شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / پرداختن به خاطرات و زندگی شهدا برای من یک افتخار است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / پرداختن به خاطرات و زندگی شهدا برای من یک افتخار است
این روزها مسابقه کتابخوانی «به وقت اردیبهشت» در حال برگزاری است. پویش کتابخوانی که از نوزدهم اردیبهشت ماه، همزمان با سالروز شهادت نخستین شهید مشهدی مدافع حرم با مشارکت آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، ستاد دائمی یادواره شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا و انتشارات به‌نشر آغاز به کار کرده و تاذکنون با استقبال خوب مخاطبان همراه بوده است. منبع مطالعاتی این پویش،کتاب «به وقت اردیبهشت» است‌.

این اثر در 146 صفحه و در قالب 19 داستان کوتاه به زندگی شهید سرافراز مدافع حرم شهید حسن قاسمی دانا می‌پردازد و اولین اثر از مجموعه مدافعان حرم به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) است که به قلم مریم عرفانیان به نگارش در آمده و به تازگی در ۵۰ هزار نسخه روانه بازار کتاب شده است. به بهانه برگزاری مسابقه کتابخوانی و انتشار ۵۰ هزار نسخه کتاب «به وقت اردیبهشت»؛ با مریم عرفانیان، نویسنده مشهدی که تا کنون آثار زیادی در حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر در آورده‌ و با افتخار از خاطرات و زندگی شهدا می‌نویسد‌، همراه شدیم‌.

 

کتاب «به وقت اردیبهشت» را در چه سالی نوشتید؟

این اثر در سال ۱۳۹۶ نوشته شد و حدود یک سال کار مصاحبه با خانواده شهید و همرزمانش طول کشید و در سال ۱۳۹۷توسط انتشارات به‌نشر منتشر شد. این اثر، داستان زندگی «شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا»، اولین شهید مدافع حرم لشکر زینبیون از استان خراسان رضوی است که براساس خاطرات مادر این شهید بزرگوار به رشته تحریر در آمده است.هرکدام از این داستان‌ها، بیانگر اتفاقی است که درس‌هایی از زندگی شهدا را برای مخاطب به همراه دارد که با زبانی ساده وامروزی نوشته شده است. در کتاب «به وقت اردیبهشت» مخاطب با داستان‌هایی با عناوین عطر خاک شلمچه، رقیبی که رفیق شد، هَل مِن ناصرٍ یَنصُرنی، جانم می‌رود، عملیات ثامن الائمه، بوسه‌ای که جا ماند، ما همه عباس توییم یا زینب (س) و… خاطرات زندگی این شهید جوان و پاسدار حقیقی بانوی کربلا، حریم حرم ائمه (ع) و مدافع عشق را مرور می‌کند.

 

 مهم‌ترین ویژگی از شهید حسن قاسمی دانا که در این اثر به آن تاکید شده است؟
شهید قاسمی دانا متولد شهریور ۱۳۶۳ بود. وی همزمان با حمله گروه‌های تکفیری به حرم حضرت زینب(س) در فروردین ماه ۹۳ داوطلبانه به سوریه رفت و در عملیات امام رضا(ع) که شامل پاکسازی خانه به خانه بود با اصابت چند گلوله به شهادت رسید و آسمانی شد. این شهید بزرگوار در زندگی خلوص نیت داشته است. بسیار عاشق امام حسین(ع) واهل کمک کردن به دیگران بوده است . او جوانی مرتب و به لحاظ اقتصادی در شرایطی خوب قرار داشت  و به عنوان یک جوان دهه ۶۰ یک تفکر بلندی داشته است. این اثر نشان می‌دهد، شهدا با انسان‌های معمولی تفاوتی ندارد ، فقط فکر و تفکر آن‌ها راه زندگی‌شان راه متفاوت از دیگر انسان‌ها می‌کند. شهید حسن قاسمی دانا هم همانند جوانان امروزی، مدت زمانی دلبسته به جذابیت‌های زندگی دنیوی می‌شود، اما با سفری که به کربلا می‌رود، متحول شده ، دل از تعلقات دنیوی می‌بندد و به سوی اهدافی والا و ارزشمند، عشق حقیقی حرکت کند.

 

چه شد که کتاب به‌وقت اردیبهشت به چاپ سوم و تیراژ ۵۲ هزار نسخه رسید؟
چاپ اول کتاب «به وقت اردیبهشت» در سال ۹۷  توسط  انتشارات به‌نشر راهی بازار کتاب شد و در سال ۹۸چاپ دوم «به وقت اردیبهشت» با طرح جلد جدید و مزین به تصویر شهید حسن قاسمی‌دانا در ۱۴۶ صفحه در قطع رقعی و با شمارگان هزار نسخه به همت انتشارات به‌نشر تجدید چاپ شد. چاپ سوم این اثر نیز همزمان با ششمین سالگرد شهادت  شهید حسن قاسمی دانا و آغاز آیین مسابقه کتابخوانی «به وقت اردیبهشت» با شمارگان 50 هزار نسخه توسط انتشارات به‌نشر منتشر شد که  در حال حاضر مجموع شمارگان چاپ شده این اثر به ۵۲ هزار نسخه می‌رسد. اینکه یک اثر در عرض دو سال به چاپ سوم و تیراژ ۵۲ هزار نسخه برسد ، چیزی جز عنایت شهید نمی‌تواند باشد. در حال حاضر این اثر به عنوان بخشی از کتاب‌های درسی – دفاعی دوره اول دبیرستان تدریس می‌شود. چاپ سوم کتاب «به وقت اردیبهشت» ویژه شرکت در مسابقه در نظر گرفته شده است وغیرقابل فروش است و از طریق بسته‌های غذایی وفرهنگی مواسات که توسط مجموعه‌های فرهنگی درحال توزیع هستند، به دست مخاطبان می‌رسد. مسابقه کتابخوانی «به وقت اردیبهشت» تا 15 خردادماه روی نشانی اینترنتی www.movasat.comدرحال برگزاری است.

شما اثری دیگر هم در مورد شهید حسن قاسمی دانا نوشته‌اید. در مورد آن توضیح دهید؟
کتاب «سرو‌ها ایستاده‌اند» هم نیز در مورد زندگی شهید «حسن قاسمی دانا» نوشته شده که توسط انتشارات روایت فتح چاپ و منتشر شده است. این اثر یک کار روایی است. دراین کتاب،  بخش‌های از زندگی شهید حسن قاسمی دانا از زبان مادر این شهید بزرگوار روایت می‌شود.

نوشتن کتاب برای شهدا را از چه سالی شروع کردید و تاکنون چه تعداد اثر در این زمینه نوشته‌اید؟
از سال ۱۳۸۰ شروع به نوشتن کتاب کردم. اولین اثری که در مورد شهدا نوشتم کتاب «پاییز آن سال‌ها» شامل داستان های کوتاه دفاع مقدس است و انگیزه نوشتن این کتاب از شنیدن نحوه شهادت شهید علی اکبر رضایی بود که پدر شهید رضایی هر شب خواب شهادت فرزندش را می‌دید. به لطف الهی تا کنون ۵۲ عنوان کتاب نوشته‌ام‌. کتاب‌های «همسفر با قطره»، «جرعه‌ای از ملکوت»‌، «تونلی زیر رودخانه»‌، «گرم‌ترین شب زمستانی»، «ماه عسل برای همیشه»، «روزهای فراموش نشدنی، «باز هم کلاغ می‌خواند»، «راهی برای رفتن» و «تا ابد با تو می‌مانم» در حوزه دفاع مقدس نوشته شده که برخی از آنان در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف  استانی و کشوری حائز رتبه‌های برتر شدند. کتاب‌های «دخیل»، «دخیل نگاهم را به ضریح تو بسته‌ام» و «راز این عشق» آثاری هستند با موضوع رضوی که مجموعه خاطرات شهدا در رابطه با زیارت امام رضا(ع)، داستان‌های کوتاه شفایافتگان رضوی و داستانک‌هایی از سبک زندگی امام رضا(ع) را شامل می‌شوند.

چرا بیشترین آثاری که نوشته‌اید‌، اختصاص به حوزه دفاع مقدس و زندگی شهدا دارد؟
پدرم‌ ۹ ماه در جبهه‌ها حضور داشتند و خاطراتی که از نبود پدر در خانه در ذهنم نقش بسته بود، علاقه‌مندی‌ام برای نوشتن درباره دفاع مقدس را بیشتر کرد. همچنین چند سال همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران که برای مصاحبه با خانواده شهدا و جانبازان می‌رفتم و پرونده شهدا را مرور می‌کردم، سبب شد در این حوزه  شروع به نوشتن کنم. کم‌کم احساس کردم قلم من به این سمت و سو سوق پیدا کرده است‌. نوشتن در حوزه ایثار و شهادت برای من یک نوع تعهد است که بین خودم و خدایم دارم و نمی‌توانم در حوزه دیگری کتاب بنویسم‌. چرا که معتقدم شهدا انسان‌های عاشقی بودند که عشق واقعی به معبود را پیدا کردند و از تعلقات دنیوی گذشتند‌. فکر می‌کنم سعادت بود تا در این حوزه قلم به دست بگیرم و بنویسم. پرداختن به خاطرات و زندگی شهدا  برای من یک افتخار است. احساس می‌کنم شهدا در زندگی ما حضور دارند و این کتاب‌ها را با علاقه تمام می‌نویسم.

در حال حاضر چه کتاب‌هایی در دست چاپ دارید؟
«روزهای لاجوردی» زندگی‌نامه داستانی سردار شهید سید مهدی لاجوردی، «شیشه‌های ترک خورده» سرگذشت پژوهشی برادر دو شهید و «همیشه منتظر»، سرگذشت پژوهی همسر شهید مدافع حرم سردار محسن قاجاریان در دست چاپ است که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

به عنوان یک نویسنده پرکار حوزه دفاع مقدس، آثاری که در حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری در به‌نشر چاپ می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به‌نشر‌(انتشارات استان قدس رضوی) به عنوان یک ناشر مذهبی، طی این سال‌ها آثاری خوبی به چاپ رسانده و از تبلیغات و گستره نشر خوبی برخوردار است‌. چاپ کتاب در حوزه دفاع مقدس برای نسل سوم و چهارم بعد از انقلاب که آشنایی کمی با دفاع مقدس دارند، بسیار مفید است‌. همچنین چاپ کتاب در حوزه شهدای مدافع حرم که بدون هیچ چشمداشتی برای دفاع از حریم حضرت زینب(س) به پا خاستند می‌تواند در زمینه الگویابی جوانان در روش زندگی بسیار کمک‌کننده باشد که امید می‌رود چاپ این کتاب‌ها در به‌نشر ادامه داشته باشد.

منبع : آستان نیوز

تهیه و تنظیم: وجیهه تقی زاده

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *