جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / روزه واقعی انسان را از ارتکاب گناه باز می‌دارد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / روزه واقعی انسان را از ارتکاب گناه باز می‌دارد
یک کارشناس دینی گفت: روزه ماه رمضان باید تقوا آفرین باشد و انسان را از ارتکاب معصیت باز دارد.

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار در گفتگویی گفت: روزه یکی از ارکان اصلی دین اسلام است و از امام باقر(ع) نقل شده که دین اسلام بر پنج پایه استوار شده است نماز، زکات، روزه، حج و ولایت.
وی تصریح کرد: قرآن کریم فلسفه روزه ماه رمضان را رسیدن به تقوای الهی معرفی کرده است. در جایی که خداوند می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شده همان گونه که بر امت‌های قبل از شما نیز واجب شده بود، برای اینکه به تقوای الهی برسید».
وی افزود: با توجه به این آیه قرآن کریم در می‌یابیم که روزه باید تقوا آفرین باشد و ما را به جایگاه والای تقوا که سرچشمه همه فضایل اخلاقی  است برساند.
شریعتی‌تبار با بیان اینکه روزه بر سه قسم است اظهار کرد: روزه عمومی، روزه خصوصی و روزه اخص یا خاص الخاص انواع روزه هستند که روزه عمومی به معنای همان روزه به معنای عام است. یعنی انسان از اول اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن، سر بردن به زیر آب، دروغ بستن به خدا و امامان و سایر کارها و اموری که روزه را باطل می‌کند امساک کند.
این پژوهشگر دینی اضافه کرد: روزه خاص به این معناست که علاوه بر امساک از مبطلات روزه اعضا و جوارح انسان هم روزه باشد. یعنی شخص روزه‌دار با هیچ یک از اعضا و جوارح خود مرتکب گناه نشود. اینکه پیامبر(ص) در خطبه آخر ماه شعبان فرمودند: «ای بندگان خدا چشم و گوش خود را از آنچه حلال نیست بپوشانید» اشاره به همین موضوع دارد.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع)فرموده‌اند: «چه بسا روزه‌دارانی که نیست برای آنها مگر تحمل رنج گرسنگی و تشنگی و چه بسا شب زنده‌دارانی که از تهجد و شب زنده‌داری جز سختی و بیدار خوابی نصیبی ندارند». این حدیث اشاره به این موضوع دارد که اگر انسان روزه بگیرد ولی اعضا و جوارحش روزه دارد نباشد به تقوای الهی که هدف روزه است دست پیدا نمی‌کند.
وی در تعریف سومین نوع روزه یعنی روزه اخص عنوان کرد: این نوع روزه ویژه اولیای الهی است و به این معناست که علاوه بر اعضا و جوارح، حتی قلب و روح انسان نیز از غفلت و اشتغال به غیر خدا دور باشد.
شریعتی‌تبار در ادامه بیان کرد: روزه یک مبطلات آشکار و روشن دارد، از قبیل خوردن آشامیدن، غبار غلیظ به حلق بردن و … که اگر کسی این مبطلات را انجام دهد روزه‌اش باطل است و معنای بطلان روزه این است که تکلیف ساقط نشده و شخص روزه‌دار باید در صورت ارتکاب عمدی این مبطلات علاوه بر قضای روزه، کفاره آن را هم پرداخت کند.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم یک روزه تقوا بخش انجام بدهیم باید اعضا و جوارح ما نیز از گناه به دور باشند. باید افطاری و سحری ما از مال حلال تهیه شده باشد. باید ولایت ائمه اطهار(ع) را قبول داشته باشیم. در دعای حلول ماه رمضان امام سجاد(ع) آمده است: «خدایا ما را یاری کن بر روزه این ماه..».
وی افزود: حضرت امیرالمومنین علی(ع) در پایان خطبه شعبانیه از پیامبر اکرم(ص) سوال کردند: «بهترین عمل در این ماه چیست» پیامبر (ص) فرمودند: «بهترین عمل در این ماه ورع یعنی تقوای الهی است».

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *