایی در این پویش بزرگ بود.

پاسخگویی علما به شبهات
هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و انتشار شبهات و تبلیغات مسموم رسانه‌های بیگانه و نیز ابهامات اقشار مختلف مردم نسبت به مسائل جدید به وقع پیوسته پیرامون این ویروس، طی دعوت از علما و اساتید حوزه‌های علمیه، مجموعه کلیپ‌هایی با موضوعاتی همچون دعا، بیماری، بلا و ابتلا، نحوه ارتباط با پروردگار و ائمه اطهار(ع) در مواجهه با بیماری تولید و در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد.
در این برنامه اساتیدی همچون حضرات آیات و حجج‌اسلام عبد خدایی، قرائتی، خزاعی، فرحزاد، حائری، سید جعفر طباطبایی، نظافت، شریعتی، وحدتی شبیری، فرجام، تقوی، سجادی زاده، واعظ شهیدی و اخلاقی همکاری داشتند. این اقدام به ابتکار سازمان فرهنگی و با مشارکت مرکز رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی صورت پذیرفت.

کلاس‌های مجازی درس اخلاق
با توجه به تعطیلی کلاس‌های اخلاق ویژه کارکنان آستان قدس رضوی و خدام حرم مطهر رضوی، این دوره‌ها به‌صورت مجازی ادامه یافت.
در این شیوه مباحث اساتید به‌صورت حضوری ضبط و کلیپ‌های تدوین‌شده در شبکه‌ها و کانال‌های مجازی در اختیار رابطین فرهنگی این کلاس‌ها قرار گرفت و 21 هزار خدمه حرم مطهر رضوی از این مطالب بهره‌مند شدند.

«آقا سلام؛ با شما خوشیم»
هم‌زمان با شرايط به وجود آمده در كشور ناشی از شیوع ویروس کرونا كه به در خانه ماندن عموم مردم ایران و به‌ویژه محدودیت‌هایی جهت حضور زائران در حرم مطهر امام هشتم(ع) منجر شد، ستادي با محوریت طراحی و اجرای بسته برنامه‌های فرهنگی ویژه اوقات فراغت خانواده‌ها در مدت‌زمان قرنطینه تشکیل شد. يكي از اين اقدامات طراحي برنامه‌هایی است با رويكرد ارائه الگوي سبك زندگي اسلامي با عنوان كلي «آقا سلام؛ با شما خوشيم » که در قالب پویش‌های متنوع طراحي و تدوين گرديده است.
پویش «مثل مسجد» با رویکرد امور عبادی درون منزل، پویش «به توان مهربانی» با رویکرد صله‌رحم ، پویش «به‌وقت لبخند» با رویکرد تفریحات سالم، پویش «خانه‌ات آباد» با رویکرد جریان خدمت، کار در منزل و پویش «بهارخوان» با رویکرد ترویج و معرفی کتاب‌های مناسب اعضای مختلف خانواده ازجمله پویش‌های ذیل طرح ملی «آقا سلام؛ با شما خوشیم» بودند.
به‌منظور جریان سازی، همراهی مردمی و نیل به رفتارسازی‌های مدنظر در اهداف این طرح؛ تولید مجموعه محصولاتی برای انتشار در بسترهایی همچون صداوسیما، فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت. 8 قسمت فیلم کوتاه داستانی، 5 قسمت موشن گرافی، 30 قسمت پادکست به‌منظور ترویج و رفتارسازی، 20 محصول گرافیکی به‌منظور تبلیغ و معرفی و 9 قسمت فیلم کوتاه داستانی با موضوع سلام و ادب زیارت به همین منظور تولیدشده است.
هم‌زمان با شروع طرح «آقا سلام؛ با شما خوشیم » طی رایزنی با رادیو زیارت، استودیوی این رادیو در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر دایر و همکاری مشترک آغاز شد .در این برنامه مشترک، رادیو زیارت روزی 6 ساعت از برنامه‌های روزانه خود را به طرح ملی «آقا سلام، با شما خوشیم» اختصاص داد.

منبع : آستان نیوز

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *